Svenska militärens hojar

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
Är den bilden från GU? När?

Vad hade de för hjälmar? För det där är inte FM default...

Det är från GU ja, 2005-2006 i Skövde. Nej det är inte FM's "default"-hjälmar. Varje pluton ska ju utse en säkerhetsansvarig samt en trafiksäkerhetsansvarig som har hand om säkerheten, förslag & förbättringar och liknande. Han som blev utsedd till trafiksäkerhetsansvarig hos oss påpekade det dåliga med försvarsmaktens hjälmar, varpå alla som fick köra hoj fick prova vilken storlek som skulle behövas och därefter beställdes en hjälm till varje person. Hjälmen är från Nolan, öppningsbar men vet inte vilken modell det är.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Han som blev utsedd till trafiksäkerhetsansvarig hos oss påpekade det dåliga med försvarsmaktens hjälmar, varpå alla som fick köra hoj fick prova vilken storlek som skulle behövas och därefter beställdes en hjälm till varje person. Hjälmen är från Nolan, öppningsbar men vet inte vilken modell det är.

Något fel med att köra i terräng med en öppen Tommy-hjälm från -91?! :tungan

Skärpt kille. Han kommer aldrig att ta sig till HKV... :huvet

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
De äldsta modellerna är från 2005. Som tidigare nämnt 400cc strypta till 25kW. Sverige köpte 100st modeller som något land inte ville ha (Tyskland ar jag för mig). Livgardet har 20st till MP, Skövde vet jag också har, dock inte hur många. MovCon vet jag har. Vi fick standard FM-hjälmen till en början. Sen fick vi polishjälmar á la Nolan.

n607130348_818012_6653.jpg

n607130348_818015_9586.jpg

n607130348_817992_2372.jpg

n607130348_818013_7572.jpg

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Och det gick alldeles utmärkt att vurpa med det där skrotet, jag spräckte en fotled (framhjulssläpp, en jävligt halkig rot låg på fel ställe), och en kille fick en sten i ansiktet från hojen framför :( Alla som körde hoj skrev minst en skadeanmälan :hihi

Jo det är klart att det gick att vurpa. Ni blev också säkert tvingade att åka uppför backar som var nästan omöjliga eller ner i 1,5 meters djupa gyttjepölar med sån där sugande gyttja. Kunde ju bara gå på ett sätt, men jag menade med stödskidorna på på snöig väg tex. Om man fick lite för mycket sladd, typ isfläck, kunde man snurra omkull men annars tycker jag man hade grym koll på hojen med hjälp av skidorna faktiskt. Robust och stryktålig var hojen som tur var också. :yoparty

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Vet att de har fått in ktm hojar men de som jag har sett har bara varit yamaha dt 50 liknade hojar som även låter och går som en moppe

Yamaha DT 125 MX, ja... Det står/stod ett gäng sådana på Livgardet. Dom köptes in NYA i slutet av 80-Talet. Det ni, -dom slutade tillverkas 1981. :D

Bla. hade FMCK dom som uppkörningshoj på den tiden, eftersom Jawa mc 255 och mc 257 saknade diverse nödvändigheter för att användas för uppkörning till ett civilt körkort.

Japp, var ordonnans 79-80 på P4 och körde Jawa.

Jag utbildades till ordonnans via FMCK och körde och utbildades på mc 255 och 257 Jawa.

Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ni blev också säkert tvingade att åka uppför backar som var nästan omöjliga

...

Nästan omöjliga? Så mesiga era instruktörer vi var. Vi blev skickade uppför backar som var omöjliga. :yoparty

(Iofs var ju tanken att öva just på det scenariot...)

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
stämer det att man kan köra i vatten med dom nya ktm och att dom fungerar endå?

Du får nog utveckla din fråga lite.
Är det 5cm eller 1.5 meter i vattendjup vi pratar om?

Troligen går hojen så länge motorn inte suger in vatten. Eller om vatten kommer in bakvägen via avgassystemet vid tex motorstopp.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du får nog utveckla din fråga lite.
Är det 5cm eller 1.5 meter i vattendjup vi pratar om?

Troligen går hojen så länge motorn inte suger in vatten. Eller om vatten kommer in bakvägen via avgassystemet vid tex motorstopp.

Dieselhojjarna (som jag inte vet om försvaret provat)klarade väl vatten upp till styret.
Tog luft med snorkel där.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är detta bara en prototyp alltså?? Grymt snygg, :kär är allvarligt talat mycket intresserad av en sådan! Vad kan man få tag på den, eller en liknande?
Säljer militären ut dessa fordon?? Vill haaaaaa!:hoppa

Vad jag vet så blev det aldrig någon serietillverkning.
Hojjen på bilden är i tjänst.
Har svaga minnen om att det var en del skumma lösningar med enkelsving och (kanske?) enkelgaffel på prototyperna.
Möjligen var transmissionen något hydrauliskt helvete (momentomvandlare eller något).
Sök och du skall finna.
Information i alla fall.
Edit:
Gefunden.
Mindes fel om transmissionen.
Variator och kardan.
http://www.fmck.se/motorcyklar/qvarna 258/historik/historik.htm

Last edited:

The Eagle

TEAM RACESETUP
Gick med
6 May 2006
Hoj
Gixxer tysen utan lysen
Den som kom när jag låg inne var på 4xx vill jag minnas.

Enligt ett inlägg på forumet på soldf.com:
"Den modell av KTM som Försvarsmakten har köpt in är inte en ersättare till 258:an egentligen då det är en jättetung landsvägshoj och inte en smidig enduro... 258:an är till för ordonnanser och 409:an (KTM) är till för MP och Movcon."
Vilket tyder på att den ligger på 400cc.
Bifogat är den enda bild jag fick med ktm'en som fanns på movcon i skövde. Det visar ju inte allt men lite grann iaf :)

det där på bilden e en 640 alt 625

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad jag vet så blev det aldrig någon serietillverkning.
Hojjen på bilden är i tjänst.
Har svaga minnen om att det var en del skumma lösningar med enkelsving och (kanske?) enkelgaffel på prototyperna.
Möjligen var transmissionen något hydrauliskt helvete (momentomvandlare eller något).
Sök och du skall finna.
Information i alla fall.
Edit:
Gefunden.
Mindes fel om transmissionen.
Variator och kardan.
http://www.fmck.se/motorcyklar/qvarna 258/historik/historik.htm

Kardanen ser man ju på bilden. Var denna från Hägglunds i Ö-vik då menar du?

Nästan omöjliga? Så mesiga era instruktörer vi var. Vi blev skickade uppför backar som var omöjliga. :yoparty

(Iofs var ju tanken att öva just på det scenariot...)

Jag skrev nästan omöjliga för att en speciell backe jag hade i åtanke faktiskt bestegs av nån stockholmare medan alla andra ramlade :D

Mc-befälen var helt klart de som var minst mjäkiga mot oss. Desto roligare då när kaptenens kaxige lille rövslickande stjärtgosse Fänrik Laest**ius ramlade av vippbrädan typ 3ggr innan han lyckades komma över när han skulle visa alla hur man skulle köra, haha. Tror han var den ende av ca 30 som inte klarade det på första försöket :lol :kryckor

Last edited:

Skrot

Medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Drömmer om CB1000R
det där på bilden e en 640 alt 625

Som jag sagt tidigare i tråden, jag är ingen expert på ktm-modellerna och ser ingen direkt skillnad på 625/640/660, i mina ögon ser de likadana ut ;).
Men däremot så har jag aldrig hört, eller kan läsa, om att försvaret har köpt in 600cc hojar.
Hojen på bilden är en av de som körs av Movcon i Skövde, 400cc (modell mc409 i försvaret). Fler bilder finns på sidan 1 och 2 i i den här tråden
Finns även en annan bild och ytterst lite information här

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Sök och du skall finna.

Tack för länken! :tummenupp
Kom precis på att när jag tog mc-körtkort så var min mc-lärare Uffe
också mc-instruktör åt Livgardet...!
Ska nog ta mej en sväng förbi Barkaby flygfält där han huserar och höra var man kan tänkas köpa dessa gröna fina hojar! :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kardanen ser man ju på bilden. Var denna från Hägglunds i Ö-vik då menar du?

"Kardanen" ser man inte alls på bilden.
Man ser ett rör och något som liknar en vinkelväxel.
Har fortfarande för mig att någon av prototyperna hade hydraulisk kraftöverföring, vilket ser ganska exact likadant ut.
Hojjen på bilden är defenetivt inte en av de första, emedan dessa hade enkelgaffel.
Hägglunds byggde dem.
Troligen i Ö-vik.

Tunkur

Crosstyre e tufft
Gick med
3 Jun 2006
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Var ordonnans -84 körde 258:an tyckte en del var ganska slitna redan då, hur skall de inte vara nu:confused: .
Men måste säga hållbart skit:tummenupp
Köra med skidor var ju hur kul som helst i stort sett bara hålla pluggen hela tiden:) .

Och så gick det att burna med dom, fast man fick ta en burk vapenfett till hjälp:D
Vill även minnas att någon sprängde lådan vid ett sådant tillfälle:hihi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...