Raderad medlem 51742
Guest
Ja en liten poäng kan jag ge det resonemanget.
Men Tanken är väl att stoppa andra resrutter också, inte enkom flyg? Man kan kalla det karantän om man så vill.
Skulle jag vara smittat med coronavirus i Teheran och hindrad från att ta flyget hem så är inte min plan B att börja lifta mig hela vägen hem till Sverige iaf.
Egentligen räcker det väl att boka om flyget via något annat EU-land istället. Sedan reser man in t ex via Frankfurt och kommer in i landet som vilken Frankfurt-passagerare som helst. Det knepiga i det här fallet är ju att viruset tycks smitta även om man själv inte har några symptom. Räcker att se till hur man själv sannolikt skulle reagera om man blev fast nånstans pga. inställda flyg. Man tror att man inte själv är smittad och har en massa viktiga jobbmöten eller andra ännu viktigare saker som gör att man bara måste hem och då ser man till att komma hem.
Jag skulle tro att enda effektiva lösningen i såna fall är att stänga gränserna helt, men med tanke på de enorma konsekvenserna som det skulle innebära skall det nog väldigt mycket till innan det ens övervägs. Skall man göra mer omfattande begränsningar behöver man antagligen göra det på EU-nivå, eftersom det är där det finns gränskontroller, men nu har vi ju redan spridning av viruset i EU, så det skulle man kanske tänkt på tidigare i såna fall.
Men det är ju vansinnigt svårt att veta vad som är mest effektivt i dessa lägen.
Last edited by a moderator: