Svartjobb, okej eller helt fel

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Hmm... svartjobb, beror ju klart på vad man jobbar med men ska jag vara ärlig och ni andra också så hade man nog inte tackat nej till ett svartjobb eftersom man betalar så jäkla mycket i skatt, det är ju det man vill slippa.. därför jobbar man svart och om det ger bra pengar om man då inte är nån fackman eller farbrorblå.

Men såkallad "billig arbetskraft" är helt fel!jag irriterar mig på sådant!. Jag som snart är i byggbranchen lider mycket av detta, vi får ju inte våra jobb ju när man säger man ska ha 500/tim när en "billigarbetskraft"-kille tar 250/tim.
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Therudeboy skrev:
Totalt fel med svartjobbare. Bättre att folk hyr folk genom tex Polenkonsulten, balticpool, byggbemmaning etc och gör det lagligt, sen kan dom som hyr även tänka på att det finns sånna som den där landin som inte betalat sitt folk. :mad:
Saxat från din profil:

Yrke:
Bidragstagare & svartjobbare.

Intressant koppling till första meningen du skrev.... :va
 

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Motala
Hoj
R-etta och miniskroto
svartjobb

När politiker och högt uppsatta chefer inte har några som helst moraliska betänkligheter när det gäller att uttnyttja kreditkort privat, fixa svarta lägenheter, åka på privata resor bekostade av staten osv, varför ska då en vanlig "Svensson" ha dåligt samvete för att han försöker jobba lite "vid sidan av" för att kunna unna sig det där lilla extra? (det som de ovannämnda redan har)

Jag läste en artikel i en tidning. Om allt svartjobb skulle upphöra skulle det troligtvis bli kris i Sverige. (ännu större) Svarta pengar omsätter tydligen en hel del av de kapitalvaror som säljs. Upphör svartjobben så minskar skatteintäkterna pga detta.

Svartjobb, rätt eller fel? Jag tror att om skattepolitiken hade sett annorlunda ut i Sverige så hade troligtvis inte den här tråden tagits upp.........

:gnissla
 

Bobbo V

Blodgivare
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 660 ´03
SuperKnutte skrev:
Jag håller med HanneZ, det beror på priset. Jag utför gärna svartjobb själv oxå. Jag sponsrar staten under arbetstid, men har ingen lust att göra det på fritiden.. :hihi


:fakta
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
sgtpepper skrev:
Frågan var väl om ni själva skulle anlita svart städhjälp, inte om ni själva skulle kunna tänka er att jobba svart?

Jag har inga egentliga moraliska problem med att varken anlita en etablerad hantverkare typ snickare, elektriker eller liknande svart vid sidan av eller själv jobba lite svart som ett extraknäck, men att anlita en fattig städare från öststaterna för att städa bland min skit, det skulle jag fan inte göra om jag så jobbade 100 timmar i veckan och mitt hem drunknade i damm.

Svart städhjälp är ett äckligt jävla storstadsfenomen bland alla "upptagna" självälskande karriärsapor som känner att dom måste ha en polsk städtant bara för att alla andra polare i golfklubben har det.

Jag har kollegor som är singlar och bor i lägenheter som har svart städhjälp, vafan är det? Hur jävla jobbigt är det att städa upp i en lägenhet efter en (1) person? Makalöst.

Det kanske är så att folk tycker att det är för jävla tråkigt att städa så att de väljer en polsk städtant istället för att påverkas av polarna i golfklubben.
Varför snackar du om "äckligt jävla storstadsfenomen" och "självälskande karriärsapor"? Med liknande resonemang skulle man kalla såna som anlitar byggjobbare för klena morsgrisar med så grav tcp att de inte ens kan använda en hammare. Fast egentligen anlitar de byggjobbare bara för att datornördpolarna gör det.

Men nu förfaller inte jag till sådan uppblåsta, enkla resonemang.

F ö anlitar jag varken byggjobbare eller städerskor.
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Nyteknik skrev:
Så brukar en del resonera så länge det inte är de själv som tvättar någon annans skitiga underkläder.
vad har jobbet med om det är vitt eller svart att göra!?

finns väl folk som tvättar underkläder och betalar skatt... eller e jag bara naiv :rolleyes:
 

Skiez

XXX
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
4hjul.nu
en jag känner, som jobbat svart berättade för mig att han brukade säga/göra;

han räcker fram en hand och säger;
"här lägger du de pengar jag tar för arbetet"

han räcker sen fram andra handen och säger; "och hära lägger det du vill betala i skatt" :D

det brukar inte bli så mycket cash i den sistnämda handen :fyllisar
 

Therudeboy

Guest
wima skrev:
Saxat från din profil:

Yrke:
Bidragstagare & svartjobbare.

Intressant koppling till första meningen du skrev.... :va



Haha, det där stämmer inte riktigt. Bidragstagare men ej svartjobbare.
 

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
hemma
Hoj
cykel
självklart

Med tanke på det väldigt låga skattetryck som sossarna satt på medborgarna i detta land så kan det i vissa fall vara mer lönsamt att inte jobba. D.v.s. man stämplar+jobbar svart. Med handen på hjärtat så känner alla här någon som gjort så...eller har gjort så själv. Men när det gäller svart jobb så talar man om en vinna-vinna situation. Han som nyttjar tjänsten får ett rimligare pris,och den som utför arbetet slipper skatt.
Allt detta accelererar när staten väljer en skattenivå som medborgarna inte kan acceptera.

Ta t.ex när man höjde tobaksskatten för mycket...ja då ökade smuggelciggen och staten fick således in för lite pengar. Det man trodde skulle inbringa mer blev mindre. Kort därpå sänkte man igen och det strömmade in mer pengar till moder Svea. Så min tes blir att om man sänker skatten avsevärt så kommer staten att få in mer pengar.

Det är som när man haft inbrott i bilen. Vipps, så hade lla värsta stereon med en skinnjacka i baksätet. Dubbelmoral!!!

Om vi hade avsagt oss första platsen när det gäller vilket land som har det högsta skattetrycket i I-världen så hade de kanske fått ner siffrorna för svartjobb.?
:rolleyes:
 
Last edited:

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
kajlyl skrev:
Varför är det synd om städaren? han/hon tjänar mer och husägaren betalar mindre :)


Därför att svartarbete innebär att inga sociala avgifter betalas in = städaren är inte skyddad ekonomiskt om han trillar från en pall när han torkar fönsterkarmarna likaväl som svartsnickaren inte har någon ekonomisk trygghet om han trillar från byggnadsställningen när han byter ditt tak.
Jag har också jobbat svart så jag ska kanske inte moralisera men det brukar ju tyvärr också vara så att de som jobbar svart för att "staten tar så mycket i skatt" är de som gnäller mest om dåliga skolor, taskig vård och dåliga vägar.
Det värsta i uppdrag granskning igår var helt klart idioterna som öppet ville prata om "svart" städhjälp eftersom de var trötta på hycklandet och dubbelmoralen i samhället. Snacka om att de var ett par strips ifrån ett happy meal de två.... De hade ingen avsikt att fråga sin städerska om kvitto eller f-skattsedel för det var väl hennes business? Hon gjorde ju ett strålande jobb och hade det säkert bättre med denna lösningen än att vara arbetslös i Polen. Michael, mannen, jämförde det till och med med när han handlar på konsum och inte begär kvitto, inte säljer Konsum varorna svart för det? De menade alltså att de egentligen inte hade svart städhjälp. Bah, idiot, snacka om dubbelmoral.
/Joel
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
NoicE skrev:
Svart xtrakneg = :yoparty

Svart heltid = :dummer

Jajjemensan. Dubbelmoral så det skriker men jag håller med. Genom mitt heltidsjobb så jobbar jag vitt, betalar skatt och pensionssparar. Om jag sedan kan göra ett par tusingar extra 'on the side' så är det inget som mitt normalt sett moralmättade samvete har några problem med.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag jobbar och betalar skatt som många andra. Däremot har jag inga problem med att jobba lite svart om jag får möjlighet till det. När staten drar skatt, moms och andra sociala avgifter från mitt kära lönekonto så är det inte mer än rätt. Problemet är bara att jobbar man inte och betalar skatt så blir det inte mycket till pension senare i livet. Fast å andra sidan så verkar det ju inte bli så mycket med den saken ändå när dom spelar på fonder med pensionspengarna.

Att anlita svart arbetshjälp på något sätt spelar inte mig någon roll. Dock inte städhjälp. Det tycker jag bara är lite överklass. No offence...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
lee skrev:
Det kanske är så att folk tycker att det är för jävla tråkigt att städa så att de väljer en polsk städtant istället för att påverkas av polarna i golfklubben.
Varför snackar du om "äckligt jävla storstadsfenomen" och "självälskande karriärsapor"? Med liknande resonemang skulle man kalla såna som anlitar byggjobbare för klena morsgrisar med så grav tcp att de inte ens kan använda en hammare. Fast egentligen anlitar de byggjobbare bara för att datornördpolarna gör det.
För att det till 90% är äckliga karriärsapor som anlitar svart städhjälp. Kan man inte tvätta sina egna underkläder och dammsuga trots att man bor i ett singelhushåll i en mindre lägenhet så är man antingen efterbliven eller äcklig eller både och.

Alla kan städa och tvätta sina egna kläder, inte alla kan installera el i våtutrymmen eller lägga nytt tak. Att anlita lågutbildad och lågavlönad svart arbetskraft från öststaterna är betydligt mer förkastligt än att anlita en etablerad hantverkare som kör svartjobbet vid sidan av sina normala verksamhet tycker jag, kalla det dubbelmoral eller något, men jag kommer fan aldrig att bruka mig av städtanter bara för att jag råkar vara en välavlönad västerlänning.
 

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Ort
a
Hoj
a
Handlar inte frågan mer om att utnyttja utsatta människor mer än att man skippar skatten (svartjobb)? Skulle vilja skilja på det och säga så här.

Anlita svartjobbare för städning, tja varför inte. Utnyttja någon 'grovt' på samma gång, nej knappast.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle göra vad som helst för att få en svartjobb på heltid under en lite längre tid. fy satan va mycket pengar man tjänar då. jag känner till folk som jobbar svart på heltid i byggbranschen. dom får typ 16.000 i näven och 10.000 från akassan dvs en 25-26.000kr rent i näven i månaden!!!!!!!
kan det bli bättre?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top