Svemo i blåsväder

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Möjligheterna att träna i sydsverige med en rr-klubb är obefintliga. Det arrangeras några kvällsträningar på falkenberg. Men på Anderstorp och Knutstorp hanteras mc träningarna som bandagar av vanligtvis privata arrangörer (ofta Danska).
Jag vet inte om det är så synd om dom i södra Sverige? Nordligaste banan med RR-träning är Gelleråsen, norr om den ligger ~70% av Sverige, helt utan banor där det kan/får bedrivas träning.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag vet inte om det är så synd om dom i södra Sverige? Nordligaste banan med RR-träning är Gelleråsen, norr om den ligger ~70% av Sverige, helt utan banor där det kan/får bedrivas träning.
Finns en bana lite längre norrut (mitsverigebanan) som jag tror numera återigen får bedriva RR-träning efter några års uppehåll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi kan diskutera SVEMO och gör det också men - det är ju du som aktiv som ÄR SVEMO, eller gör det till vad det skall vara. Verkar vara alltför många som glömt det på licenskursen(?) DVS. vi har det förbund vi själva gjort oss förtjänta utav = lite engagemang in - lite resultat ut!

Må så vara, men det finns tyvärr ett stort antal människor (särskilt bland oss som sysslat med snöskoter) som tyvärr är av uppfattningen att gigantiskt engagemang in = fortfarande nollresultat ut. Människor som offrat själ, hjärta, tid och resurser för att sedan ändå bli överkörda centralt.

Men som sagt, detta var på speedwaytiden. Att Svemo nu blir av med detta är utan tvekan ett steg i rätt riktning.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag vet inte om det är så synd om dom i södra Sverige? Nordligaste banan med RR-träning är Gelleråsen, norr om den ligger ~70% av Sverige, helt utan banor där det kan/får bedrivas träning.[/QUOTEI


I sydsverige har dom bra förutsättning att köra mc på bana inklusive småtävlingar. Men mycket av körningen är naturligtvis inte godkänd av svemo, men genomförs ändå av företag som inte är anslutna till svemo ofta med funktionärer från svemoklubbar som agerar ''bemanningsbolag'' . Deras höga kompetens som ''personal'' marknadsförs av bandags - race arrangören på deras hemsida. Det är svensk rr sport 2014.

Det körs även mc arr. på banor med låg säkerhet för snabba mc-förare t.ex Kinnekulle.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi kan diskutera SVEMO och gör det också men - det är ju du som aktiv som ÄR SVEMO, eller gör det till vad det skall vara.

Det där låter ju fint och idealistiskt men hur lätt är det i praktiken?

Att speedway-folket lämnar svemo kan ju också ses som ett sätt att ändra sevmo? Kanske inser dom att de måste tänka om? Eller så fortsätter grenarna att falla av tills det bara är den tärande cancertumören kvar.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Är det vi som "behöver tänka om"?

Det där låter ju fint och idealistiskt men hur lätt är det i praktiken?

Att speedway-folket lämnar svemo kan ju också ses som ett sätt att ändra sevmo? Kanske inser dom att de måste tänka om? Eller så fortsätter grenarna att falla av tills det bara är den tärande cancertumören kvar.
Med tanke på hur oerhört få som faktiskt försöker påverka el hjälpa SVEMO i modern tid (ja då menar jag mer än att sitta vid tangentboder på detta forum) tror jag det är relativt enkelt. Svåraste är nog att engagera sig utan krav på att samtidigt säkra framtida pensionsinkomsten.

Och - du som läser protokoll från te x de större möten som arrangeras i förbundet kan enkelt räkna de röstberättigande/deltagarna till en handfull. DVS OM du/ni/vi vill ha förändring så samla 20 engagerade själar och dominera mötet med er röststyrka. Naturligtvis behöver en motion skrivas och tillika ska de stadgar följas som alla förbund el organisationer satt upp för sin verksamhet. Enkelt för de flesta läskunniga.


Största hindret är de flestas alltför höga förtroende för att " någon annan borde fasen fixa" detta. Bara det att "någonannan" alltid är upptagen av nåt som bedöms vara viktigare än att engagera sin fritid i möten..


Vill man - så kan man

/E
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Med tanke på hur oerhört få som faktiskt försöker påverka el hjälpa SVEMO i modern tid (ja då menar jag mer än att sitta vid tangentboder på detta forum) tror jag det är relativt enkelt. Svåraste är nog att engagera sig utan krav på att samtidigt säkra framtida pensionsinkomsten.

Och - du som läser protokoll från te x de större möten som arrangeras i förbundet kan enkelt räkna de röstberättigande/deltagarna till en handfull. DVS OM du/ni/vi vill ha förändring så samla 20 engagerade själar och dominera mötet med er röststyrka. Naturligtvis behöver en motion skrivas och tillika ska de stadgar följas som alla förbund el organisationer satt upp för sin verksamhet. Enkelt för de flesta läskunniga.


Största hindret är de flestas alltför höga förtroende för att " någon annan borde fasen fixa" detta. Bara det att "någonannan" alltid är upptagen av nåt som bedöms vara viktigare än att engagera sin fritid i möten..


Vill man - så kan man

/E

Risken är istället att det är smidigare att ''lösa'' det utanför svemo världen än inom svemo. Då får vi på sikt två svemo som vänder sig till olika målgrupper. Det ser vi inom speedway och sannolikt även snart inom rr. Även alternativorganisationen kommer att börja o samarbeta med sina ''kompisar'' i europa.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För att undvika att kommentera speedwayfrågan, så gällande RR ter det sig som att den kritik som riktas mot Svemo till 98% rör sådant som står utanför förbundets makt. Ljudfrågan är ett lysande exempel. Naturvårdsverk, miljödomslut, kommuner och grannar lär knappast förändras för att en utbrytning sker, däremot skulle man tappa det politiska inflytande Svemo faktiskt har.

Så innan man kastar sten kanske man borde ta sig tiden att sätta sig in i både vem den egentliga fienden är och vad det egentligen innebär att driva ett förbund med allt vad det innebär.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
För att undvika att kommentera speedwayfrågan, så gällande RR ter det sig som att den kritik som riktas mot Svemo till 98% rör sådant som står utanför förbundets makt. Ljudfrågan är ett lysande exempel. Naturvårdsverk, miljödomslut, kommuner och grannar lär knappast förändras för att en utbrytning sker, däremot skulle man tappa det politiska inflytande Svemo faktiskt har.

Så innan man kastar sten kanske man borde ta sig tiden att sätta sig in i både vem den egentliga fienden är och vad det egentligen innebär att driva ett förbund med allt vad det innebär.

Jag kastar ingen sten..

Men i praktiken har svemo lämnat knutstorp och anderstorp m.fl. redan genom att varken arc eller hyllinge arrangerar rr sm eller rr träning på banorna längre. Däremot finns flera privata aktörer som kör bandagar och race typ speedster cup utan svemo flagg. Vissa använder även klubbarnas kompetens som ''bemanning''.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kastar ingen sten..

Men i praktiken har svemo lämnat knutstorp och anderstorp m.fl. redan genom att varken arc eller hyllinge arrangerar rr sm eller rr träning på banorna längre. Däremot finns flera privata aktörer som kör bandagar och race typ speedster cup utan svemo flagg. Vissa använder även klubbarnas kompetens som ''bemanning''.

Och varför är det så?

Svemo arrangerar inte tävlingar, det gör lokala klubbar (som en del av svemo).

Flera av de klubbar som INTE arrangerar längre är i den situationen för att det saknas och saknats ideell vilja i klubbarna. Det är den där grymma killen "nån annan" som gjort allt vettu.

Skulle jag tagit en rimlig ersättning för det jobb jag la ner på LMS SM förra året skulle den notan landat på sådär 50+ ksek, tror du att det bara var jag som la ett hästjobb? Dela den kostnaden på de 100 startande så har du höjningen av startavgifterna för att få det att gå runt.

Ingen täljer guld med träsked i den här världen, inte ens danskarna som jag förstått det.

Så istället för att lägga den vikten på förbundet, ta på dig arbetshandskarna och ställ upp för DIN närmsta klubb, det är dem som arrangerar tävlingar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det var senast en vecka sedan jag var funktionär. Du kan träffa mig i bilracing, roadracing eller gocart. Ofta som posteringschef eller i utsläpp.
 

moddlaren

Guest
Ditt tal låter precis som vilket komunistisk/sosialdemokratiskt fackförbund som helst... ställ upp gör dej hörd. Tillsammans är vi starka..

men gör man sig hörd o har en avikande tanke o tyckande blir man jäkligt snabbt utfryst utkastad o bannlyst..





De som tävlar idag är för få till antalet,
Har eller ser inget behov att få/ta hjälp från sin klubb utan klubben är enbart för att få ut sin licens och kan (helst) ligga långt från hemorten. Så är det idag och som tidigare är min tes att man/vi/klubben/Svemo behöver anpassa sig till detta och omarbeta organisationen så den möter kraven vi har idag, och inte hur det var historiskt. Att ambitionen sen för de flesta aktiva idag är "på skojnivå" är INTE är fel, men det driver heller in fram fler föraress som kör för blågult i VM eller skapar förutsättningar som till ett förbund som står starkt ekonomiskt tack vare fler partners som vill dela internationella framgångar.

Vi kan diskutera SVEMO och gör det också men - det är ju du som aktiv som ÄR SVEMO, eller gör det till vad det skall vara. Verkar vara alltför många som glömt det på licenskursen(?) DVS. vi har det förbund vi själva gjort oss förtjänta utav = lite engagemang in - lite resultat ut!

Glöm inte bort att utbildning av allt som behövs för tävling (oavsett gren) sköts av förbundet. Något som skulle vara mindre lockande för en kommersiell part att utföra då det mest är kostnader och nära 0 intäkter från 2-hjulig motorsport idag här.

Att Speedway bygger en egen organisation kanske vi skall vara glada för,
Eftersom den grenen nog upptog 75-80 % av förbundets tid & kraft och förmodligen mer pengar än vad TV-avtal etc genererade(?)

Klart SVEMO skall diskuteras & synas i vad de jobbar för/med
Men det hela skulle vara betydligt lättare & mer effektivt om du som skriver & tycker här tog det till rätt funktion och utan spekulation att "allt är skit m förbundet". Ett sådant synsätt ger inte fler som vill offra fritid för att tävlingar skall kunna genomföras öhvtaget.


/Eric
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ditt tal låter precis som vilket komunistisk/sosialdemokratiskt fackförbund som helst... ställ upp gör dej hörd. Tillsammans är vi starka..

men gör man sig hörd o har en avikande tanke o tyckande blir man jäkligt snabbt utfryst utkastad o bannlyst..

Och i vilken organisationsform får du som du vill fastän ingen annan håller med?
 

moddlaren

Guest
Motorcrossen lider av svemos tvångsvällde precis som spedwayen o jag är nästan helt säker på att det bara handlar om tid så kommer även motorcross o enduro gå samma väg som spedwayen.

Detta gäller nog snöskoter också då jag genom åren har träffat en del människor som helt enkelt bara har slutat med sporten pga svemos agerande.

Och personligen lämnade jag svemo på 90 talet o kör med alternativ licens.



Och i vilken organisationsform får du som du vill fastän ingen annan håller med?
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att behovet är större i rr eftersom den är så uppsplittrad idag. Idag bedrivs allt ifrån trafikövningar via bandagen rejsputte ab till sst 600 på banan. Allt med samma grundinnehåll och ofta samma tvåhjuliga motorcyckel och ofta samma personer som rör sig mellan dessa olika verksamheter som förare, funktionärer och instruktörer. Men svemo är bara intresserade av den verksamheten som klubbarna bedriver för rr föraren. Allt annat hanterar tyvärr svemo som ''svart'' icke sanktionerad verksamhet, trots att den är omfattande och ofta seriös. Den innhåller ofta många svemomedlemmar.

Det som behövs är en organisation typ svensk rr som kan jobba med hela sporten inklusive rejsputte ab. Naturligtvis kan man inte intressera sig för nummerskyltens färg på på skojrace typ sportercup. Utan det skall gälla frågor om säkerhet, buller och försäkringsfrågor m.m. Olika utbildningar skall naturligtvis erkännas i hela branshen.

Idag består branschen av olika aktörer som har olika krav för att delta eller ''jobba'' i likartad verksamhet trots att många personer bara byter ceps /väst mellan olika arrangemang.
 
Last edited:

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Och det har varit bra för dig?

Motorcrossen lider av svemos tvångsvällde precis som spedwayen o jag är nästan helt säker på att det bara handlar om tid så kommer även motorcross o enduro gå samma väg som spedwayen.

Detta gäller nog snöskoter också då jag genom åren har träffat en del människor som helt enkelt bara har slutat med sporten pga svemos agerande.

Och personligen lämnade jag svemo på 90 talet o kör med alternativ licens.
Tror inte du förstår hur väl du beskriver frukten av att INTE engagera sig med dessa ord?

Det du skriver är ju exakt det resultat man får när man inte samarbetar för ett gemensamt mål. Svemo el vilken org som helst behöver engagerade medlemmar, det i sin tur innebär inte att alla får exakt som de vill. Idag är det för få som ens försöker göra mer än vad som behövs för att köra, något fler borde fråga sig om vem som vinner på det förhållningssättet?

Och nope,
Tror inte att alla som tävlar skall infinna sig i Norrköping på lediga stunder. Däremot vore det uppfriskande om ngr få % av de som varje år lägger hjälmen på hyllan (efter flera aktiva år) kunde lägga ngn timme/månad på framtiden(?)

Idag finns flera alternativ för motorsport,
Det arras bandagstävlingar, snabbast i stan osv på skiftande håll. och det är väl lovvärt. Men OM du/vi försöker hålla oss till RR och tävlingar med värde tror jag förlusten blir större för den aktive om SVEMO elimineras. Sagt förr skriver igen - det behövs en rejäl uppryckning i N-köping men den blir bara så pass bra som du är villig att göra den till.

/E
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag fick denna tanken i huvudet när jag läser vad ni skriver.

En man i en varmluftsballong insåg att han kommit vilse. Han minskade
höjden och såg en kvinna
nere på marken. Han sänkte sig ytterligare ner och ropade:
- Ursäkta kan du hjälpa mig? Jag hade avtalat ett möte med en vän för en
timme sedan men vet
inte var jag befinner mig.


Kvinnan nedanför svarade: - Du är i en varmluftballong cirka trettio fot
över havet på
55 41 47 nordlig bredd och 10 12 47 västlig längd.


- Du måste vara tekniker, sade mannen.


- Det är jag sade kvinnan, hur visste du det?


- Tja, sade mannen - allt du har sagt är tekniskt korrekt, men jag har
ingen aning om vad jag skall ha det till, och faktum är, att jag
fortfarande är vilse.
Det enda jag fått ut av din hjälp är, att du försenat mig ytterligare.


Kvinnan nedanför konstaterade:
- Du måste sitta i ledningen, i direktionen.


- Det gör jag, sade ballongskepparen. Hur kunde du veta det?


- Det är enkelt.

* Du vet inte var du är eller vart du skall.
* Du har stigit uppåt med hjälp av en stor mängd varm luft.
* Du har träffat ett avtal som du inte är i stånd att klara av att hålla
och förväntar dig
att människor under dig skall lösa ditt problem.
* Faktum är att du befinner dig i samma situation nu som du gjorde innan
vi möttes,
men nu är det plötsligt mitt fel.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har nog aldrig förstått att Svemo är ett ideellt förbund med några få avlönade.
Vilka uppgifter ska de som för lön för arbetet utföra och vad förväntas i så fall av en vanlig medlem?

Varför är förbundet såpass strafforienterat ifall det bygger på ideella krafter? Skulle min egna klubb straffa mig för mitt ideella engagemang skulle jag hastigt dra.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top