Sverige idag..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Då skulle snarare sänkta löner vara en väg att gå. Vill du göra politisk karriär för lönens skull så vill jag inte ha dig som politiker.

Det låter bra!:tummenupp
Hur många chefer har vi som gör karriär för lönens skull?
Lägg sedan till en "policy" att anställa chefer utan erfarenhet av det de ska chefa för.
Så de kan "tänka utanför lådan" och komma med "nya, friska idéer" men resultatet blir ofta dum gör som dum säger...

Låt dem få lön från partiet endast då. Så får partiet och de som frivilligt är medlemmar finansiera lönerna.

Denna tycker jag är bra i sammanhanget.
https://nyheteridag.se/allard-sank-...eman-hoj-lonen-for-vard-och-omsorgsanstallda/

Jag tycker också att klyftorna är för stora men att minska dessa är vänster. Och vänster är kommunism har vi lärt oss...:7peta
Nu har vi kapitalism och visst går det sänka löner, men inte för politiker eller chefer...

Det är inte första gången Centerpartiet kräver sänkta löner. 2012 krävde Annie Lööf att undersköterskornas ingångslön skulle sänkas med 25 procent. Samma år krävde hon samma sänkning av ingångslöner för alla unga under 25.
http://proletaren.se/inrikes-arbetsmarknad-politik/sankta-ingangsloner-hotar-alla-arbetare

Om arbetarna sänker lönerna blir allt bra, är kärnan i borgerliga budskapet om lönesänkningar. Oavsett om det gällt att komma ur konjunktursvackor, minska arbetslösheten, rädda industrier i Sverige eller annat har Lönesänkningspolkan dragits.
https://www.dalademokraten.se/artikel/lonesankaren-annie-loof

Jag tycker också den är bra i sammanhanget. Håller inte med om allt men så läsvärd att man slipper klicka på länken.:)
https://nyheteridag.se/allard-sank-...eman-hoj-lonen-for-vard-och-omsorgsanstallda/
Allard: Sänk lönen för politiker och höga tjänstemän – höj lönen för vård- och omsorgsanställda
Lönen för politiker och högre chefer inom offentlig sektor borde sänkas för att kunna finansiera lönehöjningar för vård- och omsorgspersonal. Sverige befinner sig i kris och den vård- och omsorgspersonal som redan innan krisen hade det tufft pressas nu allt hårdare. Många vittnar om att man aldrig varit med om något värre. Samtidigt är det vissa saker som fortsätter precis som vanligt. Hit räknas bland annat det faktum att vi politiker och högre chefer inom offentlig sektor fortsatt åtnjuter orimligt höga lönenivåer.

Som kommunalråd i Örebro tjänar jag lika mycket som en riksdagsledamot, 68 400 kronor. Jag och mitt parti har försökt sänka lönerna för politikerna i Örebro kommun.

Vi försökte sänka till 50, 60, 70, 80, respektive 90 procent av riksdagsarvodet vartefter varje förslag röstades ner. Vi var ensamma om att rösta för varje sänkning förutom i sista fallet, sänka till 90 procent av nivån, då fick vi även med oss SD.
Argumenten som möter oss som förespråkar en sänkning av politikers och högre chefstjänstemäns lönenivåer brukar vara: ”Men vad får vi för typ av politiker då?”

Ja, se er omkring. Vad har vi fått för politiker nu, med nuvarande system?

Vi har fått en högavlönad elit som bokstavligt talat eldat upp vår krisberedskap. Man har, trots att i princip ingen väljare velat det, hållit välfärdens kärnverksamhet på en anorektisk nivå.

I kommun efter kommun har man strösslat skattebetalarnas pengar på onödiga skrytbyggen, dyra konstutsvävningar, värdegrundsdiplom och så förstås sina egna lönehöjningar.

Nu är äldreomsorgen i de flesta kommuner beroende av privatpersoners och företags välgörenhet för att kunna klara verksamheten. Detta trots att vi redan idag har en skattesats upp över öronen.

Eftersom vi inte fick med oss något annat parti på att halvera politikerlönerna har jag halverat min egen lön. Jag behåller det jag skulle fått efter skatt om jag tjänade hälften, överskottet lägger jag på hög i syfte att hjälpa örebroarna. I dagsläget jobbar vi främst med att bistå den utmärglade hemvården med skyddsutrustning.

De anställda tvingas nämligen fortfarande jobba utan adekvat skyddsutrustning. Trots att Örebro kommun spenderar närmare 430 miljoner på cirka 525 chefer och kommunalråd så har vi tydligen inte haft kompetensen att kunna lösa ”den lilla detaljen” i coronabekämpningen, att äldreomsorgens anställda och brukare ska vara skyddade.

