Svarv och fräs-tråden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ett annat trick (fusk?) är att först svarva av en bit till innerdiametern på gängsnittet som snittet får styra på.
Ska du gänga så kort sträcka behövs knappt någon styrning alls. Eller så svarvar man till sig en liten platta med skaft som man drar fast i borrchocken. Då har man en platt yta som man kan trycka med på gängsnittet så att det blir rakt i början.
Finns ju speciella flytande gånghållare också som man fäster i dubbdockan men dom kostar nog mer än vad som är försvarbart för de flesta av oss i tråden.

Det jag menade ovan om att det börjar vobbla brukar vara efter flera gånger gängans diameter.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det lång sträcka du gängar så behövs det styrning för annars tenderar gängsnittet liksom vobbla fram och tillbaka längs stången.
En "fuskis" är att man första svarvar gängan men inte fullt gängdjup utan när det är någon tiondel kvar tar man fram gängsnittet. Då får gängsnittet liksom styrning och går rakt utan att vobbla.

Man kan naturligtvis skippa gängsnittet och helt enkelt svarva till rätt gängdjup men då blir det lite finlir på slutet så man sparar tid genom att ta gängsnittet för sista tiondelen.
Bra tips där :tummenupp Det faller dock på att jag inte har något svarvstål för att svarva gängor :huvet Men det borde jag nog skaffa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bra tips där :tummenupp Det faller dock på att jag inte har något svarvstål för att svarva gängor :huvet Men det borde jag nog skaffa.

Eller slipa till ett snabbstål lite lagom spetsigt. Om du ändå ska dra det sista med gängsnittet så behöver det ju inte vara så noga.

Du har säkert någon trasig borr liggande som går att slipa till.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
De kan vara så att biltemas gängverktyg inte är dom vassaste i lådan då... (Har inte någon erfarenhet av biltemas).. Kan vara en orsak.
De andra kan vara att gängsnittet inte varit vikelrätt...

Jag skulle börja med detta. Biltemas gängsnitt funkar för att rensa befintliga skadade gängor men när det gäller att gänga från scratch har de inte funkat bra för mig.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag börjat åtgärda den värdelös Jula fräsen, nedre lagringen i i foten till pelaren var nåt överjävligt glapp och klämförbandet låser bara den övre lagringen av pelaren. Har svarvat en ny lagring som kommer att punktas fast på en 8 mm plåt som sen skruvas mellan foten till pelaren och fräsbordet för att få stöd på pelaren.

Detta förklarar nog varför allt gett sig så fort man belastat lite då pelaren helt enkelt glappar i foten.

Så här blev lagringen på den slipade axeln som ska få bli ny pelare
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Är det lång sträcka du gängar så behövs det styrning för annars tenderar gängsnittet liksom vobbla fram och tillbaka längs stången.
En "fuskis" är att man första svarvar gängan men inte fullt gängdjup utan när det är någon tiondel kvar tar man fram gängsnittet. Då får gängsnittet liksom styrning och går rakt utan att vobbla.
Jag brukar trycka med dubbdockan, t,ex en borrchuck utan borr. Då får gängsnittet en plan yta att styra mot när den går på.
När den väl gått på och om man ska gänga långt så låter man den bara ligga mot verktygshållaren med egen kraft och följer med längdsläden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag fortsatt med moddningen av den värdelösa Jula fräsen, svarvade till en platta från 8 mm plåt att fästa mellan foten för pelaren och bordet i skruvhålen, i denna platta svetsades den tillsvarvade lagringen fast och sen fick jag fräsa ur för kuggstången. Kan säga att jag nu fått en ny maskin helt annan stabilitet i maskinen, visst är det flex men nu är det nog så lite att det inte göra ett göra så mycket åt det.

Lite bilder på operationen








Svetsade ihop spännklackarna av 5 och 10 mm plattjärn blev inte så snygga men fungerade att få fast frässkruvstycket.


Efter som att jag nu fick till en fräs som faktiskt går att fräsa med så snyggades spännklackarna till, blev ju något snyggare efter att svetsarna blivit bort frästa och kanterna blivit jämna


Nu planeras det för att bygga finmatning på z-axeln, har ganska klart för mig hur det ska göras. Ringen med skalan och djupstoppen kommer att nytillverkas och bytas ut och i denna kommer ena drevet för en snäckväxel att monteras efter som att denna ring är lös men låsbar idag så tänker jag att man använder låsningen för att kunna frikopplat finmatningen vid borrning.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tänkte kolla om någon är intresserad av att köpa en Blomqvist 600 svarv samt några små fräsmaskiner å en verktyg slipmaskin.
De är maskiner som jag ska sälja för en polare som inte kan så mycke om maskinerna.. Hans pappa hade dom i källaren å nu är huset sålt..
Kan återkomma me typ bilder å sånt för den intresserade...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tänkte kolla om någon är intresserad av att köpa en Blomqvist 600 svarv samt några små fräsmaskiner å en verktyg slipmaskin.
De är maskiner som jag ska sälja för en polare som inte kan så mycke om maskinerna.. Hans pappa hade dom i källaren å nu är huset sålt..
Kan återkomma me typ bilder å sånt för den intresserade...
Små fräsmaskiner kan ju vara intressant :) Det beror ju lite på definitionen av "små" och pris så klart!
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Samma här.
Info om fräsmaskiner och pris?
Pelarborr?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Små fräsmaskiner kan ju vara intressant :) Det beror ju lite på definitionen av "små" och pris så klart!
Återkommer me bilder typ I helgen. .. De är två olika små fräsmaskiner å liten menar jag att två man lyfter den å man har dom på ett bord..
Ena är me gjutet stativ å stabil den andra är mer för att kunna ställa fräs huvudet i olika vinklar..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har inte mängder av erfarenhet av olika barnvagnar, men vår Emmaljungavagn är konstruerad för att ha sönder hjulen när man parkeringsbromsar den. Pinnen som glider in i hålen i fälgnavet är som en stans, rent idiotiskt:
1661063415315.png
Dom här hjulen är relativt nya, och vi har varit otroligt försiktiga, för dom andra var soprena:
1661063451398.png
Till slut mulnade jag och svarvade små spetsar som man kan sätta i spetsen på stången som låser hjulen:
1661063502410.png
Man pillar ju inte ut den i onödan, men det behövdes å andra sidan ingen annan låsning än att bara banka i den, och nu håller både naven bättre och det är mycket lättare att bromsa vagnen, eftersom man alltid glider förbi väggarna, istället för att mosa bort dom:
1661063584546.png

Det här är också ett mycket effektivt sätt att sälja in investeringar i bra att ha-maskiner och verktyg hemma, och att få mer egentid i verkstaden :fakta Å andra sidan gick det fortare att svarva till 2 såna där pluggar än att beställa dom nya hjulen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har inte mängder av erfarenhet av olika barnvagnar, men vår Emmaljungavagn är konstruerad för att ha sönder hjulen när man parkeringsbromsar den. Pinnen som glider in i hålen i fälgnavet är som en stans, rent idiotiskt:
View attachment 475375
Dom här hjulen är relativt nya, och vi har varit otroligt försiktiga, för dom andra var soprena:
View attachment 475376
Till slut mulnade jag och svarvade små spetsar som man kan sätta i spetsen på stången som låser hjulen:
View attachment 475377
Man pillar ju inte ut den i onödan, men det behövdes å andra sidan ingen annan låsning än att bara banka i den, och nu håller både naven bättre och det är mycket lättare att bromsa vagnen, eftersom man alltid glider förbi väggarna, istället för att mosa bort dom:
View attachment 475378

Det här är också ett mycket effektivt sätt att sälja in investeringar i bra att ha-maskiner och verktyg hemma, och att få mer egentid i verkstaden :fakta Å andra sidan gick det fortare att svarva till 2 såna där pluggar än att beställa dom nya hjulen.

Det är även lika omöjligt att kapa IKEA:s gardinskena utan metallbandsåg och tillverka hållare för sängbord till sänggaveln utan TIG-svets, bara så du vet om det?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Någon som kan gamla svarvar och som kan hjälpa mig att räta ut ett par små frågetecken?

Har nyligen köpt mig en ny svarv, eller ny och ny... En ganska gammal en. "A Bergman Helsingborg" står det på skylten. Till skillnad från min tidigare svarv så är denna utrustad med drivning för att skära gängor, men jag blir inte riktigt klok på hur det ska fungera... Har inte lyckats hitta någon manual specifikt för denna modell av svarv, så jag tänkte att jag frågar här om det är någon som har lite koll på hur det brukar fungera rent generellt sett.

Svarven i fråga:

20230125_152846.JPG


Såhär långt har jag lyckats luska ut vad dessa spakar och vred gör:
svarvkontroller.jpg

Röd är omkopplaren för att engagera driften av ledarskruven, och den kan ställas för att antingen driva framåt och bakåt eller så kan den vara frånkopplad.

Grön är spaken som Låser fast släden vid ledarskruven.

Gul spak låser ihop längs- och tvärmatningen, vad man nu ska med det till... Konsvarvning utan att vinkla om tvärmatningen? :va

Blå spak låser släden vid matarstången (rundstången med ett spår i, under ledarskruven) och går att ställa åt både höger och vänster samt urkopplad i mitten. Ledarskruven är väl den som används för att mata släden i sidled i ett låst förhållande med med chuckens rotation i syfte att skära gängor, så matarstången antar jag används till något annat? Mer generell automatning?

När blå spak är vinklad åt antingen höger eller vänster kan man inte slå till den gröna spaken och låsa släden vid ledarskruven, så för gängskärning måste matarstången vara frånkopplad med den blå spaken ställd i neutralläget i mitten.

Frågan är, vad gör kugghjulet i mitten på släden?? Det sitter liksom på en gängad stång och går att skruva ut och in, och när det är utskruvat så kan man trycka in hela stången det sitter monterat på. Jag har dock inte lyckats fundera ut vad detta gör... Har det något med gängskärning och ledarskruven att göra? Det känns inte som att det gör någon skillnad hur man än ställer det, om det så är in- eller utskruvat, intryckt eller ute...

Anledningen till att jag frågar är att när jag kopplar till drivningen av ledarskruven, kopplar bort matningen på matarstången (dvs ställer blå spaken neutralt i mitten) och låser fast släden vid ledarskruven så funkar driften en bit, men sedan låser sig hela skiten. Släden liksom fastnar och allting blir stumt, och så får man vålda loss den gröna spaken... Det känns ju inte riktigt som att det är så det ska fungera, det känns lite som om man försöker skruva i en skruv med fel gängstigning i ett gängat hål. Trögare och trögare för att till slut låsa. Så vad gör jag för fel? Aldrig testat att skära gängor innan men har försökt läsa in mig på proceduren så gott det går, så jag har väl ett teoretiskt hum om hur det ska funka. Men just det här med att matningen låser sig stum efter en bit har jag inte lyckats hitta något om... Jag vågar inte riktigt experimentera vidare själv och riskera att ha sönder något, det låser sig verkligen ordentligt så när man våldar loss den gröna spaken så lossnar släden med en ljudlig smäll och hoppar en bit när den kopplas loss från ledarskruven... Om någon kan upplysa mig så vore jag tacksam :)
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Obs... De är inte att vara elak eller så, men jag skulle lägga ut den på blocket under bortskänkes som bojsänke...

De är inte så enkelt att göra saker me den gamla svarven för någon som ska börja lära sig svarva..
Vet du skicket på svarven? . Kan vara någe mekanisk fel som gör att de låser sig..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Obs... De är inte att vara elak eller så, men jag skulle lägga ut den på blocket under bortskänkes som bojsänke...

De är inte så enkelt att göra saker me den gamla svarven för någon som ska börja lära sig svarva..
Vet du skicket på svarven? . Kan vara någe mekanisk fel som gör att de låser sig..
Nu ska du inte vara sån :7peta Har hobbysvarvat metall halva min livstid, är absolut inte något proffs men jag kan göra grejer som duger för mina behov. Men just gängskärning är en förmåga jag saknat då förra svarv, som är i princip lika gammal som denna, saknar drivning och den kan således inte skära gängor.

Skicket skulle jag säga känns hyfsat bra, inga överdriva glapp eller så, inget som krasar eller går trögt, alla reglage funkar och går smidigt att ställa om... Jag hittar inget uppenbart som kan fela, så jag vet inte om det är något fel jag gör eller om det är något rent mekaniskt som strular...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nu ska du inte vara sån :7peta Har hobbysvarvat metall halva min livstid, är absolut inte något proffs men jag kan göra grejer som duger för mina behov. Men just gängskärning är en förmåga jag saknat då förra svarv, som är i princip lika gammal som denna, saknar drivning och den kan således inte skära gängor.

Skicket skulle jag säga känns hyfsat bra, inga överdriva glapp eller så, inget som krasar eller går trögt, alla reglage funkar och går smidigt att ställa om... Jag hittar inget uppenbart som kan fela, så jag vet inte om det är något fel jag gör eller om det är något rent mekaniskt som strular...

Hade jag bott närmare dig hade jag inte tvekat att komma över å hjälpt dig...
Fick för mer än 30 år sen svarva med en sån på en firma som jag hjälpte på... Dom tyckte de vore bra om jag kunde typ visa å kolla hur den svarven funkade då... Va ingen höjdare då.. Klart de går å göra saker i den svarven.. Har du remklister till den så de inte slirar?.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hade jag bott närmare dig hade jag inte tvekat att komma över å hjälpt dig...
Fick för mer än 30 år sen svarva med en sån på en firma som jag hjälpte på... Dom tyckte de vore bra om jag kunde typ visa å kolla hur den svarven funkade då... Va ingen höjdare då.. Klart de går å göra saker i den svarven.. Har du remklister till den så de inte slirar?.
Någon höjdare är det säkert inte, men jag är inte kräsen. Jag är ju bara hobbysvarvare, så länge den gör hjälpligt exakta prylar så duger det åt mig :) Jag har inte råd med kvalitetsmaskiner för hur mycket pengar som helst, gamla bojsänken passar min budget bättre :hihi

Står på listan över saker att införskaffa, men just nu var det nog bra att jag inte har det för då matningen låser sig så slirar remmen, det är såpass hårt det låser sig... Hade jag haft färskt remklister på så hade jag kanske dragit sönder något, så det var nog tur i oturen.

Till att börja med så skulle jag egentligen bara vilja veta om jag uppfattat svarvens reglage och funktioner korrekt eller om jag gör något grundläggande misstag, samt vilken funktion drevet i mitten har och om det kan vara det som dummar sig så att matningen låser sig. Får jag baar rätt på dessa grundläggande parametrar så tror jag att jag ska kunna bekanta mig vidare med svarven på egen hand och lära känna den och dess funktioner i sinom tid.
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Någon höjdare är det säkert inte, men jag är inte kräsen. Jag är ju bara hobbysvarvare, så länge den gör hjälpligt exakta prylar så duger det åt mig :) Jag har inte råd med kvalitetsmaskiner för hur mycket pengar som helst, gamla bojsänken passar min budget bättre :hihi

Står på listan över saker att införskaffa, men just nu var det nog bra att jag inte har det för då matningen låser sig så slirar remmen, det är såpass hårt det låser sig... Hade jag haft färskt remklister på så hade jag kanske dragit sönder något, så det var nog tur i oturen.

Till att börja med så skulle jag egentligen bara vilja veta om jag uppfattat svarvens reglage och funktioner korrekt eller om jag gör något grundläggande misstag, samt vilken funktion drevet i mitten har och om det kan vara det som dummar sig så att matningen låser sig. Får jag baar rätt på dessa grundläggande parametrar så tror jag att jag ska kunna bekanta mig vidare med svarven på egen hand och lära känna den och dess funktioner i sinom tid.

Jag menar att de är enklare me lite mer modern svarv som har en växellåda å inte remdrift.. För mig att de inte går å få upp den över 500 varv i minuten då.. Avsaknaden av skaler är svårt att veta hur mycke typ 2 mm är på detaljen. .
När man gängar så har man INTE den vanliga matningen inkopplad... Den gula inringade är antingen för matningen till tvärmatningen..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top