Micke R
Gudomlig sporthojare
En gissning. Den har en skruv enbart för gängskärning. Drivs från spindeln via en massa kugghjul. Det sitter en halvmutter (grön spak)som kopplar in matningen av släden vid gängskärning. Ser att det sitter en gängklocka till höger på släden. Bra att ta reda på stigningen på ledarskruven. Om det är tumstigning måste man ha ett 127 hjul för att gänga metriskt.
Kan inte se om det finns någon kuggstång på bädden. Det vanliga är att handhjulet för längdmatningen går på en kuggstång. Men handmatningen kanske går på ledarskruven? I så fall får inte skruven rotera annat än vid gängskärning.
Herr Bergman verkar ha varit en ganska originell person. Men om han gjort som dom flesta andra så borde det vara så här: Under skruven sitter drivstången för matning vid vanlig svarvning. Den drivs konstigt nog med en flatrem från spindeln. Man får aldrig köra gängmatning och svarvmatning samtidigt. Varför skiten låser sig kan ju vara ett handhavandefel eller nåt mekaniskt.
Kan inte se om det finns någon kuggstång på bädden. Det vanliga är att handhjulet för längdmatningen går på en kuggstång. Men handmatningen kanske går på ledarskruven? I så fall får inte skruven rotera annat än vid gängskärning.
Herr Bergman verkar ha varit en ganska originell person. Men om han gjort som dom flesta andra så borde det vara så här: Under skruven sitter drivstången för matning vid vanlig svarvning. Den drivs konstigt nog med en flatrem från spindeln. Man får aldrig köra gängmatning och svarvmatning samtidigt. Varför skiten låser sig kan ju vara ett handhavandefel eller nåt mekaniskt.