Svemo/Linköping körning/möte?

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cresent compakt
Lite intressanta frågor som jag skulle vilja ha svar på!
Det disskuteras om denna sässong i var och varannan tråd och inte bara jag är less på hur det sköts (allmänt) med det är en annan tråd!
Själv så börjar jag ruttna!

I torsdags så bjöd Svemo in förare till Sviesta/Linköping för att träna.....
.....vilka fick komma? Jag vet att uppslutningen var riktigt usel...
Vad jag hört så var det endast dom som haft en 10'e placering (eller bättre) som bäst som fick komma! Var det så det var så FY FAN!!!
Ska vi andra som också betalar licenspengar och också behöver tävla men inte tycker att tillfällen alltid ges inte få vara med....ska vi inte få vara med och disskutera på möten med Svemo??

Snackade med folk som var där...det var som att ha hela banan för sig själv....
Syftet (om jag nu förståt rätt) var att ha förare som kan ge lite motstånd åt Ejdehage och Huvell inför Lag-WM'et och det är ju kanon, iof men att låta vissa A-förare köra och inte andra tycker jag är MYCKET DÅLIGT!!!!

Dessutom skulle ett möte ha skett med Svemo?
Ska vi delas in i fack nu? Bra och dålig förare? Fan va folk vi kommer dra till sporten!
Och med tanken på vad det kostar att dra runt en sässong och tävla så är jag osäker på att jag orkar bry mig till nästa år.....
Ni som inte vet vad det kostar så kan jag säga att det enda jag personligen gjort i ett års tid när jag inte kört hoj är jobbat dag/kväll och helg och det tar på kraften, och jag tror att dom flesta har samma problem och då känner man lite extra av när man känner sig motarbetad

Som jag sa så är det inte säkert att jag fattat allt rätt men då kan någon föra in mig i ljuset isf

//Norris

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja då vet man att man inte duger iaf. Jag fick då inte heller veta något om det.

Sen börjar jag tycka att det är konstigt att förare blitt frågade hit å dit om div frågor men aldrig har man själv fått någon förfrågan?

Vad menar de egentligen med att driva sporten frammåt? Är det att ge de bästa en chans att träna så att de blir bättre så att de kan åka utomlands och tävla? Jag menar lite får man faktiskt ta för sig själv. Tänker man köra VM får man väl ge sig ut utanför rikets gränser och träna. Själv sitter man ju 100 mil från att ens ha någon att mäta sig mot och försöker vara med i SM, tillsammans med att inte har några privata pengar att spendera kan jag säga att det är tuffa tider, som att tex tävla på däck från 2002 som visar sig vara förstörda. De i toppen har iaf sponsorer som kan dra runt dem någorlunda.

Att få sporten att växa är att bjuda in alla rookies för att köra med eliten, inte att bjuda in bättrehalvan av eliten för att köra mot toppkillarna.

Folket

Fickan tom
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
Husqvarna 1954 & 56
Ja Håller med er Norris o Olof förj-ligt att ni inte blev kallade.
Ni får väl börja med Hockey el. Fotboll för B-Å Gustavsson och Lars Lagerbäck brukar väl kalla alla Elitspelare inför VM, eller ??

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Handla det här om en träning?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Folket skrev:
2482130 Ja Håller med er Norris o Olof förj-ligt att ni inte blev kallade.
Ni får väl börja med Hockey el. Fotboll för B-Å Gustavsson och Lars Lagerbäck brukar väl kalla alla Elitspelare inför VM, eller ??
Haha ja, eller karate så att man kan försvara sig mot dessa elaka svemo-människor :(

Ärligt talat äre väl inte så big deal men lite drygt känns det om de nu var så att de dessutom hade möte där det diskuteras vad som komma skall... Hade väl varit en annan sak om det inte varit Svemo som sammankallat, och dessutom haft möte.

Äsch, vilka A-förare kommer upp å tränar med mig nästa helg? Måste förbereda inför nästa SM-säsong! :rolleyes:

sidecar

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ktm 540
Norris skrev:
2481630 Lite intressanta frågor som jag skulle vilja ha svar på!
Det disskuteras om denna sässong i var och varannan tråd och inte bara jag är less på hur det sköts (allmänt) med det är en annan tråd!
Själv så börjar jag ruttna!

I torsdags så bjöd Svemo in förare till Sviesta/Linköping för att träna.....
.....vilka fick komma? Jag vet att uppslutningen var riktigt usel...
Vad jag hört så var det endast dom som haft en 10'e placering (eller bättre) som bäst som fick komma! Var det så det var så FY FAN!!!
Ska vi andra som också betalar licenspengar och också behöver tävla men inte tycker att tillfällen alltid ges inte få vara med....ska vi inte få vara med och disskutera på möten med Svemo??

Snackade med folk som var där...det var som att ha hela banan för sig själv....
Syftet (om jag nu förståt rätt) var att ha förare som kan ge lite motstånd åt Ejdehage och Huvell inför Lag-WM'et och det är ju kanon, iof men att låta vissa A-förare köra och inte andra tycker jag är MYCKET DÅLIGT!!!!

Dessutom skulle ett möte ha skett med Svemo?
Ska vi delas in i fack nu? Bra och dålig förare? Fan va folk vi kommer dra till sporten!
Och med tanken på vad det kostar att dra runt en sässong och tävla så är jag osäker på att jag orkar bry mig till nästa år.....
Ni som inte vet vad det kostar så kan jag säga att det enda jag personligen gjort i ett års tid när jag inte kört hoj är jobbat dag/kväll och helg och det tar på kraften, och jag tror att dom flesta har samma problem och då känner man lite extra av när man känner sig motarbetad

Som jag sa så är det inte säkert att jag fattat allt rätt men då kan någon föra in mig i ljuset isf

//Norris

Kom ner till knutstorp 7-8 oktober, där finns det du efterlyser....körtid.
Dit e du välkommen att gasa så mycket du orkar.
Men du är kanske redan anmäld?

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Min åsikt om SVEMOs arbete är att de ska jobba för att vi ska få en svensk världsmästare! Hur man gör detta kan enligt enkelt beskrivas i två punkter; 1) ge alla tänkbara förare de bästa möjliheter att träna/tävla som det bara går (häri ingår en jäkla massa saker) och 2) ge de uppenbart duktiga bra stöd för att komma ut och tävla träna utomlands med bra villkor.

Det som gjordes i Linköping var väl en del av punkt 2 !? För att bli snabbare måste man träna med de som är snabbare. Är man redan snabbast får man väl träna med han som är näst snabbast då. Bara förr oss att inse Norris, vi är inte snabba nog för att det ska löna sig för Martin osv att sparra med oss. Tråkigt men sant.
Om SVEMO hyrt banan och lagt en stor hög pengar på detta är det en större grej att diskutera. De duktiga förare vi har idag är nog inte de som kommer bli världsmästare utan de blivande mästarna är nog lovande MX-juniorer eller liknande. En sak som behövs för att vi ska få bättre svenska förare är pengar (kanske genom stöd från SVEMO) så vi klubbar med bra stabil verksamhet kan bygga om lite cyklar och låta ungdomar prova på och därefter börja köra på riktigt.
Det här skulle jag kunna skriva en hel roman om men jag ger mig nu ;):)

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Att inte alla fick vara med på en träning spelar väl ingen roll, det är ju ingen som tagit vara på chanserna att träna på Sviestad tidigare i sommar iaf..
Jag tycker isf det är allvarligare när det hålls hemliga möten med några få utvalda så inte alla kan vara med och uttrycka sina åsikter, tänk om det skulle dyka upp några oliktänkande, då kanske de inte får höra det de ville! :eek:

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6-08
Jag vill tillägga att jag inte var informerad om att denna dag skulle hållas. Fick reda på det samma dag någon timme innan.

/Sara
Sammankallande LMS Supermoto

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
RookieSM skrev:
2485912 Att inte alla fick vara med på en träning spelar väl ingen roll, det är ju ingen som tagit vara på chanserna att träna på Sviestad tidigare i sommar iaf..
Jag tycker isf det är allvarligare när det hålls hemliga möten med några få utvalda så inte alla kan vara med och uttrycka sina åsikter, tänk om det skulle dyka upp några oliktänkande, då kanske de inte får höra det de ville! :eek:
Hemliga möten har inte hållits vad jag vet!
Att det däremot snackas en del om allt möjligt när folk träffas är väl rätt naturligt!?

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Hemligt var det ju eftersom bara utvalda fick reda på det men om det var ett möte är väl en tolkningsfråga, jag uppfattade Norris inlägg som att ett möte hade hållits men om inget annat än körning förekom tycker inte jag det är något att bråka om. :)

steped

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
84 cm hög RRRRRacing
Supermoto skrev:
2485809 ....

Om SVEMO hyrt banan och lagt en stor hög pengar på detta är det en större grej att diskutera. De duktiga förare vi har idag är nog inte de som kommer bli världsmästare utan de blivande mästarna är nog lovande MX-juniorer eller liknande. En sak som behövs för att vi ska få bättre svenska förare är pengar (kanske genom stöd från SVEMO) så vi klubbar med bra stabil verksamhet kan bygga om lite cyklar och låta ungdomar prova på och därefter börja köra på riktigt.
Det här skulle jag kunna skriva en hel roman om men jag ger mig nu ;):)

Sök pengar här den som vill ta tag i det med ungdomar:
http://www.svemo.se/file_out.php?id=1503

Norris

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cresent compakt
Supermoto skrev:
2485809 Min åsikt om SVEMOs arbete är att de ska jobba för att vi ska få en svensk världsmästare! Hur man gör detta kan enligt enkelt beskrivas i två punkter; 1) ge alla tänkbara förare de bästa möjliheter att träna/tävla som det bara går (häri ingår en jäkla massa saker) och 2) ge de uppenbart duktiga bra stöd för att komma ut och tävla träna utomlands med bra villkor.

Det som gjordes i Linköping var väl en del av punkt 2 !? För att bli snabbare måste man träna med de som är snabbare. Är man redan snabbast får man väl träna med han som är näst snabbast då. Bara förr oss att inse Norris, vi är inte snabba nog för att det ska löna sig för Martin osv att sparra med oss. Tråkigt men sant.
QUOTE]

Självklart så är man en bromskloss i sammanhanget....dock så var det förare med som inte mycket snabbare än mig en bra dag.....
Men enligt säkra källor så var det så lite folk att vissa sa att det var som att ha hela banan för sig själv....dålig konkurans eller ingen??? det är frågan
Men så kommer frågan....vart var alla? många var inte inbjuden! Inte ens Ola Eifre'm hade en aning om detta....och han om någom borde väl vara en bra sparringpartner!

Men min mening är att om svemo ser skillnad på oss som är a-förare så kanske vi ska dela upp oss så vi får fler klasser så kan ju dom 10 bästa i sverige tävla mot varandra och vi andra nollor kan ju köra för oss själv....vi kan ha em licens som heter A-losers.....

Det viktiga i frågan är att det går bra för Ejdehage, Lind och Huvell i lag-wm men jag är säker att dom tyckt att det vore roligare om alla a-förare som kunnat varit där!

//N

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Självklart så är man en bromskloss i sammanhanget....dock så var det förare med som inte mycket snabbare än mig en bra dag.....
Men enligt säkra källor så var det så lite folk att vissa sa att det var som att ha hela banan för sig själv....dålig konkurans eller ingen??? det är frågan
Men så kommer frågan....vart var alla? många var inte inbjuden! Inte ens Ola Eifre'm hade en aning om detta....och han om någom borde väl vara en bra sparringpartner!

Men min mening är att om svemo ser skillnad på oss som är a-förare så kanske vi ska dela upp oss så vi får fler klasser så kan ju dom 10 bästa i sverige tävla mot varandra och vi andra nollor kan ju köra för oss själv....vi kan ha em licens som heter A-losers.....

Det viktiga i frågan är att det går bra för Ejdehage, Lind och Huvell i lag-wm men jag är säker att dom tyckt att det vore roligare om alla a-förare som kunnat varit där!

//N[/QUOTE]

Såja lugn nu:)
Vad jag vet så var alla topp 10 placerade förare i SM tillfrågade =20st. (det var iaf vad som sas till mig).
Att det var så dålig uppslutning är ju bara att beklaga, när SVEMO ändå försökte ge nånting tillbax.
Hade däremot alla kommit så hade det ju blevat en väldans massa folk, och då hade kanske ingen reagerat å tyckt det varit så konstigt...
Men det är ju bara att se på uppslutningen på tävlingarna efter sista SM:et den är ju jättedålig.
Och angående det "hemliga" mötet som ska ha hållits där, var det visst så hemligt att inte ens jag som var där märkte det.

Thomas Gillisson #147

hoppas att man inte ska ha dåligt samvete för att man var där:confused:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Rancid-Racing skrev:
2487856
hoppas att man inte ska ha dåligt samvete för att man var där:confused:
Joo du din jäkel, dig tycker vi inte om. :tummenupp

Att svemo ger något tillbaks? De e det som känns lite störande. Dom ger något tillbaks, te de förare som är top 10 i varje klass. Jag menar det finns förare som inte har någon sponsorhjälp whatsoever och dessa "väljs bort".

Hoppas Svemo ger något tillbaks å lägger en tävling norr om Umeå nästa år :D I annat fall ska jag vara top 10 å få något att säga till om. :rolleyes:

Norris

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
cresent compakt
Såja lugn nu:)
Vad jag vet så var alla topp 10 placerade förare i SM tillfrågade =20st. (det var iaf vad som sas till mig).
Att det var så dålig uppslutning är ju bara att beklaga, när SVEMO ändå försökte ge nånting tillbax.
Hade däremot alla kommit så hade det ju blevat en väldans massa folk, och då hade kanske ingen reagerat å tyckt det varit så konstigt...
Men det är ju bara att se på uppslutningen på tävlingarna efter sista SM:et den är ju jättedålig.
Och angående det "hemliga" mötet som ska ha hållits där, var det visst så hemligt att inte ens jag som var där märkte det.

Thomas Gillisson #147

hoppas att man inte ska ha dåligt samvete för att man var där:confused:[/QUOTE]

Självklart ska ingen ha dåligt samvete för att dom varit där..det är inte poängen.....poängen är att antingen så har man a-licens eller inte.....

Och Thomas.....:arsele puss på rej:pannkyss

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bra att Gillisons pöjk yttrade sig så vi fick en mer insatt åsikt. :tummenupp

A) Det var en sparringträning för att stärka laget som ska till lag-vm. De som tagit en 13poängare eller bättre under årets SM var inbjudna via mail eller snigelpost. Varför Ola E inte sett inbjudan står skrivet i cyberspace. Tråkigt eftersom han ju är den som gett de andra klart bäst motstånd. Var man drar en sån gräns rätt vette fanken men det låter nästan lite lågt. En tiondeplats hade kanske varit bättre fast jag vet inte om det inneburit så mågna fler personer.

B) Det var inget hemligt möte med hemliga handslag och mörka kåpor med huvor. Det möte som hölls var isf att Peter och Daniel fick snacka ihop sig lite mer om nästa år.

Min slutsats:
Om det här kostade SVEMO en del pengar stödjer jag till fullo att de försökte skapa oss (Sverige) bättre förutsättningar i lag-VM. kostade det MASSOR av pengar är jag mer tveksam.

Gruppkram ? :pannkyss (fast inte sådär som du vill Norris !!)

Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Supermoto skrev:
2488618 Varför Ola E inte sett inbjudan står skrivet i cyberspace. [/SIZE]
Vi fick inbjudan på SMS i alla fall jag. Känner jag Ola rätt har han hunnit radera det innan han hann läsa SMSet eller så förstod han inte riktigt vad det var som kom. Hajade först inte riktigt själv vad det var.

Själv har jag hållit på med Elitidrott i hela mitt liv jag tycker att det var en genomtänkt och bra ide att inte kalla alla A förare till träningen. Öppna era sinnen så ska jag försöka förklara.

1. Det är bra för dom som ska åka och representera Sverige i tyskland. Bra sparring utan långsamma förare i vägen ( det har faktiskt hänt några varvningsincidenter i år ), samt häftigt att känna att här satsas det och jag är en av dom.
2. Dom som inte blev uttagna får ett kvitto på att de har ögonen på sig, kanske blir det deras tur att åka nästa gång. Mycket möjligt att dessa börjar sätt upp dessa mål redan idag.
3. Dom som inte blev inbjudna sätter upp mål att bli det till nästa år. Skulle det vara ett återkommande arrangemang och om alla skulle veta vad som gällde för att bli inbjuden skulle i alla fall jag ha det som mål.

Som Folke försöker förklara så är det så här det fungerar i alla idrotter.
Lyft fram dom som är duktiga och skapa morötter för dom andra.

Nu tänker jag sticka ut lite. Att ha kört som A-förare i år betyder inte att man har åstadkommit något. Det betyder inte att du har lyckats klassa upp dig med hjälp av uppklassningspoäng som det kommer att betyda framöver. Något som har framgått av den varierande kvalitén på förare i år. Har du kört till dig 13 poäng i ett heat så har du ju däremot bevisat att håller en viss kvalité.

Så vad försöker jag säga.
Jo, tjura inte ihop för att du inte blir uttagen.
Fundera istället vad det kommer att krävas av dig för att du ska bli uttagen till nästa år. Den energin som du lägger på alla "orättvisor" i motardsverige lägger du sedan på att genomföra dina uppsatta mål.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Stoffy skrev:
2488839 Vi fick inbjudan på SMS i alla fall jag. Känner jag Ola rätt har han hunnit radera det innan han hann läsa SMSet eller så förstod han inte riktigt vad det var som kom. Hajade först inte riktigt själv vad det var.

BLABLABLA...
Vad var det jag sa då :tomten ;)

Jag trodde egentligen samma sak om Ola men vågade inte säga det själv först ;-)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0