Svenskar gillar att köa?

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Sitter på jobbet och har på P3 i bakgrunden. Det ringde in en fransk tjej som undrade varför vi svenskar gillar(!?) att köa. Har även hört detta på annat håll att vi svenskar skall tydligen tycka om att stå i kö.

Jag kan inte relatera till detta personligen, jag hatar köer (undantag när man står i kön för att köra ut på banan) men vad fan skall man göra? Vara en idiot och tränga sig före i köer? Nää inte direkt..

Varför har omvärlden fått denna skeva bild om oss svenskar? Eller stämmer det, gillar alla utom jag att köa?:3freak

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kön är ju där av en anledning...jag har svårt för fuckon som inte greppar det konceptet.

Senast...mitt i natten på väg hem från Turkiet skulle 300+ pers gå genom passkontrollen på arlanda, två (tragiskt långsamma) tjänstemän i tjänst, hyfsade köer med andra ord.

Då dyker det upp ett större sällskap med en rullstolsbunden, som skickar fram den yngsta dottern och tar sig förbi hela kaoset, de var nog en 6-7 pers förutom rullstolen...
Om det hade varit en ledsagare tillsammans med den rullstolsbundne hade jag inte lyft på ögonbrynet...nu blev det att man utnyttjade situation en smula, för att ta sig förbi en kö från helvetet.

Snyggt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nu kan det ju iofs bara bli en ytterst generell diskussion men låt gå..

Vi gillar inte att köa men vi är väldigt noga med att följa regler och förordningar och ve den som bryter mot dessa hur anala och överflödiga de än må vara. Skulle du sätta upp en stoppskylt i en korsning på den obetydligaste av otrafikerade grusvägar på ett plant kalhygge med fri sikt så skulle vi laglydigt stanna med bilen om det så var mitt i natten.

Edit:
Vi gillar inte köer men vi gillar den struktur, ordning och "trygghet" som alla våra regler ger oss och alla avvikande element som bryter mot detta gör att vi känner oss hotade och nästan.... kränkta....

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är väl snarare så att svenskarna står snällt i kön för att det är ett nödvändigt ont och att det hela ska gå så snabbt som möjligt för samtliga, medan fransmännen och de flesta andra tränger sig så mycket dom kan för sin egen vinning så att allt blir kaos. Lätt generaliserat...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Kön är ju där av en anledning...jag har svårt för fuckon som inte greppar det konceptet.

Senast...mitt i natten på väg hem från Turkiet skulle 300+ pers gå genom passkontrollen på arlanda, två (tragiskt långsamma) tjänstemän i tjänst, hyfsade köer med andra ord.

Då dyker det upp ett större sällskap med en rullstolsbunden, som skickar fram den yngsta dottern och tar sig förbi hela kaoset, de var nog en 6-7 pers förutom rullstolen...
Om det hade varit en ledsagare tillsammans med den rullstolsbundne hade jag inte lyft på ögonbrynet...nu blev det att man utnyttjade situation en smula, för att ta sig förbi en kö från helvetet.

Snyggt.

Rullstolar kan man ofta låna på flygplatser så nästa gång är det bara att trycka ner en i sällskapet i en rullstol ("invalido") och sedan tränga sig före... :yoparty

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
Nu kan det ju iofs bara bli en ytterst generell diskussion men låt gå..

Vi gillar inte att köa men vi är väldigt noga med att följa regler och förordningar och ve den som bryter mot dessa hur anala och överflödiga de än må vara. Skulle du sätta upp en stoppskylt i en korsning på den obetydligaste av otrafikerade grusvägar på ett plant kalhygge med fri sikt så skulle vi laglydigt stanna med bilen om det så var mitt i natten.

Edit:
Vi gillar inte köer men vi gillar den struktur, ordning och "trygghet" som alla våra regler ger oss och alla avvikande element som bryter mot detta gör att vi känner oss hotade och nästan.... kränkta....

Tycker att det var en liten konstig jämförelse med stoppskylten men jag förstår vart du vill komma. Vi gillar struktur, ordning och trygghet men en så enkel sak som en kö handlar väl mer om att det inte skall bli kaos. Först fram kommer först fram, sist kommer sist. Förstår man inte denna enkla principen är det väl bara tecken på ointelligens?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tror mer att vi är civiliserade och ser andra människor som just människor med egna liv och behov, därav respekterar vi varandra till den grad att vi väntar på vår tur.

Men det här med köer, dom där spontana fenomenen med en kö in till fem kassor på t.ex hamburgehak, ibland är det ju tre i kön, hur fan skall man veta att dom inte bara halvsover och inte tar en ledig kassa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Engelsmän "gillar" att köa mer än oss i så fall, dom tar det på allvar när någon inte respekterar att det är en kö.

Vart några tyskar som fick uppleva det en jävligt varm dag på Disney utanför Paris.......

Tyskar verkar gilla konceptet med kö sålänge dom kan slippa själva, hade en morsa bakom oss som skickade fram ungarna och sen trängde sig och ropade lite upprört "meine kinder" och pekade framåt.......såg dom ta sig förbi bra långt då kön ringlade sig fram innan hon fastnade bakom oss, ryckte på axlarna och såg oförstående ut på vad hon sa och som en magisk händelse så slutade ungarna att ta sig framåt när morsan inte kom efter.....hon såg lite trumpen ut när vi vinkade till henne i kön när vi åkte. :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
I Kina gillar man iaf inte att köa verkar det som:

http://www.youtube.com/watch?v=xG-meaGqg-M

Lite skillnad mot Kyoto Shinkansen station. Där är det linjer ritare i marken vart du får stå och köa :tummenupp

img 5435 kyoto eki homu shinkansen - kyoto station platform.jpg

Apropå köer så kom det idag fram en man från något mellanöstern land fram till mig och började prata om att det hade fattats något på cykeln han köpt häromdagen. Jag förklarade att om han går bort till Kundtjänst så hjälper dem honom med återköp eller att fixa fram delen.
-Ja men det var kö där, sa han :va

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag haaaatar att köa! måtte det vara till en bra anledning annars går jag hellre hem!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är väl lite som konceptet med hur man staplar varor på bandet vid kassan på affären? Vissa tror sig spara tid genom att bygga enorma berg, för det går så fort att slänga upp allt då, med andra har insett att man vinner en hel del tid på att lägga allt i ordning, gärna med streckkoderna åt samma håll, så kassörskan bara kan köra allt rakt förbi EAN-läsaren i ett svep.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
En annan klockren sak som brukar hända mig titt som tätt är när man står i en lång kö, byter till en som är kortare i hopp om att det skall gå fortare och den tar äääääännu längre tid att stå i:näsblod:crash

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En annan klockren sak som brukar hända mig titt som tätt är när man står i en lång kö, byter till en som är kortare i hopp om att det skall gå fortare och den tar äääääännu längre tid att stå i:näsblod:crash

Jag har övergett köbyten!

Ser lite av en sport i att "läsa" köer, är det mycket pensionärer i kön (extrapris med kupong som ska grävas fram i portmonän tar tid, även det obligatoriska läsa av kvittot framför kassörskan), andel kvinnor?

På bolaget kollas shoppingvagnarna, är det 20 olika öl som ska scannas eller 3 bag-in-box?

Köa är askuligt! :yoparty

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ser lite av en sport i att "läsa" köer, är det mycket pensionärer i kön (extrapris med kupong som ska grävas fram i portmonän tar tid, även det obligatoriska läsa av kvittot framför kassörskan), andel kvinnor?

På bolaget kollas shoppingvagnarna, är det 20 olika öl som ska scannas eller 3 bag-in-box?

Ja, inte väljer man kön där Agda 63år med handledsskydd sitter iaf.

Men varför när man tror sig hamnat i den perfekta, så går den andra man valde bort alltid fortare.:va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Haha.. ORD!

Hade ett par dudes som ställde sig bakom mig på bolaget i våras och jag hörde dem argumentera om att de andra köerna hade så "mycket" att den här skulle gå fortare.

Både jag och paret framför var nog lite nördar på alkohol. De hade ett bra långt kvitto, mitt var väl 40 cm eller nåt.. Köpte en "godispåse" öl, 4 olika viner, ett par bubbel, lite sprit osv.. Oändligt många artiklar mao.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Något jag stör mig på är när en ny kassa öppnas och de som står bakom tror att de har rätt att gå före till den kassan även om man rör sig.
För inte så länge sedan gjorde en gubbe just det när killen framför mig var på väg till en nyöppnad kassa och gubben trängde sig före fast han stod bakom mig till och med. Killen sa till gubben att han tappade något och han stannade upp och glodde på golvet bakom sig och när han kollade frågande på killen, som givetvis hade passerat gubben och nu stod först, så fick han bara ett hånflin tillbaka :D
Så ska de tas de jävlarna.
Själv brukar jag inbilla mig att det inte går speciellt mycket snabbare i någon annan kö utan går enbart på hur snygga kassörskorna är. Lite genomskinligt dock när man står i en lång kö till en snygg tjej när en mycket kortare kö finns bredvid...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO