Sverige brinner! I riskzonen?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Brinner det så brinner det. Så länge man överlever är det väl OK. Man får ju chansen att bygga upp ett nytt hem utan alla gamla prylar som man inte kommit sig för att kasta.

Skulle inte tro att de som drabbas av en skogsbrand känner likadant om allt som dom äger bara försvinner upp i rök. Kan tänka mig att för många på landsbygden försvinner i princip alla tillgångar och då i form av sitt sparande och i skog.

För mig är det totalt obegripligt att Sverige inte kan fixa några egna vattenbombare men det är säkert för dyrt att ha egna så man lita på att andra kommer och hjälper, om det brunnit i Italien och Frankrike nu hade dom kommit med sina plan då. Dom som skickar resurser att hjälpa Sverige nu gör dom det gratis av god vilja eller vill dom ha en slant för besväret?

Tyvärr får man känslan (inte bara i detta fallet) av att det inte så noga det är ju landsbygden som drabbas och den är ju inte så noga, politikerna vill ju gärna säga att hela Sverige ska leva och att man satsar på landsbygden men man gör ju precis tvärt om i det mesta tar bort vårdcentraler, underhålla av vägar, tar bort möjlighet till fungerande telefoni med inget kopparnät och ingen mobiltäckning, ökar på drivmedelsskatterna när man inte har alternativ till bilen, osv. Ändå förser landsbygden staten med inkomster från skog, malm och vattenkraft men det vill man gärna glömma för man vinner valen i storstäderna.

Steffes förslag med en 50 m bred asfalterad brandgata hade passat bra runt min skog, fan vad fränt med en egen mountain course;) Sen skulle man ha ett spektakulärt Överkalix TT på den ;) Frågan är bara hur jag ska få ihop lite kapital för att genomföra detta:va

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Elden "hoppade" 2km nyligen. Med rätt temp, luftfuktighet och vind så kommer den långt även utan brännbara toppar på vägen..

Hoppas innerligt att de skogsägare som drabbas är försäkrade, det var dock inte bolaget vars skog drabbades 2014..

Vem skall ha vilken uppgift?

Försvarsbeslut 04 (S,MP,V röstade igenom) la man ner Försvarsmaktens brandbekämpningsberedskap. Det räcker inte med att FM har helikoptrar. Det behövs utbildad personal samt brandtunnor att hänga under.
Det finns 9st brandtunnor, sk."Bambi Buckets" (som råkade finnas). Det finns 8 besättningar som har förmågan,7 jobbar just nu med bränderna i norr... FM helikoptrar och personal har jobbat i 2 månader med brandsläckning. Om jag fick en 10a för varje tangentbordskrigare som helt plötsligt är expert på LSO...

Att FM ska syssla med att stödja andra myndigheter är diskutabelt. När kriget kommer lär det brinna i skogarna och vem ska då släcka? Min mening är att förmågan skall innehas av civilförsvar.

Pooling&sharing som är politiskt populärt för det är "billigare". Finland kan exempelvis inte stödja oss, då det brinner mer än vad de själva kan hantera just nu i Finland. Om det tar sig i Norge, hur många norska helikoptrar stannar kvar här? Eller Polen, hur många av de polska brandförsvarsdelarna stannar då kvar? Kortsiktigt, det händer inte såå ofta, händer inte här, händer inte mig. Nånannanism.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Bränderna och alla som förlorat sina hem och fastigheter är ju en katastrof. Jag sörjer verkligen med alla. Skulle själv mer än gärna ställa upp frivilligt och hjälpa till men enl brandförsvaret här på Öland tar de bara emot utbildade brandmän och det kan jag iof sig förstå.

Öland är än så länge förskonade från allvarligare bränder. Kolgrillar är vad jag hört förbjudna på campingar och att använda rent allmänt. Gasgrillar är däremot ok.

Och tempen åtminstone här i sydöstra Sverige består med dagstemperaturer på runt 30 grader eller däröver enl KLART.SE fram till 4 augusti.

Satt och funderade på häromdagen. Hur uppstår dessa katastrofala bränder? Om det beror på skogsavverkning, pyromaner, folk som grillat, folk som slängt brinnande cigarettfimpar, blixtnedslag, självantändning av flaskor (brännglaseffekten) eller liknande har vad jag hört inte framkommit. Men det kan ju knappast bero på för höga sommartemperaturer?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Hoppas innerligt att de skogsägare som drabbas är försäkrade, det var dock inte bolaget vars skog drabbades 2014..
Är rätt dyrt att ha en "Helförsäkring" på skog, så många inklusive mig själv har en lightvariant.

Hur uppstår dessa katastrofala bränder? Om det beror på skogsavverkning, pyromaner, folk som grillat, folk som slängt brinnande cigarettfimpar, blixtnedslag, självantändning av flaskor (brännglaseffekten) eller liknande har vad jag hört inte framkommit. Men det kan ju knappast bero på för höga sommartemperaturer?
Finns många orsaker men en vanlig orsak förutom fimpar, och grillning är att kedjorna på skogsmaskinerna ger gnistor när dom halkar på stenar. därför har man funderat på skyddsstopp för avverkning när det är som torrast. Dikesklippning med roterade kedjor ger också gnistor ibland.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En tanke slog mig nu på morgon då jag hade på tv:n och kollade nyheterna, brandmän och brandbilar kommer från Polen för att hjälpa till och det ska vi verkligen tacka för.

Kanske inte så konstigt för många men det får mig att tänka på min barndoms nyhetssändningar då Polen var en Östland med Solidaritet och Lech Wa??sa mot Jaruzelski (var tvungen att kolla stavningen) och han gäng, tänk att man kommer ihåg namnen än idag. Mycket har förändrats på 35 år, lite ombytta roller nu och då:va

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ja nu gillar vi helt plötsligt Polacker, annat är det när dom kommer hit och jobbar arslet av sig så våra slappa hantverkare inte får några jobb.

Hoppas vi har resurser att hjälpa Polen när det brinner där.

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Hur uppstår dessa katastrofala bränder?

En del är naturliga, men många skapas av utlänningar (främst ziggisar) som sitter i sina gäng i skogen och tänder stora eldar för att grilla och umgås kring, samt utländska bärplockare som lagar mat. Att det är torrt som fnöske i markerna skiter de fullständigt i. Att en skog brinner ner är ju inte deras problem... Orkar inte länka citat från räddningstjänsten i de drabbade områdena men de säger det tydligt, om än inlindat i lite mer politiskt korrekta formuleringar.

Jag har levt ganska många år och upplevt många knastertorra somrar utan regn, men aldrig att det har brunnit i den här skalan i skogarna. Kanske är det dags att reglera allemansrätten. Iaf för utlänningar...

Smagatusk

Guest
Ja nu gillar vi helt plötsligt Polacker, annat är det när dom kommer hit och jobbar arslet av sig så våra slappa hantverkare inte får några jobb.

Hoppas vi har resurser att hjälpa Polen när det brinner där.

Det lär bli svettigt för Morgan Johansson att förklara sig varför Sverige helt plötsligt ska hjälpa vad han har kallat ett rasistiskt och fascistiskt land.

Fast en uttalad bojkott enligt sossarna går ju att förbise när Sverige har nåt att vinna.
#bojkotta-fotbollsvm-i-ryssland-fast-inte-när-sverige-nådde-åttondelsfinal

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Häromkring har det varit bärplockare och järnvägen som har startat bränderna.

Tidningen har gått ut med att dom organiserade bärplockarna är informerade via tolkar/bäruppköparna (sen om dom bryr sig är en annan sak) men 'friplockarna' går inte att nå.

Ingen skogsägare är dum nog att riskera sin egen skog genom att köra skogsmaskin nu.

Jag bor på en udde, omgiven av vatten på 3 sidor (och en väg på den 4e) och har både en elektrisk och en motorpump, jag har vattnat gräsmattan med sjövatten hela sommaren då det är bevattningsförbud med kran vatten .

Skulle jag behöva utrymma så tar jag fotoalbum och laptop utöver dom kläder jag behöver.
Sen lastar jag det jag hinner utöver det på flaket, jag äger inget som är värt att riskera livet för

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har en liten gård och 9 ha skog i utanför Ljusdal, ca 2 mil från Enskogen. Så det är en bit bort men mentalt förbereder vi oss på att allt kan vara aska inom 14 dagar. Och att vi i realiteten inte kan göra ett skit åt det.

Lokal intel (vänner och bekanta som jobbar med att bekämpa bränderna) säger att allt beror på vädret. Utan regn och med nyckfulla vindar kan det just nu gå hursomhelst. Vänder vinden till nordlig ja då är inte ens centrala Ljusdal säkert. Brandgator, vattenbombning och skyddsaverkning kan fördröja förloppet men det kommer inte att räcka till utan stora mängder regn.

Det säger naturligtvis inte MSB rakt ut för att inte skapa panik men oddsen just nu att få kontroll över spridningen är inget vidare och folk är väldigt nervösa och frustrerade.

Smagatusk

Guest
Har en liten gård och 9 ha skog i utanför Ljusdal, ca 2 mil från Enskogen. Så det är en bit bort men mentalt förbereder vi oss på att allt kan vara aska inom 14 dagar. Och att vi i realiteten inte kan göra ett skit åt det.

Lokal intel (vänner och bekanta som jobbar med att bekämpa bränderna) säger att allt beror på vädret. Utan regn och med nyckfulla vindar kan det just nu gå hursomhelst. Vänder vinden till nordlig ja då är inte ens centrala Ljusdal säkert. Brandgator, vattenbombning och skyddsaverkning kan fördröja förloppet men det kommer inte att räcka till utan stora mängder regn.

Det säger naturligtvis inte MSB rakt ut för att inte skapa panik men oddsen just nu att få kontroll över spridningen är inget vidare och folk är väldigt nervösa och frustrerade.

Jag läste någonstans att bränderna i Trängslet klassas som osläckbara. Antar att man låter dem brinna tills de når en brandgata eller liknande. Trängslet ligger i närheten av Ljusdal väl?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag läste någonstans att bränderna i Trängslet klassas som osläckbara. Antar att man låter dem brinna tills de når en brandgata eller liknande. Trängslet ligger i närheten av Ljusdal väl?

Ne, trängslet är Älvdalens skjutfält, Dalarna. Ljusdal ligger 20mil öst nord öst.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Trängslet ligger i Dalarna så nej det är inte nära.

Ljusdal har "osläckbara" bränder så det räcker....

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004

Jag bor 8 mil fågelvägen från bränderna i Hammarstrand och känner röklukt och ser rök/dis leta sig över trädtopparna regelbundet. 2 ggr har åskan gått här, med kort men kraftigt regn och båda gångerna har vi haft mindre bränder som gått släcka fort. (50x50 meter, och 70x70 meter ytor på de bränderna) När åskan har gått här, så har jag varit på väg att lasta bilen och släpet med det jag äger av störst värde, då det kan gå jävligt undan om blixten slår ned hårt och nära och då hinner inte ens en evakueringsorder gå ut. Jag vet vilka tankebanor jag själv har till och från, så jag känner empati för er i närheten av de större bränderna, Ljusdal, Sveg mfl. Sen tänker jag ofta på vad som går till spillo, inte bara skogsvärdet som går upp i rök, där 60% sägs vara privatägd skog, utan även hem, till och med byar och ev värre än så. hem, minnen, saker skaffade under livstider osv. Och sen alla de djur som tenderar att lägga sig och trycka istället för att fly. Är ju mest rovdjuren som tenderar att fly bränder. Många djur brinner upp.
Håller tummarna för er!!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vilka jäkla monsterplan det finns i ämnet :) Nu blev jag sugen på att bygga en tank till min rc-heli så man har eget brandförsvar på tomten :glömdet

screenshot-20180727-072952-youtube.jpg

screenshot-20180727-073309-youtube.jpg

https://youtu.be/MPVb1JOGrgg

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vilka jäkla monsterplan det finns i ämnet :) Nu blev jag sugen på att bygga en tank till min rc-heli så man har eget brandförsvar på tomten :glömdet

Öva på precisionssläckning mot rökare :) ev kan en trycktank bli en vattenkanon med lite skill.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ljusdals kommun, som till 95% består av skog saknar handlingsplan för skogsbrand.

Däremot har man 3(!) jämställdhetsstrateger.

Symbolik..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...