Svensk tryckfrihet och hemligstämpling

Status
Ej öppen för fler svar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilket av det, att det plötsligt finns en tråd med en pågående diskussion utan någon som helst bakgrund, eller idiotin som diskuteras?
Skulle jag förklara det hade det triggat igång precis de mekanismer jag åsyftar.

Jag skulle t o m kalla det för en fälla.

Sett arbetsplatser som hålls gisslan med dessa metoder.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Skulle jag förklara det hade det triggat igång precis de mekanismer jag åsyftar.

Jag skulle t o m kalla det för en fälla.

Sett arbetsplatser som hålls gisslan med dessa metoder.

Arbetsplatser? Hur då? Och på vilket sätt handlar det om Hets mot folkgrupp och yttrandefrihetslagstiftningen?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Arbetsplatser? Hur då? Och på vilket sätt handlar det om Hets mot folkgrupp och yttrandefrihetslagstiftningen?
Den kommentaren handlar om hur diskussionen förs och hur någon skaffar sig fördelar med div otillbörliga tekniker och det är inte Ulvhamne.

F ö är tråden som att ha landat i ett PMbråk. Ingen trådstart, ingen upprinnelse, ingen problemställning.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Den kommentaren handlar om hur diskussionen förs och hur någon skaffar sig fördelar med div otillbörliga tekniker och det är inte Ulvhamne.

F ö är tråden som att ha landat i ett PMbråk. Ingen trådstart, ingen upprinnelse, ingen problemställning.

Ok. Fattade inte. Tack för förklaringen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag tyckte att det kunde vara bättre att fortsätta i en ny tråd istället för att fortsätta i tråden om Mellanöstern.

Och jag personligen har inte känt att det varit frågan om bråk eller jobbig ton mot mig iaf.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag vill inte leva i en värld med absolut yttrandefrihet. Jag och resten av världen konstaterar att det är BRA att yttrandefriheten inte är oreglerad utan att ett flertal lagstiftningar faktiskt är ÖVERSTÅENDE yttrandefriheten. Jag har lite för många polare som fått skrikandes efter sig "DIN JÄVLA BÖGJÄVEL/BLATTE/JUDEJÄVEL" och en massa annat olämpligt. Vi ska hålla oss LÅNGT borta från den gränsen känns det som. Tragiskt att du inte håller med. Det borde vara direkt självklart för alla i dom bästa av världar. Read my lips. Det finns goda orsaker bakom att yttrandefriheten inte i lag är oinskränkt och du som moderator här på detta forum har i uppgift upprätthålla Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor. Tufft läge för dig med den inställningen.....
Vi har lagar mot trakasserier som hade gällt i din situation. Dessa lagar gör inte skillnad på personer baserat på godtyckliga attribut såsom kön/läggning/religion/folkgrupp/etc. Alltså precis så neutral som lagar skall vara.

Lagen om hets mot folkgrupp är däremot en lag som inte är neutral. Den bestämmer utifrån attribut vilka som är offer och vem som är förövare, det utan att specificera individuella offer. Helt befängt.

Givetvis bör människor med yttrandefrihet tillåtas uttrycka åsikter om folkgrupper. Det är ju generella åsikter utan koppling till individer, så det är upp till individen om hen vill ta åt sej.

När man däremot uttrycker sej nedsättande om enskilda personer blir det trakasserier, och bör beivras.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag tyckte att det kunde vara bättre att fortsätta i en ny tråd istället för att fortsätta i tråden om Mellanöstern.

Och jag personligen har inte känt att det varit frågan om bråk eller jobbig ton mot mig iaf.
Tror inte du behöver försvarare men jag reagerar när jag ser det jag ser.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Vi har lagar mot trakasserier som hade gällt i din situation. Dessa lagar gör inte skillnad på personer baserat på godtyckliga attribut såsom kön/läggning/religion/folkgrupp/etc. Alltså precis så neutral som lagar skall vara.

Lagen om hets mot folkgrupp är däremot en lag som inte är neutral. Den bestämmer utifrån attribut vilka som är offer och vem som är förövare, det utan att specificera individuella offer. Helt befängt.

Givetvis bör människor med yttrandefrihet tillåtas uttrycka åsikter om folkgrupper. Det är ju generella åsikter utan koppling till individer, så det är upp till individen om hen vill ta åt sej.

När man däremot uttrycker sej nedsättande om enskilda personer blir det trakasserier, och bör beivras.

Kan bara konstatera att FN och dom flesta länder på klotet ser annorlunda på saken. Och jag håller med. Kan inte se hur hets generellt mot bögar, religioner etc ELLER enskilda personer gör nåt bra. Man har tänkt efter WWII/Tyskland och andra perioder då det dragit åt fel håll att folkgrupper behövt ett stärkt skydd.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan bara konstatera att FN och dom flesta länder på klotet ser annorlunda på saken. Och jag håller med. Kan inte se hur hets generellt mot bögar, religioner etc ELLER enskilda personer gör nåt bra. Man har tänkt efter WWII/Tyskland och andra perioder då det dragit åt fel håll att folkgrupper behövt ett stärkt skydd.
Ett till problem med den retoriken är ju att man inte kan stärka skyddet för en grupp utan att samtidigt medge att de som faller utanför gruppen inte är värda lika mycket. Det är moraliskt förkastligt.
"Jaha, det var bara en svenne som fick på käften. Då lindrar vi straffet."

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Ett till problem med den retoriken är ju att man inte kan stärka skyddet för en grupp utan att samtidigt medge att de som faller utanför gruppen inte är värda lika mycket. Det är moraliskt förkastligt.

På käften? Det är olagligt att misshandla folk. ”Hets” är något annat.

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500

Och, igen, världssamfundet har sett att bögar, etniska folkgrupper, religioner etc har behövt ett starkare skydd än ”svennar” av ofta välgrundade orsaker.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och, igen, världssamfundet har sett att bögar, etniska folkgrupper, religioner etc har behövt ett starkare skydd än ”svennar” av ofta välgrundade orsaker.
Så vi är inte lika inför lagen?

Är yttrandefrihet en fundamantal del hos en demokrati så har vi inte yttrandefrihet. Så, vi lever inte i en demokrati om yttrandefriheten är inskränkt. Så, vil lever inte i en demokrati.

Gamla nyheter för vissa, nya nyheter för vissa och kanske tom nyheter som vissa vägrar inse.

Edit
Haha.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...