Svartjobb, okej eller helt fel

Nero_jkpg

större,snyggare,starkare. .MC:n alltså :)
Gick med
13 Nov 2003
Ort
Örebro
Hoj
GSX-R 750
Tycker vi i Sverige borde dra in tillräcklig med pengar genom skatterna såmycket som skattas..
Tror det är den svenska avundsjukan som lyser igenom .. Kul att nån tjänar pengar.. jag har inte svartjobbat men jag har ju dörren öppen :)
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Nero_jkpg skrev:
Tycker vi i Sverige borde dra in tillräcklig med pengar genom skatterna såmycket som skattas..
Tror det är den svenska avundsjukan som lyser igenom .. Kul att nån tjänar pengar.. jag har inte svartjobbat men jag har ju dörren öppen :)
"Svenska avundsjukan" används väldigt ofta som tveksamt argument mot välförtjänt kritik.
Enkel och bra undanflykt för roffare och samhällsparasiter som skor sig på andra.

Inte nödvändigtvis riktat mot just dig Nero_jkpg även om det var dig jag quotade.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Ugluk skrev:
"Svenska avundsjukan" används väldigt ofta som tveksamt argument mot välförtjänt kritik.
Enkel och bra undanflykt för roffare och samhällsparasiter som skor sig på andra.

Inte nödvändigtvis riktat mot just dig Nero_jkpg även om det var dig jag quotade.
Roffare och samhällsparasiter?
Är det småföretagare du menar då eftersom de är de som oftast råkar ut för just den "svenska avunsjukan".
 

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Honda VFR800FI -98
Tycker på intet sätt att det är fel att ha städhjälp. Det är helt upp till var och en att prioritera mellan pengar och tid. Känner man att det är värt att betala någon för att rensa upp efter ens egen skit för att få tid över till annat eller för att man inte orkar (skälet är helt egalt) så är det helt ok.
Det är utnyttjandet av svart arbetskraft jag vänder mig emot. Och vissa är såklart inte utnyttjade, som VVS-killen som sliter svart på kvällar och helger och tjänar multum, men däremot står han utan skyddsnät när något händer, eftersom han och "arbetsgivaren" gjort sig en hacka genom att inte betala skatt och sociala avgifter. Då är det så dags att börja skrika om att man har rätt till offentlig vård.
Kortsiktigt är det billigt och skitroligt, liksom skenförsäkring eller bakhjulsåka i city. Men som sagt, när man kör på någon liten unge eller trillar från en byggnadsställning så kanske situationen är en annan?
/Joel
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Chefen Alabama skrev:
Roffare och samhällsparasiter?
Är det småföretagare du menar då eftersom de är de som oftast råkar ut för just den "svenska avunsjukan".
Gör de? Personligen hör jag mest avundsjukeargumentet från skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner, samt annat löst folk som försöker ursäkta sin bristande moral..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Ugluk skrev:
Gör de? Personligen hör jag mest avundsjukeargumentet från skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner, samt annat löst folk som försöker ursäkta sin bristande moral..

EXAKT. De som fuskar mest är oftast de som har störts problem med avund.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Chrille skrev:
EXAKT. De som fuskar mest är oftast de som har störts problem med avund.
Du måste känna många som fuskar eftersom du kan göra en sådan bedömning.
Min bedömning är att vanliga arbetare/tjänstemän är barnsligt avundsjuka på egan företagare för att de tex kan ha råd att byta bil vartannat år. Att de sedan jobbar 12-14h/dag, skapar arbetstillfällen till någon/några till, verkar inte spela någon som helst roll. Sen får de höra att de är skattesmitare och att de glider fram på en räkmacka av allmännheten just för att de lyckats någorlunda med sitt. Det är just dessa företagare, som jag anser, har mest problem med avundsjukan.

Jobbat ihop en miljon, då är du skattesmitare, girig, dålig människa, osv.
Vinn på Bingolotto och du är hjälte... :fatta!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chefen Alabama skrev:
....
Min bedömning är att vanliga arbetare/tjänstemän är barnsligt avundsjuka på egan företagare för att de tex kan ha råd att byta bil vartannat år. Att de sedan jobbar 12-14h/dag, skapar arbetstillfällen till någon/några till, verkar inte spela någon som helst roll. Sen får de höra att de är skattesmitare och att de glider fram på en räkmacka av allmännheten just för att de lyckats någorlunda med sitt. Det är just dessa företagare, som jag anser, har mest problem med avundsjukan.

....:fatta!

Jag håller ju med dig!! Jag anser inte att småföretagare är de värsta fuskarna.
"skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner, samt annat löst folk som försöker ursäkta sin bristande moral.. " Tycker jag är en sjysst beskrivning och inget gör gällande att att småföretagare hör dit.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Chrille skrev:
Jag håller ju med dig!! Jag anser inte att småföretagare är de värsta fuskarna.
"skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner, samt annat löst folk som försöker ursäkta sin bristande moral.. " Tycker jag är en sjysst beskrivning och inget gör gällande att att småföretagare hör dit.
Jaja, det var inte det jag hakade upp mig på.
Det jag däremot argumenterade emot var att, enl min erfarenhet, är just de egna småföretagarna som har mest problem med den "svenska avundsjukan" och som klagar mest på den.
'Skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner' däremot hör jag ytterst sällan klaga på just den "svenska avundsjukan". De sitter mest och myser tysta i sin girighet.

Detta var/är ett sidospår, åter till ämnet...
 

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
ja har jobbar både svart å vitt som åkare!! tjänar massor me pengar!! sen e du ju aldrig fel å kunna dra momsen på de mesta man köper!! skinställ=arbetskläder bara ett exempel!!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Chefen Alabama skrev:
Du måste känna många som fuskar eftersom du kan göra en sådan bedömning.
Min bedömning är att vanliga arbetare/tjänstemän är barnsligt avundsjuka på egan företagare för att de tex kan ha råd att byta bil vartannat år. Att de sedan jobbar 12-14h/dag, skapar arbetstillfällen till någon/några till, verkar inte spela någon som helst roll. Sen får de höra att de är skattesmitare och att de glider fram på en räkmacka av allmännheten just för att de lyckats någorlunda med sitt. Det är just dessa företagare, som jag anser, har mest problem med avundsjukan.

Jobbat ihop en miljon, då är du skattesmitare, girig, dålig människa, osv.
Vinn på Bingolotto och du är hjälte... :fatta!
Missunsamma gnällspikar finns i alla samhällsskikt, men det beror inte på någon typisk "svensk avundsjuka" utan på vissa människors oförmåga att uppskatta vad de har. Det kan vara en arbetslös som gnäller över att grannen har råd att ha en dyr bil, en småföretagare som gnäller över alla dagdrivare som lyfter socialbidrag och har all tid i världen att fika bort, eller ett landstingsråd som fick en mindre fallskärm än kollegan..
Det är trots allt inte detsamma som att gnällandet är norm. Du gör för stort väsen av enstaka irriterande individer, och försöker dessutom peka finger på en specifik samhällsklass.

Min 50-öring bara..
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Chefen Alabama skrev:
Jaja, det var inte det jag hakade upp mig på.
Det jag däremot argumenterade emot var att, enl min erfarenhet, är just de egna småföretagarna som har mest problem med den "svenska avundsjukan" och som klagar mest på den.
'Skattesmitare, bidragsfuskare, folk som med svågerpolitik tar ut oskäliga löner' däremot hör jag ytterst sällan klaga på just den "svenska avundsjukan". De sitter mest och myser tysta i sin girighet.

Detta var/är ett sidospår, åter till ämnet...
Chefen A. håller med dig om det du skriver om småföretag osv. tillhör själv en i denna skara och mycket får man höra. Sedan att man ger jobb och en del folk till, betalar grova mängder i skatt och dessutom jobbar som en hund och tidvis får jobba helger också, helt enkelt för att det är så svårt att anställa ytterligare en. Nåja, snart druknar jag i papper och byråkrati och meningslösa papper som skall fyllas (hej intrastat). Den här regeringen gör allt i sin makt för att försvåra för småföretagen känns det som.

Angående svartjobb så anlitar jag hellre någon svart för småjobb vid sidan om (exempelvis lacka någon hojdel elr dylikt) men skulle inte bygga ett hus om nu hade råd med det med svartjobbare.

/F
 

outsider

hojjen skrot, jag lika så.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg/ hisingen/ på gatan
Hoj
BMW R1200 ST -05
skattar 8 timmar om dan vad jag gör på min fritid ska staten skita i :arsele

föresten har ingen jag känner, klagat när jag räddat deras plånböcker från försäkrings självrisker och bonus ned dragningar eller vad säger du felix?

behöver man tilllägga att man é plåt & plastrepratör :)

svartjobb é ok när man jobbat sina vanligt 8 skattade timmar.

MER SVARTJOBB ÅT FOLKET :yoparty
 
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
Chefen Alabama skrev:
Du måste känna många som fuskar eftersom du kan göra en sådan bedömning.
Min bedömning är att vanliga arbetare/tjänstemän är barnsligt avundsjuka på egan företagare för att de tex kan ha råd att byta bil vartannat år. Att de sedan jobbar 12-14h/dag, skapar arbetstillfällen till någon/några till, verkar inte spela någon som helst roll. Sen får de höra att de är skattesmitare och att de glider fram på en räkmacka av allmännheten just för att de lyckats någorlunda med sitt. Det är just dessa företagare, som jag anser, har mest problem med avundsjukan.

Jobbat ihop en miljon, då är du skattesmitare, girig, dålig människa, osv.
Vinn på Bingolotto och du är hjälte... :fatta!

WORD :tummenupp Äntligen någon som förstått det hela
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Har inget emot svartjobb som "extra inkomst" om man dragit sitt strå till stacken. Tjänade rätt bra själv som montör under ett antal år inom entrepenad branchen. Var folk som skröt med att dem tjänade uppåt 300k/år, själv tog jag tjänstledigt när det började närma sig brytpunkten inte mkt skoj att betala 60% skatt på resten.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
För min del så sover jag gott om nätterna fast jag jobbar svart är tillfälle erbjuds. Sen att alla andra är förbannade på mig känns som att det kvittar, kan det vara värt för att få lite mer flis i kassan och skämma bort sig själv. Efter att ha insett att som ensam person kan jag inte påverka något så har jag blivit egoist och skiter fullständigt i andra. Och det är ju tråkigt om alla tänker så, då går det åt helvete med hela sverige lite fortare än vad det gör nu. Att jobba svart och få akassa samtidigt är lite väl kanske, men jag håller med johan, jag skulle göra det om jag fick chansen och ville ha lite flis i kassan. Dålig moral, ja. Extra pengar i bankfacket, ja.
Det första jag gör när min lottorad faller in är att skriva mig i nåt skatteparadis innan jag tillkännager mig som vinnare och kommer tillbaka när pengarna är slut.

Till alla er som ska säga att jag är en ful fisk i samhället så rör ju inte det mig i ryggen direkt. Så, nu ska jag gå och sova i min säng som är köpt för delvis oskattade pengar.

Och att folk som våldtar och rånmördar människor och kommer ut efter halva tiden jämfört med en del skattesmitare, det är inget att bry sig om eller??? :va
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
hhehehe.....ja svartjobb....jag jobbar som målare i sthlm....och ser ju att det går att ta bra betalt.....alla jobb som jag gjort i sthlm i år har jag haft runt 400:- i timmen......själv tycker jag det är en löneförmån i det jobb som man har.....för vadå...jobbet ska ju göras oxå..det är ju aldrig roligt att jobba på kvällarna ,igentligen är man ju bara snäll.......

och se på ett annat perspektiv då.........allla finanspampar ,fastighetsägare ,systembolagetsanställda myglar ju så att det står härliga till.......varje vecka är det en ny karusell som får fart och nystas upp......

:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top