Det har tyvärr inte varit nån framgångssaga hittills. Även om det nu "satsas" 1.8mdr, så är också antalet större. Trots eventuella nedskärningar i kostnader maa tak och schablonerpris på adylboende, ser inte jag hur det rent ekonomiskt blir nåt vidare över till några satsningar för just integration och jobb. Det blir av erfarenhet endast en mindre del som kommer ut i arbetslivet i god tid och i tillräcklig omfattning, resterande en förvaring i en växande segregation.
Avseende frågeställning kring "behovet av personal för vår allt växlande äldreomsorg, som ofta kommer upp i sammanhang invandring /jobb så har jag en fråga; hur många muslimska kvinnor, den grupp av invandrare som har svårast att skaffa sysselsättning (av statistik, ja statistik är bra som H. Rosling säger) kommer ta ett jobb där innebörden är att exempelvis torka en vit manlig ateist i ändan?
Jag har jobbat inom sjuktransporter, rullstolstransporter och färdtjänst, så jag har besökt rätt många äldreboenden. Faktiskt jättejättejättemånga!
Det är långt ifrån ovanligt med huvudduk bland personalen på alla äldreboenden förutom i de fina områdena.
Så min egen helt subjektiva bedömning är att muslimska kvinnor i allmänhet inte har några problem att torka gammfolk i arslet, oavsett livsåskådning.
Var igenom flyktinglägret Malmö C precis. Vänsterpartiet stod där med banderoller om 6 timmars arbetsdag.
Verkar bra och jätteverklighetsförankrat.
Jag har inget emot 6-timmars arbetsdag. Tvärtom.
Fler som arbetar, fast med mindre lön.
Tror det vore nyttigt för Sverige.
Bra skrivet och något som jag tror de flesta skriver under på.
Om man sedan räknar på hur mycket som "används" på samma sätt inom sjukvård, skola, övrig omsorg så får vi summa
Kanske trampar någon landstingsanställd på tårna nu, men där är nog inte alla pengar 100%-igt effektiva heller.
Pengar är sällan 100%-igt effektiva nånstans, allra minst landstingen.
Kanske dags att avskaffa dessa byråkratiska kolosser?
Tyvärr verkar det inte finnas nåt parti som vill det.