Råkade trycka gilla här, skulle nog börjat med att citera, är det så att någon ska avrättas i denna fråga verkligen så tillåter jag mig att vara lite ifrågasättande till det.Detta efter att flygbolaget SAS släppt sin reklamfilm med budskapet att exakt allt skandinaviskt egentligen är "kopierat" från andra länder.
En av lyssnarna som hörsammade uppmaningen ringde in till programmet och sade följande:
– Skandinaviskt är Oden, Tor, Balder. Blonda, blåögda, altruistiska människor, innovativa, upptäcktsresande. Trollskogar, fjäll, polarnatt, allmogekonst, vikingar. Lucia, som är en urnordisk tradition, ingen kristen tradition. Samma med julen, julen är kulturellt approprierad av andra länder. Den är urnordisk, sade mannen och avslutade med följande budskap:
– SAS väntas vid Finspångsrättegångarna.
Finspångsrättegångarna är en så kallad nätmem populär på högerkanten som går ut på att landsförrädare ska ställas inför rätta i en fiktiv rättegång i Finspång i framtiden.
Är det verkligen förenligt med dödsstraff?
Jag har på äldre dagar blivit mer välvilligt inställd till dödsstraff men tror inte det är applicerbart här, utveckla gärna.
Förövrigt, totoro finns på Netflix numera, den var bra.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk