Dock så såg huskvarnan ganska rolig ut att köra på vintern, trots kylan .
Är den bilden från GU? När?
Vad hade de för hjälmar? För det där är inte FM default...
Dock så såg huskvarnan ganska rolig ut att köra på vintern, trots kylan .
Är den bilden från GU? När?
Vad hade de för hjälmar? För det där är inte FM default...
Han som blev utsedd till trafiksäkerhetsansvarig hos oss påpekade det dåliga med försvarsmaktens hjälmar, varpå alla som fick köra hoj fick prova vilken storlek som skulle behövas och därefter beställdes en hjälm till varje person. Hjälmen är från Nolan, öppningsbar men vet inte vilken modell det är.
Och det gick alldeles utmärkt att vurpa med det där skrotet, jag spräckte en fotled (framhjulssläpp, en jävligt halkig rot låg på fel ställe), och en kille fick en sten i ansiktet från hojen framför Alla som körde hoj skrev minst en skadeanmälan
Vet att de har fått in ktm hojar men de som jag har sett har bara varit yamaha dt 50 liknade hojar som även låter och går som en moppe
Japp, var ordonnans 79-80 på P4 och körde Jawa.
Ni blev också säkert tvingade att åka uppför backar som var nästan omöjliga
...
stämer det att man kan köra i vatten med dom nya ktm och att dom fungerar endå?
Du får nog utveckla din fråga lite.
Är det 5cm eller 1.5 meter i vattendjup vi pratar om?
Troligen går hojen så länge motorn inte suger in vatten. Eller om vatten kommer in bakvägen via avgassystemet vid tex motorstopp.
Bästa prototypen som kom in var nog egentligen Hägglunds hoj.
Är detta bara en prototyp alltså?? Grymt snygg, är allvarligt talat mycket intresserad av en sådan! Vad kan man få tag på den, eller en liknande?
Säljer militären ut dessa fordon?? Vill haaaaaa!
Den som kom när jag låg inne var på 4xx vill jag minnas.
Enligt ett inlägg på forumet på soldf.com:
"Den modell av KTM som Försvarsmakten har köpt in är inte en ersättare till 258:an egentligen då det är en jättetung landsvägshoj och inte en smidig enduro... 258:an är till för ordonnanser och 409:an (KTM) är till för MP och Movcon."
Vilket tyder på att den ligger på 400cc.
Bifogat är den enda bild jag fick med ktm'en som fanns på movcon i skövde. Det visar ju inte allt men lite grann iaf
Vad jag vet så blev det aldrig någon serietillverkning.
Hojjen på bilden är i tjänst.
Har svaga minnen om att det var en del skumma lösningar med enkelsving och (kanske?) enkelgaffel på prototyperna.
Möjligen var transmissionen något hydrauliskt helvete (momentomvandlare eller något).
Sök och du skall finna.
Information i alla fall.
Edit:
Gefunden.
Mindes fel om transmissionen.
Variator och kardan.
http://www.fmck.se/motorcyklar/qvarna 258/historik/historik.htm
Nästan omöjliga? Så mesiga era instruktörer vi var. Vi blev skickade uppför backar som var omöjliga.
(Iofs var ju tanken att öva just på det scenariot...)
det där på bilden e en 640 alt 625
Sök och du skall finna.
Kardanen ser man ju på bilden. Var denna från Hägglunds i Ö-vik då menar du?
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |