Det är klart en fristående eventmakare kan kapa all byråkrati, de behöver ju inte bedriva något miljöarbete, satsa på talanger, långsiktigt driva motorsportfrågor osv osv.
Jsamt att de har fått ensamrätt att arrangera SM.
Fast det stämmer inte, Svemo har inte ensamrätt på SM i 2-hjulsracing. Det har ju tom RF skrivit i ett dokument. Att sedan Svemo anser dom har det är en annan sak
Oavsett, mer samarbete och mindre revirpinkande så kanske motorsporten så småningom kan växa
Det handlar inte om Styrelsen inom respektive gren, det är en paragraf som kommer från Riksidrottsförbundet som "ärvts" ner i specialförbundens stadgar.Har svemo samma styrelse som sbf?
Det verkar som det iaf.
Det handlar inte om Styrelsen inom respektive gren, det är en paragraf som kommer från Riksidrottsförbundet som "ärvts" ner i specialförbundens stadgar.
Edit: Tror jag är väl bäst att tillägga, det var iallafall så tidigare. Efter domen mot SBF vet jag inte om det ändrades men jag tror som sagt inte att det gjorts.
Jag följde kampen från "andra" sidan och håller inte riktigt med dig.Då jag med flera följt Fredrik/SMA:s kamp mot sbf så kan jag intyga att det är mycket som inte står rätt till i sbf:s styrelse.
Det är ett riktigt pack hela bunten.
Vilken eller vilka, har RF delat ut rätten till att dela ut SM för motorcykel racing mer än till Svemo?
Jag följde kampen från "andra" sidan och håller inte riktigt med dig.
http://www.svemo.se/sv/Forbundsinformation/Nyheter/Speedwaykonfliktenavblast/Konflikten mellan speedwayens elitklubbar, företrädda av Elit Speedway Sverige (ESS), och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet (Svemo), löstes idag på ett möte mellan de två parterna.
Svemo och ESS har i sin diskussion funnit en gemensam lösning på dels den aktuella tvisten kring TV-avtalet, dels kring de andra meningsskiljaktigheter som förekommit mellan parterna. Överenskommelsen innebär i stort att ESS medlemmar får en överenskommen ekonomisk ersättning för 2014 samt att klubbarna inom Track racing-sektionen (speedway och isracing) i Svemo ges möjlighet att bilda ett eget förbund. Målsättningen, enligt ESS, är att detta nya förbund skall starta sin verksamhet 2015.
- Från Svemos sida anser vi givetvis att det är tråkigt att en så prestigefull och anrik idrott hellre vill bedriva sin verksamhet utanför Svemos regi, men med tanke på att speedwayens utveckling gått mot en alltmer kommersiell verksamhet, så kanske denna lösning är den bästa för såväl speedwayens egen fortsatta utveckling som för Svemos övriga idrotter, säger Håkan Leeman, ordförande i Svemo.
Lars Berlin från ESS instämmer och beklagar att skilsmässan blir ett faktum men ser också möjligheterna i att utveckla sporten.
- Vi hoppas på det här sättet få mer fokus på sportens kärna, säger Lars Berlin ordförande i ESS.
Jaså?
Du behöver inte ett lån?
För er andra som undrar vad jag pratar om.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86493&postdays=0&postorder=asc&start=0
Sjukt intressant.
Utan att ha kollat fakta funderar jag allvarligt på ifall inte AB Spark Plug är ett sätt för styrelsen att ge sig själv arvoden medlemmarna inte får insyn i men det kan vara fel och fördomsfullt av mig att tänka så.
Antar att hållningen mot klubbarna börjar bita Svemo i r*ven nu...Visst det grundar sig i andra saker, men den hårda attityden överlag känns väl av och folk börjar tröttna på hur de håller på.
Men fortfarande återstår en viktig fråga kring internationella tävlingar och erkännande av svenska deltagare. I t.ex svensk rr är det tyvärr ett pyttelitet problem eftersom det är så få som tävlar internationellt med ''framgång''. Dom flesta kör som rookie och stannar där.
Men samtidigt måste något göras om vi vill ha rr tävlingar i klubbregi i framtiden. Det vi har sett det senaste året är att klubbar förutom lms och karlskoga, mer och mer lämnat fältet fritt för privata bandags och små race arrangörer. Den utvecklingen är tydlig både i knutstorp och anderstorp.
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |