Sverige idag..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så om man ska summera detta.

Dom som är FÖR ökad övervakning ser ökad möjlighet att bekämpa dom kriminella.
Dom som är MOT ökad övervakning är rädda för att gripas av misstag för att dom laddat ner Mein Kampf eller sex-chattat med grannfrun.

Då mitt eget mjöl är av den finaste sorten är jag FÖR.

:tummenupp

Cubic är en bra film att kontemplera kring.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Frågan är väl bara om 1938 verkligen är önskad lösning på 1984-problemet?

Retoriken går igen.

Buy quality, cry once

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Vem definierar vad "rent mjöl" är?

Så om man ska summera detta.

Dom som är FÖR ökad övervakning ser ökad möjlighet att bekämpa dom kriminella.
Dom som är MOT ökad övervakning är rädda för att gripas av misstag för att dom laddat ner Mein Kampf eller sex-chattat med grannfrun.

Då mitt eget mjöl är av den finaste sorten är jag FÖR.

:tummenupp

EN helt Ok uppfattning tills någon får för sig att ditt mjöl nog är lite eljest...trots allt.

Mein Kampf borde vara obligatorisk läsning om det nu inte vore för att läsförståelsen lite här och var inte är riktigt vad den borde vara.

Nej, det finns mycket intressantare saker som är lagliga men inte sådär väldigt gångbara till vardags.
Förutom att det alltid finns en risk att fastna i trålen som bifångst så finns det också en inte helt liten risk att en hel del kommer att slinka igenom av ungefär samma anledningar...fast tvärtom liksom.

Här t.ex ett praktexempel på att det ibland inte funkar riktigt som man tänkt sig. Inga mindre än NSA får det att mest bara kosta pengar.
NSA Phone Surveillance Program Cost $100 Million, Yielded One Major Investigation
Det finns fler länkar vidare...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Runt 2007 oroade man sig för filtreringen av generell internetövervakningen pga verktyg som kodord, mönster av ordkombinationer och liknande. Det är nu 13 år sedan, och då arbetsminnet i en persondator maxade på 3 GB ungefär : )
Ingen oskyldig som råkat titta på en Darknetsida lär fastna om personen inte utgör ett hot mot något annat än moralen.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
- Om du använder fel ord, på fel plats, med fel personer vid fel tidpunkt så BÖR du kollas upp :jisses

(för övrigt så är 2020´s algoritmer lite mer avancerade än "kodord" i en text)

Åh, du jobbar på Lovön? Kan det vara på det viset?

Kodord, tja täckbenämningar fungerar rätt bra om man bara planerar lite grann innan man börjar....men kodord, det är så kalla kriget liksom.

Det är som Olle och Helge, du vet, bara ett exempel.
Exakt vad som får varningsklockorna att ringa är det få som vet, men och beroende på media så varierar nog triggermetoderna en hel del. Så vad som är "suspekt" kan sannolikt variera rätt mycket.
Men risken för att oskyldig fastna i håven ska man inte underskatta.

Vad gäller det du exemplifierar med så finns det de som råkat ut för precis just detta...i Sverige ingen aning men det har hänt utomlands. Mycket beror sannolikt av vem och var datan processas.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Runt 2007 oroade man sig för filtreringen av generell internetövervakningen pga verktyg som kodord, mönster av ordkombinationer och liknande. Det är nu 13 år sedan, och då arbetsminnet i en persondator maxade på 3 GB ungefär : )
Ingen oskyldig som råkat titta på en Darknetsida lär fastna om personen inte utgör ett hot mot något annat än moralen.

I framtiden kanske det räcker med att ha tittat på en darknetsida för att betraktas som ett hot.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848

Är du helt säker på att ingen, som du verkar vilja antyda fastnat i den digitala silen?
Även i äran och hjältarnas rike sker en och annan sak i tystnad i kulisserna.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är du helt säker på att ingen, som du verkar vilja antyda fastnat i den digitala silen?
Även i äran och hjältarnas rike sker en och annan sak i tystnad i kulisserna.

Ja varför skulle vi få reda på det liksom. Som att staten medvetet skulle bångla ut hur kassa de är.

Och alldeles oavsett om någon oskyldig drabbats eller ej - fattar inte varför man ska hänga upp sig på det - så har inte staten något att göra med vad jag använder mitt visakort till tex.

Raderad medlem 51742

Guest
Tekniken ger idag möjligheter till övervakning och inskränkningar av människors frihet som ligger på en helt annan nivå än förr. Det är idag möjligt att kartlägga en persons förehavanden och använda denna information emot denne på ett sätt som kan begränsa och rasera människors tillvaro långt bortom vad vi kunnat föreställa oss för bara ett par decennier sedan. Lägger vi till AI och möjligheterna att analysera stora datamängder får det snarare Orwells 1984 att blekna i jämförelse.

Vi ser samtidigt en del tendenser åt det auktoritära hållet på både yttersta vänster- och högerkanten. Inte så sällan talas det i termer av att vad som är rätt eller fel värdegrund, vad som får sägas eller inte får sägas och ibland vill man till och med kriminalisera fel åsikter. Vi hade för några dagar sedan ett lagförslag som handlade om att det skulle bli olagligt för sociala medieplattformar att sprida kränkande innehåll. Vi har redan idag lagar som begränsar yttrandefriheten (lagen om hets mot folkgrupp) som skulle vara omöjliga t ex i USA. Vi har redan sett ändamålsglidningar när nya lagar kring övervakning har införts i syfte att begränsa terrorism och grov brottslighet, men som sedan har använts till stor del för att sätta dit fildelare. När det gäller vår egen kära hobby ser vi ständigt förslag från Trafikverket och politiker som skulle förändra tillvaron från "frihet under ansvar" till "frihetsbegränsning i förebyggande syfte" eller "den som har rent mjöl i påsen har inget att oroa sig för" om man så vill.

Sitter man på den lagstiftande makten har man alltid möjlighet att sätta dit även den som har "rent mjöl i påsen", det handlar bara om vem som definierar vad som är olagligt. En liknelse kan vara att ge staten tillgång till ett väldigt kraftigt vapen. Så långe statsmakten inte missbrukar vapnet borde det ju vara ok, men vad händer när staten blir korrupt och inte tjänar samma syften som medborgarna har? Hur skall medborgarna kunna försvara sin demokratiska frihet när de är i ett kraftigt underläge?

Vad händer om vi får en riksdag som till större delen befolkas av tokvänster och miljötalibaner, eller för all del tokhöger, som inte är främmande för att införa repressiv lagstiftning som gör det olagligt att yttra fel saker, att inte ha rätt "värdegrund" eller att på andra sätt skilja sig för mycket från vad som anses vara rätt åsikter eller att tillhöra rätt majoritet? Vad händer när vi når en sådan infekterad konfliktnivå i det demokratiska samtalet att ändamålet anses helga medlen för att slå tillbaka mot rasismen, islamismen, patriarkatet, fascismen, klimatförnekare eller vilken fiende som för stunden kan projiceras på de vars åsikter vi inte håller med om?

Vad händer med ett samhälle där människor hela tiden behöver tänka på vad de säger eller gör, i och med att allt de yttrar eller företar sig kan vara övervakat och möjligt att potentiellt använda emot en? Vad händer med demokratin, innovationskraften, det fria tänkandet och allt annat som vi förknippar med ett gott och välfungerande samhälle? Ett välfungerande samhälle kan inte präglas av kriminalitet, men definieras inte heller enbart av avsaknaden av kriminalitet.

Jag tror alla i den här tråden är bedrövade över brottsutvecklingen och vill se effektiva åtgärder mot denna omgående, men det kan vara värt att fundera på vad det innebär om vi börjar förhandla bort allt för stor del av den frihet vi i grunden vill försvara. Det handlar givetvis om att hitta en balans med rätt avvägningar, men har man väl förhandlat bort för stor del av friheten är den väldigt svår att återfå. Det kan också vara värt att fundera på vad man tror händer i nästa steg... och i nästa...

Tror vi att när väl staten/polisen får rätt befogenheter så kommer brottsligheten bekämpas och sedan kommer Sverige återgå till ett samhälle som är frid och fröjd? Finns det en möjlighet att vi istället får se en motreaktion från de som har en annan politisk ståndpunkt, men som inte drar sig för auktoritära metoder? Finns det en möjlighet att det leder till en allt mer eskalerad konfliktnivå där varje eskaleringsnivå för oss närmare en kinesisk modell eller !984, men där skillnaden bara blir vem som för tillfället kontrollerar makten?

Kina är för övrigt intressant som exempel. De inför allt mer övervakning och många av dess medborgare tycks inte bekymra sig så mycket över detta. Det kan till och med ses som en fördel, då man upplever att det ökar tryggheten och på andra sätt hjälper till att lösa vad som upplevs vara samhällsproblem. Vi kommer se fler och fler röster även här som tycker att det nog finns en del att lära sig av Kina som kan hjälpa oss att lösa våra problem. Men Kinas övervakning skall inte ses i ljuset av hur det upplevs idag, utan hur det kommer upplevas den dagen en större del av befolkningen inte längre accepterar landets styre.

Last edited by a moderator:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är jag mer för :krama än :smasha så även de jag inte gillar tycker jag inte ska drabbas av ondska!:)

Men du har rätt i att det finns onda människor som vill andra illa. :(

Övervakning har funnits så länge det funnits människor. Men möjligheten att övervaka allt har vi inte haft tidigare. Att möjligheten finns betyder inte att man måste använda den. Ytterligheten kan bli som i Kina där du kan åka i fängelse om du bara är släkt med människor som gjort vad de styrande tycker är fel.

Så vad som är rent mjöl i påsen beror vilka som styr.

– Det här är inte acceptabelt. Vi ska ha fri media och journalistisk frihet, inte politisk inblandning i vilka program som görs eller vilka programledare som finns, säger Christer Nylander, ordförande i kulturutskottet och kulturpolitisk talesperson för Liberalerna.
https://www.svt.se/kultur/sd-s-fors...ice-cheferna-om-opartiskhet-i-kulturutskottet
Så är det ju i Sverige också?
Du kan bli av med jobbet om du är ihop med en sverigedemokrat tex.
Det är ett större problem.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tekniken ger idag möjligheter till övervakning och inskränkningar av människors frihet som ligger på en helt annan nivå än förr.
….
Jag tror alla i den här tråden är bedrövade över brottsutvecklingen och vill se effektiva åtgärder mot denna omgående, men det kan vara värt att fundera på vad det innebär om vi börjar förhandla bort allt för stor del av den frihet vi i grunden vill försvara. Det handlar givetvis om att hitta en balans med rätt avvägningar, men har man väl förhandlat bort för stor del av friheten är den väldigt svår att återfå.
...
Tror vi att när väl staten/polisen får rätt befogenheter så kommer brottsligheten bekämpas och sedan kommer Sverige återgå till ett samhälle som är frid och fröjd?

Vi hade ingen hastighetsbegränsning på våra vägar innan 60-talet utan vi kunde själva bestämma en "säker" hastighet. En minoritet tolkade det som att man fick köra hur fort som helst, nu får vi aldrig tillbaka möjlighet att kunna göra egna bedömningar i trafiken...

Raderad medlem 51742

Guest

Det är därför som det är så viktigt att bekämpa rotorsaken till problemet, dvs att människor inte skall vara förhindrade att uttrycka sina åsikter, snarare än att bara ändra på vem som definierar vad som är "rätt åsikt".

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Du har rätt, det finns onda människor som vill andra illa.
Det är ett av flera problem.
Men inte ett större problem än det är i Kina! :hej

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En dag hade vi inte moms. En annan dag hade vi tillfällig moms. En annan dag var det inte tillfälligt längre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är därför som det är så viktigt att bekämpa rotorsaken till problemet, dvs att människor inte skall vara förhindrade att uttrycka sina åsikter, snarare än att bara ändra på vem som definierar vad som är "rätt åsikt".
Ja, och det är bara att rösta på SD om man vill ha demokrati. Möjligen något annat i träsket men övriga har visat sig väldigt välvilliga till att avskaffa demokratin, vilket de också gjort.

Konstigt att Sveriges framtid måste hänga på ett enda parti kan jag tycka.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, och det är bara att rösta på SD om man vill ha demokrati. Möjligen något annat i träsket men övriga har visat sig väldigt välvilliga till att avskaffa demokratin, vilket de också gjort.

Konstigt att Sveriges framtid måste hänga på ett enda parti kan jag tycka.

Ja, det är väldigt olyckligt att de övriga partierna är så inkompetenta att det för många då enbart återstår att rösta enligt uteslutningsmetoden.

För egen del har jag väldigt svårt att se SD som ett alternativ, just eftersom jag ideologiskt har en en annan syn på individens frihet och hur stor makt staten skall ha över våra liv. I det avseendet representerar SD väl närmast en syn som ligger ganska nära gamla tiders socialdemokrati och det är inte min kopp te, om man säger så.

Med tanke på SD:s ideologiska bakgrund och hur ofta man hör personer som säger sig rösta på dem uttrycka väldigt auktoritära åsikter litar jag inte på att SD bottnar tillräckligt mycket i frihetliga värderingar att de kommer stå på barrikaderna och försvara individen mot staten när det väl hettar till. Det är lätt att för dem lova allt åt alla när de är i opposition, men en helt annan sak när de styr landet och tvingas ta de obekväma besluten som präglas av målkonflikter. Hur vet jag att de skyddar mig från statligt överförmynderi när deras ståndpunkt i en fråga inte längre är samma som min egen?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år