Svenskar gillar att köa?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Lägg Ny kundpinnen i bandets färdriktning och notera hur personen bakom vrider till den. Så får man inte göra,inte bra.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Anledningen till att vi köar är för att det är effektivast och till skillnad från resten av alla världsfuckon så är vi omtänksamma och respektfulla till våra medmänniskor.

Det handlar inte om att knyta näven i fickan lite tyst, utan om att vi tänker på oss själva, i gemenskap med andra. I vårt land är vi fortfarande vi, och inte vi - mot - dem.

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Grejen är ju den att svenskar går i överdrift när det gäller att köa.

Man ska köa överallt hela tiden, även om det så skulle vara i trafiken och man kommer körandes med sin MC och försöker krypköra mellan bilarna så börjar dem blockera vägen med sina bilar istället och tittar med en ilsken blick när man lyckas ta sig förbi.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Man ska köa överallt hela tiden, även om det så skulle vara i trafiken och man kommer körandes med sin MC och försöker krypköra mellan bilarna så börjar dem blockera vägen med sina bilar istället och tittar med en ilsken blick när man lyckas ta sig förbi.

Jo, och är det ett vägarbete en 500 meter längre fram och 2 filer går ihop i en så blir det riktigt sura miner när man kör i den tomma filen ända till vägen går ihop, här jag bor brukar det vara en 450meter sur min.......

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter

Vi kan hålla oss till köer som man står och går/springer/kryper/haltar/svävar i. "Lane-splitting" trådar finns det gott om:rolleyes:

lane-splitting1-599x368.jpg

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det är väl lite som konceptet med hur man staplar varor på bandet vid kassan på affären? Vissa tror sig spara tid genom att bygga enorma berg, för det går så fort att slänga upp allt då, med andra har insett att man vinner en hel del tid på att lägga allt i ordning, gärna med streckkoderna åt samma håll, så kassörskan bara kan köra allt rakt förbi EAN-läsaren i ett svep.
Problemet där är att du tar längre tid på dej att vända varorna rätt än det tar för kassören att läsa in dem även om de är staplade/felvända. Därmed blir du den som segar ner hela systemet.
Har släkt som jobbar i kassan och de ogillar "långsamma rättvändare", även om syftet är gott.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Jag hörde med delar av detta elände till program. Nu måste den bittra gamla gubben i mig få
utlopp. :gnissla

Jag är så trött på dessa 20-30 år gamla stereotypa diskussionsämnen som någon
idéfattig redaktör klämmer ur sig, när alla andra programförslag är slut typ :huvet

De köar givetvis i andra länder med, i mindre eller större utsträckning. Att leva på
dessa gamla "meriter" är bara sorgligt.

Det finns alldeles säkert tusentals andra ämnen att diskutera som inte skriker
"Du, 80-talet ringde och vill ha dig tillbaka" :3freak

Återvinning är ok, men inte när det gäller usla programämnen...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker att det var en liten konstig jämförelse med stoppskylten men jag förstår vart du vill komma. Vi gillar struktur, ordning och trygghet men en så enkel sak som en kö handlar väl mer om att det inte skall bli kaos. Först fram kommer först fram, sist kommer sist. Förstår man inte denna enkla principen är det väl bara tecken på ointelligens?
Sruktur är för idioter, genier behärskar kaos, starkast kommer fram först. :)
Jag hatar att köa så mycket att jag tvärvägrar att resa med flyg, duger det inte att jag virar in på flygplatsen 5 min innan lyft, moonar passkontrollen, sätter mig i sätet & iväg får det fan va.
Skulle ju gå fort som fan om de öppnade en bredare dörr, skippade repet och de där förbannade tjänstemännen liksom.....

Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Sruktur är för idioter, genier behärskar kaos, starkast kommer fram först. :)
Jag hatar att köa så mycket att jag tvärvägrar att resa med flyg, duger det inte att jag virar in på flygplatsen 5 min innan lyft, moonar passkontrollen, sätter mig i sätet & iväg får det fan va.
Skulle ju gå fort som fan om de öppnade en bredare dörr, skippade repet och de där förbannade tjänstemännen liksom.....

Liten vågar inte flyga :hihi
Avancerad ursäkt :D

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Problemet där är att du tar längre tid på dej att vända varorna rätt än det tar för kassören att läsa in dem även om de är staplade/felvända. Därmed blir du den som segar ner hela systemet.
Har släkt som jobbar i kassan och de ogillar "långsamma rättvändare", även om syftet är gott.

OT: Fast det där handlar från början om att undvika förslitningsskador.
Det vet dina släktingar också. De har betalt hela tiden och bör inte ha så bråttom att de frivilligt drar på sig onödiga skador.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kommer ihåg när Lidl hade kassor där bandet tog slut vid kassörskan och tanken var att man skulle packa ner allt i vagnen för att sedan gå åt sidan och packa ner i påsar.
Varje gång jag handlade så var det en hel drös med sura människor samt en stressad kassörska när jag envisades med att inte göra som de ville. Självklart ville jag packa direkt i påsar och gärna på mitt sätt, dvs snyggt och prydligt.
Jag är övertygad om att jag är en av dem som fick Lidl att byta till normala kassasystem :D

Och ja, jag handlar fortfarande på Lidl då jag är en jävel på att snåla. Ica är för de med direktörslöner så där har jag inte råd att handla.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO