Svenskar på väg in i GP-cirkusen??

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Sedan tre-fyra år har jag räknat på hur fort det går att ta sig runt en bana och sedan knappt två år har resultatet funnits som användbar programvara.

Jag räknar och en kompis som är professionell programmerare ser till att det blir något användbart av det.

Är man en gammal och rätt så feg rookie-racer så tvingas man ta till andra knep än att vara modig, ha bra reflexer och ha känsla för greppet. Att veta vart man ska är bra!

Det har varit ett rent hobbyprojekt som dock tagit sjukt mycket tid. Värre har det blivit sedan Technomag Moto-2 börjat använda programvaran. De vill ha massor ut ur programmet. Självklart blir vi stolta som tuppar och gör vad vi kan för att ge dem vad de behöver. Senaste var fjädringslasterna de ville ha beräknade. Nu pratas det om att de vill ha hjälp i depån också, går allt som det ska så blir det Sepang’s GP till hösten.

Henrik
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
FIFAN!!!! Och det var detta du ville ha med mig på i fjol? SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ himla roligt att det går fint för er, LYCKA till!!!!!
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Läste igenom er hemsida. Riktigt intressant och välgjort. Lycka till i framtiden!
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Wow!
Stort grattis och lycka till. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bra jobbat, och god fortsättning på projektet! :yoparty
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Fantastiskt!!!!! BRA jobbat!

Vilka givare/input använder ni för att göra beräkningar?
gps?
throttel position?
rpm?
speed?
trackposition? (hur? foto eller gps?)
gear?
suspension compression?
acceleromter i X-Y-Z ?
tid?
??

Lycka till!
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Den version som går att ladda ner är 1,5 år gammal... Utvecklas inte programmet längre?

Det utvecklas som tusan!

Vi valde att inte släppa då vi blev klara med tredimensionell beräkning eftersom proffsen då ville ha fjädringslasterna också. Nu är det också klart och kommer att släppas inom några dagar.

/Henrik
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Grattis Henrik!
Då är det inte lönt att flytta hem ju? Lika bra att stanna, merparterna av vintertesterna görs ju på den sidan. :tummenupp

Edit: härligt att se lite lokalpatriotism med tanke på val av bana på hemsidan :D
 
Last edited:

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Fantastiskt!!!!! BRA jobbat!

Vilka givare/input använder ni för att göra beräkningar?
gps?
throttel position?
rpm?
speed?
trackposition? (hur? foto eller gps?)
gear?
suspension compression?
acceleromter i X-Y-Z ?
tid?
??

Lycka till!

Inga givare alls!!

Programmet togs fram med grundtanken att vara ett verktyg för att kunna testa olika spår runt banan. För att kunna beräkna effekten av spåret så behövs det en massa beräkningar på vägen, därför går det att plocka ut en massa beräknade data. Så:
- Utnyttjad effekt i % av max
- Vald växel
- Varvtal
- Hastighet
- Fjädringstryck i Newton
- Etc.
Är alla utdata ur en teoretisk beräkning.

Väljer man att lägga spåret där föraren gjort det. (Genom att använda GPS-spåret) så kan man jämföra loggade data med beräknade. Men det går att lägga spåret på banan innan man ens varit där och få ut en del nyttigt redan innan man börjat förbereda hojen.

Bilden visar en jämförelse mellan Technomags GPS-logg och en rent teoretisk beräkning. GPS-spåret har använts att lägga det simulerade spåret på, inga andra indata från körningen. Simuleringen är gjord på platt bana, den blir såklart bättre om man har ett hum om hur kurvorna är bankade och om det finns backar och krön. Det som imponerar på mig är hur duktiga dessa förare är, det finns inga döda moment, finns det en bråkdel av en sekund att ge fullgas på så gör dom det, med rätt växel i dessutom. De kör ju som datorer!

New Picture.jpg


/Henrik
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top