Svarv och fräs-tråden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nästan roligt hörru ;) :fatta! :hihi

Just nu så har jag iallafall en fungerande svarv, det är mer än jag hade innan så på det hela taget är det inte så illa... Även om det lär bli fel mer än en gång när man vrider så som man är van och inte förväntar sig att den gör som den gör... :hihi

Jag får beställa rätt prylar och göra om det någon gång framöver. När jag orkar... Suck.

Du lär ju göra om det lagom till att du börjat vänja dig så du kan roa dig med att veva åt fel håll något år till även efter det är tillfixat. Ungefär som att växla mellan att köra raceväxlat och vanligt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom du lyckades göra fort men fel.:7peta
... så borde det inte ta alltför lång tid att göra rätt nästa gång.:tungan

Eller sätta ett verktygsfäste på baksidan.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Säljer Wiberger till privatpersoner eller handlar du via firma?

De säljer till privatpersoner, du får fakturan på mailen. De gör dock ett litet påslag i form av en avgift för att behandla små ordrar om du som jag bara köper enstaka prylar. Tror det var en knapp hundring extra.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har äntligen svarven som beställdes innan coronan dykt upp, närmare en månad har jag väl medvetet väntat med att hämta hem den pga älgjakten men den var över förra helgen så i helgen hämtades svarven.

Har smått börjat med att kapa till bitar för att bygga ett stativ till maskinen. Vad tror ni om denna konstruktion av 55x120x8 u-balk och 65x100x8 vinkeljärn, benen blir i 60x60x8 vinkeljärn, tycker att den borde bli nog stadig och bör också få hyfsad vikt. Har bultat ihop balkarna inför att dom ska svetsas ihop till en del under motorndelen på svarven, tycker att det borde hålla sig rakt om man punktar ihop allt och sen tar det lugnt med svetsningen.



 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu har äntligen svarven som beställdes innan coronan dykt upp, närmare en månad har jag väl medvetet väntat med att hämta hem den pga älgjakten men den var över förra helgen så i helgen hämtades svarven.

Har smått börjat med att kapa till bitar för att bygga ett stativ till maskinen. Vad tror ni om denna konstruktion av 55x120x8 u-balk och 65x100x8 vinkeljärn, benen blir i 60x60x8 vinkeljärn, tycker att den borde bli nog stadig och bör också få hyfsad vikt. Har bultat ihop balkarna inför att dom ska svetsas ihop till en del under motorndelen på svarven, tycker att det borde hålla sig rakt om man punktar ihop allt och sen tar det lugnt med svetsningen.




Tycker det ser vettigt ut. Verktygsboden säljer ju sin "budgetsvarv" med ett plåtskåp från IKEA som underrede så ditt kommer nog duga fint. :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tycker det ser vettigt ut. Verktygsboden säljer ju sin "budgetsvarv" med ett plåtskåp från IKEA som underrede så ditt kommer nog duga fint. :D

Det säljs även ett plåtskåp till denna svarv för ca 3000 kr men det känns som mycket pengar då man ändå har en massa järn liggandes som skräpat så länge jag minns, troligtvis blir mitt statov stadigare och myckeg tyngre. Tanken är att vattra in vinkeljärnen som utgör början till ramen och sen vattra in tvärbalkarna så dom ligger i våg och rakt i förhållande till varandra. Funderar på en eller två IKEA hurtsar Helmer att placera under stativet att ha grejer i men jag får se, nu är prio på att få ihop stativet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Problemet är inte att få det att hålla utan att få det så stadigt att stativet inte deformeras när du monterar på svarven.
Sen måste man se till att man får det hela så plant att man inte kröker svarven när man drar fast den.
Minsta fel ger dålig precision på svarvresultatet.
Märkfärg, slipning och shimsning brukar va receptet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Dubbelpost.
Fyller ut med lite tips.
För att hålla drevsatsen fri från spån kan man ta skumgummibitar.
Köp en 5 mm insexbit och en 1/4" blocknyckel på Biltema. Löd ihop dom, så får du en utmärkt låsspak för att låsa längdrörelsen med när du planar.
Bry dig inte om att montera plexiglasbiten på tvärsliden, för den kommer ändå att gå åt h-e.
Färgen dom använder flagnar och löses upp.
Brukar korta tangen på MK3 grejorna i dubbdockan för att få lite mer slaglängd. Inte för mycket bara!
Verktyg från Banggood funkar ok för hobbybruk.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eftersom du lyckades göra fort men fel.:7peta
... så borde det inte ta alltför lång tid att göra rätt nästa gång.:tungan

Eller sätta ett verktygsfäste på baksidan.

Det var bara synd att jag fick till det såpass bra i övrigt... :gnissla Förutom felvändningen då menar jag. Matningen är verkligen helt stum, inte en mikrometer glapp (inget kännbart åtminstone) samtidigt som släden glider hur fint och lätt som helst. Har aldrig fått så fin yta på grejerna med denna svarven förr, det blev verkligen skitbra. Förutom felvändningen då... :huvet :gråta Jaja, jag får väl köpa rättvända doningar och hoppas att jag lyckas göra ett lika bra jobb nästa gång med...

Du lär ju göra om det lagom till att du börjat vänja dig så du kan roa dig med att veva åt fel håll något år till även efter det är tillfixat. Ungefär som att växla mellan att köra raceväxlat och vanligt.

Skitbra plan ju! :banana :hihi Varför göra det enklare för sig än man måste liksom :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Problemet är inte att få det att hålla utan att få det så stadigt att stativet inte deformeras när du monterar på svarven.
Sen måste man se till att man får det hela så plant att man inte kröker svarven när man drar fast den.
Minsta fel ger dålig precision på svarvresultatet.
Märkfärg, slipning och shimsning brukar va receptet.

Jag tror nog att mitt stativ lär vara betydligt stadigare än den man köper så att det ska deformeras är jag inte orolig över, det lär säkert vara så styvt att man nog utan större problem kan kröka svarven då man drar dit den om det skulle bli skevt och man inte ser upp. Tanken är att försöka få det så bra som det går men hjälp av att rigga upp det hela i vattring och sen ha en lång rätskiva att hålla koll på att delarna kommer rätt i förhållande till varandra i höjdled, sista justeringarna får bli med ev shims.

Plexibiten på tvärsliden lär ju åka på en gång och jag tänkte montera snabbfäste men har inte fått det ännu utan bara sidohållarna.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har fortsatt med stativet, har riggat upp det hela på en skiva med två vattenpass för att förhoppningsvis få det hela plant. Ska kryssmäta men det verkar i vinkel efter vinkelhaken.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu står svarven i alla fall på plats, verkar stå plant på stativet men ska kolla upp det lite bättre.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Enda jag har emot det är hur du ska kunna stoppa in långt stångmaterial. Och om du har plats att öppna luckan på vänstersidan. Får du plats med nåt skåp under för verktyg?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Enda jag har emot det är hur du ska kunna stoppa in långt stångmaterial. Och om du har plats att öppna luckan på vänstersidan. Får du plats med nåt skåp under för verktyg?

Den värdelösa Jula fräsen ska flyttas lite så luckan kan öppnas och stångmaterial får plats utan att ta i fräsen då svarven ligger högre, en gevärslåda bör får nog plats utan att ta i fräsbordet. Ikeas skåp Helmer ska få plats under bänken med hela 15 mm marginal.

Nån som vet vad det ska vara för olja i svarven? Är lite lite i växellådan når inte upp till nivåglaset men jag stack ner en tråd och det verkar vara precis under glaset.

Tror jag ska försöka fixa till Jula fräsen så den blir lite mer användbar genom att byta lager i spindeln och ny pelare av massiv slipad axel och lite andra små moddningar som jag hittat på nätet. Lär ju aldrig bli riktigt bra men vill försöka få den så bra det nu går att få den.
 

kusk

Medlem
Gick med
22 Aug 2015
Ort
Stenungund
Hoj
Honda CB750F 1981, Honda Cbr 600 f2 1993, Hyosung gt650 2004
Om jag får hoppa in - är det någon i göteborg som känner sig sugen på hjälpa mig lite med svarvning och utvänding gängning? Behöver svarva en styrstam. Två alternativ som jag ser det.

Alt1: Svarva en ny med rätt dimensioner

Alt2: Svarva befintlig till nya dimensioner
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nu står svarven i alla fall på plats, verkar stå plant på stativet men ska kolla upp det lite bättre.

Plant är inte allt, det vill till att den inte är vriden också. :banana

Lagt ner ett par tre dagar på att få min Colchester Triumph (1,5 ton...) någorlunda rak.
Helt otroligt hur känsligt det är!
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top