Någon som kan gamla svarvar och som kan hjälpa mig att räta ut ett par små frågetecken?
Har nyligen köpt mig en ny svarv, eller ny och ny... En ganska gammal en. "A Bergman Helsingborg" står det på skylten. Till skillnad från min tidigare svarv så är denna utrustad med drivning för att skära gängor, men jag blir inte riktigt klok på hur det ska fungera... Har inte lyckats hitta någon manual specifikt för denna modell av svarv, så jag tänkte att jag frågar här om det är någon som har lite koll på hur det brukar fungera rent generellt sett.
Svarven i fråga:
Såhär långt har jag lyckats luska ut vad dessa spakar och vred gör:
Röd är omkopplaren för att engagera driften av ledarskruven, och den kan ställas för att antingen driva framåt och bakåt eller så kan den vara frånkopplad.
Grön är spaken som Låser fast släden vid ledarskruven.
Gul spak låser ihop längs- och tvärmatningen, vad man nu ska med det till... Konsvarvning utan att vinkla om tvärmatningen?
Blå spak låser släden vid matarstången (rundstången med ett spår i, under ledarskruven) och går att ställa åt både höger och vänster samt urkopplad i mitten. Ledarskruven är väl den som används för att mata släden i sidled i ett låst förhållande med med chuckens rotation i syfte att skära gängor, så matarstången antar jag används till något annat? Mer generell automatning?
När blå spak är vinklad åt antingen höger eller vänster kan man inte slå till den gröna spaken och låsa släden vid ledarskruven, så för gängskärning måste matarstången vara frånkopplad med den blå spaken ställd i neutralläget i mitten.
Frågan är, vad gör kugghjulet i mitten på släden?? Det sitter liksom på en gängad stång och går att skruva ut och in, och när det är utskruvat så kan man trycka in hela stången det sitter monterat på. Jag har dock inte lyckats fundera ut vad detta gör... Har det något med gängskärning och ledarskruven att göra? Det känns inte som att det gör någon skillnad hur man än ställer det, om det så är in- eller utskruvat, intryckt eller ute...
Anledningen till att jag frågar är att när jag kopplar till drivningen av ledarskruven, kopplar bort matningen på matarstången (dvs ställer blå spaken neutralt i mitten) och låser fast släden vid ledarskruven så funkar driften en bit, men sedan låser sig hela skiten. Släden liksom fastnar och allting blir stumt, och så får man vålda loss den gröna spaken... Det känns ju inte riktigt som att det är så det ska fungera, det känns lite som om man försöker skruva i en skruv med fel gängstigning i ett gängat hål. Trögare och trögare för att till slut låsa. Så vad gör jag för fel? Aldrig testat att skära gängor innan men har försökt läsa in mig på proceduren så gott det går, så jag har väl ett teoretiskt hum om hur det ska funka. Men just det här med att matningen låser sig stum efter en bit har jag inte lyckats hitta något om... Jag vågar inte riktigt experimentera vidare själv och riskera att ha sönder något, det låser sig verkligen ordentligt så när man våldar loss den gröna spaken så lossnar släden med en ljudlig smäll och hoppar en bit när den kopplas loss från ledarskruven... Om någon kan upplysa mig så vore jag tacksam