Svemo i blåsväder

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Svemo är i allmänhet en bedrövlig organisation att ha med att göra.
Generellt brukar man säga att den som betalar kalaset är kund och den som tar emot pengar är leverantör, Svemo beter sig mer som om de vore sponsorer.
 

moddlaren

Guest
Svemo har alltid trott att dom är en myndighet..skit är det o helt kassa försäkringar har dom..
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som pågår är en förändrad marknadsituation. På den arenen finns det olika bandagssarrangörer i bolagsform som arrangerar allt från ''trafikövningar'' till rena små tävlingar.

Dessa arrangemang suportas ofta av enskilda svemo medlemmar som funktionärer, race kontroll eller förare m.m.
Naturligtvis utan svemo sanktion.

Idag är problemet /möjligheterna för en ''svemo förare'' att han mer eller mindre blir tvingad att delta i dessaa arrangemang för att få tillräckligt med körträning. Detta eftersom svemo ställer så höga krav på förare o arrangemang att klubbarna inte ''orkar'' arrangera mc träningar.

Målet borde istället vara att svemo stöttade alla sina anslutna motorklubbar att arrangera en grundläggande utbildning till basfunktionär och träningslicens för nästan alla sina medlemmar. I min vision skall alla medlemmar ha den grundkompetensen att kunna vara ''basfunktionär'' eller delta i träning. För träning skall endast en mindre tilläggsavgift för försäkringssskydd (kanske inbakat i medlemsavgiften) tas ut. Sedan tillkommer naturligtvis avgiften för bankörningen.

Jag tror det blir överlevnadsfråga för klubbarna att kunna erbjuda sina medlemmar ett mervärde. Annars kommer frågan varför man skall vara medlem i en idell förening.

Naturligtvis måste det gå att hitta en vettig lösning för olika ''prova på aktiviteter'' inom svemoklubbarna om dessa skall överleva på sikt. Annars hamnar arrangemangen i olika privata bolag modell hyrkart..
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag tycker det verkar som om detta är ett fall liknande det som var
mellan Bilsportförbundet och Konkurrensverket för något år sedan.

Då var frågan om funktionärer/utövare fick delta i event som inte
arrangerats av SBF (utan att SBF skulle godkänna det) men som jag ser
det så är det samma princip som gäller här:

Klubbar måste kunna licensiera/försäkra sina banor och utövare mm utan
att tvingas in i Svemo.

Artikel om Bilsportförbundet mot Konkurrensverket:
http://www.svd.se/sport/privat-bilsportforbund-fick-ratt_7770950.svd

Se även Konkurrensverket:
http://www.kkv.se/t/NewsPage____8425.aspx
http://www.kkv.se/t/Page____8167.aspx

Jag tycker inte att Svemos agerande mot Solkatterna går inte ihop med
vad de (Svemo) säger om konkurrerande verksamhet:

http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Nyheter/ReflektionerkringMarknadsdomstolensbeslut/



Hur går man vidare med något sånt här?

Jag är ingen jurist så jag vet inte men jag gissar att man börjar med
att överklaga inom Svemo och då hänvisar till vad de säger om
konkurrerande verksamhet och om det inte leder någon vart så går man
vidare till Konkurrensverket. Jag gissar vidare att om saken går till
domstol så är det Konkurrensverket som driver saken till
Marknadsdomstolen.

Mvh, Ingvar
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ibland förstår man varför svensk motorcykelsport befinner sig på samma nivå som frisbeegolf, jalapenoätning och frubärarstafett...
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag tycker domen är ett skämt.

I den kommersiella världen är det ju helt tvärtom, att göra något för ett konkurrerande företag kan vara skäl nog för att få sparken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker domen är ett skämt.

I den kommersiella världen är det ju helt tvärtom, att göra något för ett konkurrerande företag kan vara skäl nog för att få sparken.

Men om du bötfäller dina kunder som företag för att de handlat av ett annat företag blir du väldigt snart utan kunder, om du inte har en monopol-liknande ställning... Då skulle antagligen domstolarna gå in och styra upp det med.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Kunderna får ju vara medlem i vilken organisation de vill, men jag tror inte de får vara medlem i KD o SD samtidigt heller T.ex.

Det tråkiga med detta utslag är ju att vissa kan plocka russinen ur kakan.

Det är klart en fristående eventmakare kan kapa all byråkrati, de behöver ju inte bedriva något miljöarbete, satsa på talanger, långsiktigt driva motorsportfrågor osv osv.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kunderna får ju vara medlem i vilken organisation de vill, men jag tror inte de får vara medlem i KD o SD samtidigt heller T.ex.

Det tråkiga med detta utslag är ju att vissa kan plocka russinen ur kakan.

Det är klart en fristående eventmakare kan kapa all byråkrati, de behöver ju inte bedriva något miljöarbete, satsa på talanger, långsiktigt driva motorsportfrågor osv osv.

Varför tror du inte man får vara medlem i både KD och SD?

Eller jämför att Folksam ger dig böter för att du har försäkring även hos Trygg hansa? Eller att en boxare för böter av sitt förbund för att han ställer upp i en karatetävling?

För övrigt satsar väl inte svemo några resurser på talanger heller?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Tja, skillnaden är ju att Folksam FÅR ge dig böter om de vill.
Eller rättare sagt ge dig en sämre premie om du inte samlar dina försäkringar hos dem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tja, skillnaden är ju att Folksam FÅR ge dig böter om de vill.
Eller rättare sagt ge dig en sämre premie om du inte samlar dina försäkringar hos dem.
Det är tvärtom, de ger dig lägre premie om du samlar deras försäkringar hos dem. De delar aldrig ut straff eller böter.
Och SVEMO delar ut böter för att folk använder en konkurrerande verksamhet, de tävlande, klubbarna och så vidare är inte anställda hos svemo, isf skulle pengaflödet vara från svemo till de andra. Så är inte fallet. Svemo tillhandahåller en tjänst, andra använder den. Att då bötfälla för att man använder någon annans tjänst, dessutom när man är i något av en monopolsituation är riktigt sunkigt. Och dessutom straffbart, just pga monopolsituationen. ÄVEN för företag.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Svemo har varit i blåsväder många gånger genom åren.Men dom har ju haft monopol så lite konkurrans vore bra.
Tävlande i RR är för få, lite kanske för det finns så många bandagar nu.Det fanns inte för 29 år sedan när jag tog licens första gången för att kunna köra på bana.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kunderna får ju vara medlem i vilken organisation de vill, men jag tror inte de får vara medlem i KD o SD samtidigt heller T.ex.

Det tråkiga med detta utslag är ju att vissa kan plocka russinen ur kakan.

Det är klart en fristående eventmakare kan kapa all byråkrati, de behöver ju inte bedriva något miljöarbete, satsa på talanger, långsiktigt driva motorsportfrågor osv osv.

Det borde inte vara några problem med att vara medlem i just KD och SD samtidigt. Träffade en judinna i helgen. Hon berättade att ett av de mindre kända Hitlercitaten är att man bara ska slutföra vad den Romerskt katolska kyrkan påbörjat. Antisemitismen är ju byggd på den Romersk katolska kyrkans strävan att få religöst monopol. Exemplifierat med tex korstågen. Sveriges sista av Rom sanktionerade korståg var på 1500-talet och riktat mot det Grekiskt ortodoxt kristna Ryssland. (Dick Harrison: Gud vill det !) Och inte blev det bättre efter Martin Luther skapat en egen variant av Kristendomen. Läs tex Luthers Von den Juden und ihren Lûgen på engelska On the Jews and Their Lies.
Tyvärr. :(
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Svemo har varit i blåsväder många gånger genom åren.Men dom har ju haft monopol så lite konkurrans vore bra.
Tävlande i RR är för få, lite kanske för det finns så många bandagar nu.Det fanns inte för 29 år sedan när jag tog licens första gången för att kunna köra på bana.

Rättelse aldrig hafr monopol, bara ej funnits andra aktörer på marknaden :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men om du bötfäller dina kunder som företag för att de handlat av ett annat företag blir du väldigt snart utan kunder, om du inte har en monopol-liknande ställning... Då skulle antagligen domstolarna gå in och styra upp det med.

Det du missar i det här är att Svemo inte är ett bolag, det är en ideell förening som bygger på en bottom-up ägarstruktur där du som medlem är ägare, inte kund. Det gäller även klubbarna, som jämförelsevis möjligtvis kan ses som större ägare, men också med ett större intresse.

Sakfrågan är jag inte insatt i så jag uttalar mig inte, men att det finns mer bakom historien än vad som står på det halva A4:at i artikeln är ju alldeles uppenbart.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Ja, de har ju en särställning eftersom verksamheten till viss del finansieras via bidrag från Staten samt att de har fått ensamrätt att arrangera SM.

Tror att det väger in i sammanhanget.

Läser man paragraf 5 i konkurrenslagen så står det:

"5 §*I denna lag avses med företag en fysisk eller juridisk person som driver verksamhet av ekonomisk eller kommersiell natur, dock inte till den del verksamheten består i myndighetsutövning."

Tyvärr så faller väl idrottsförbunden under "ekonomisk" karaktär trots att de är ideella o återinvesterar vinsten i verksamheten.

Ett annat exempel på hur fel det kan bli är ju när KKV lyckades tvinga polisen att göra en offentlig upphandling av ny helikopter.
Bakgrunden var att polisen hade 10 talet likadana helikoptrar o behövde köpa in en ny då de förlorat 1.

Självklart vill man köpa en likadan som man förlorat då kostnader för att drifta två olika flygsystem i form av utbildning, underhåll osv osv är en ansenlig del av totalkostnaden.

Tyvärr fick man inte det.
Alternativet att driva 2 system blev för dyrt.
Så vad göra?
Jo, sälj alla 9 helikoptrar vi har o gör en ny upphandling på 10 helikoptrar.

Undra vad det kostade....
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som kommer att behövas i framtiden är en branshorganisation typ SLAO. I den organisationen bör banägare, svemo, smc, sma och bandagsarrangörer m.fl vara medlemmar. Genom att vara sammansatt av flertalet aktörer på marknaden kan den orgnisationen jobba med riktlinjer och säkerhet för hela branshen. Den kan t.ex teckna ramavtal med ambulansföretag och jobba med försäkringsfrågor som täcker hela branshen. Även utbildningsfrågor för arrangörer och ev ''föråkare'' kan samordnas.

Där kan även tas fram riktlinjer för kompetens på deltagare. Alternativ till mc-körkort vid bankörning. Är t.ex en svemolicens ett alternativ till mc-körkort utanför svemoarrangemang eller funkar det lika bra med en sma licens?? Skall branshen ta fram en egen utbildning för ett kompetensbevis som alla skall ha??

Organisationen tar även fram riktlinjer för krishantering och mediekontakter vid t.ex allvarliga olyckor. Den utser även en ''press sekreterare''. För det absolut sämsta som kan hända i en sådan situation är om ingen vill ta den kontakten utåt om olyckan sker hos en mindre arrangör. Det skadar hela mc sporten om t.ex någon förståsigpåare tar mediakontakten i brist på andra.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top