Ansvariga för detta haveri tjänar mellan 68 000-100 000 kronor i månaden.

Om vi skulle sänka lönerna för politikerna och de högre cheferna inom offentlig sektor i hela landet skulle vi frigöra mångmiljardbelopp. Det går att göra i alla kommuner och regioner samt på statlig nivå.

Det skulle kunna finansiera rejäla lönelyft för de hårt arbetande anställda inom vården och omsorgen samt bidra till en kraftigt stärkt beredskap i vårt lands försvar mot pandemin. Det skulle också skicka en signal om att det finns något mer än intränade läten och tom retorik i orden om ”hjältarna inom vården” och ”nationell sammanhållning”, nämligen konkreta handlingar.

Vad säger det om en makthavare, som inte ens i brinnande kristid, är beredd att avvara ens en gnutta av sin höga skattefinansierade lön för att kunna bistå det land den är satt att leda?

Det säger allt.

Vad hindrar dessa politiker och chefer från att redan nu agera i denna riktning?

Ingenting.


OM DEBATTÖREN
Markus Allard, partiledare och kommunalråd för Örebropartiet
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Politiker idag med vissa undantag.
Är väl snarare skyldiga att betala tillbaka nåt som är bra för Sverige.
Totalt värdelösa typ
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Saknar du polisen på vägarna ?
Polisen som stoppade dig och bad om få se körkortet och frågade kanske om vart du var på väg ?

I så fall besök Göteborg och kör runt i Hammarkullen och runt Hjällbo centrum.
I den pågående konflikten mellan två kriminella ligor i stan har den ena ligan nu börjat med vägspärrar i stan där man kontrollerar bilarna på väg in i området.
Det område de flesta av de egna medlemmarna bor i.
En ren säkerhetsåtgärd naturligtvis.
Inga poliser, ja då får vi själva svara för säkerheten.

https://www.expressen.se/gt/krim/kriminellt-natverk-har-upprattat-vagsparrar/

https://www.expressen.se/gt/krim/slaktnatverket-ali-kahn-i-ny-blodig-gangkonflikt/

https://www.expressen.se/gt/krim/journalisten-slakten-och-familjen-gar-fore-allt/
 
Last edited:

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Saknar du polisen på vägarna ?
Polisen som stoppade dig och bad om få se körkortet och frågade kanske om var du var på väg ?

I så fall dag besök Göteborg och kör runt i Hammarkullen och runt Hjällbo centrum.
I den pågående konflikten mellan två kriminella ligor i stan har den ena ligan nu börjat med vägspärrar i stan där man kontrollerar bilarna på väg in i området.
Det område de flesta av de egna medlemmarna bor i.
En ren säkerhetsåtgärd naturligtvis.
Inga poliser, ja då får vi själva svara för säkerheten.

https://www.expressen.se/gt/krim/kriminellt-natverk-har-upprattat-vagsparrar/

https://www.expressen.se/gt/krim/slaktnatverket-ali-kahn-i-ny-blodig-gangkonflikt/

https://www.expressen.se/gt/krim/journalisten-slakten-och-familjen-gar-fore-allt/


Hade någon målat upp ett sådant framtidsscenario för bara 10 år sedan hade man sagt ”foliehatt” åt människan.
Det vänder fort.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Eventindustrin i Göteborg har drabbats hårt av Corona.
Så alla konferenser som förläggs till Göteborg är positivt för varumärket !
https://www.qwant.com/?q=eventindustrin Göteborg&t=web

Sedan tror jag att Posthotellet centralt beläget i Göteborg med goda kommmunikationer till både Hjällbo / Hammarkullen och Backa / Biskopsgården
kan låta mer attraktivt när man bjuder in till ett möte än bjuda in till möte på t.ex.
Ytterby Cementgjuteri.

http://u30313263.pwww.webhosting.telia.com/prod-tjanst.html
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är liksom det yttersta beviset på misslyckandet. De kriminella tar över bevakningen också.

Polisen avslöjar sig i meningen "dom packar ihop när vi kommer".
Dom finns alltså inte där - dom kommer utifrån när någon ringer.
Ja, om någon ens ringer. Varför ringa en avlägsen och ointresserad centralmakt, när man har egna lokala resurser som löser uppkomna problem mycket smidigare, i enlighet med den tradition man är uppvuxen med - inklusive medling och bötning..?
Sååå mycket smidigare.

Nej, jag är inte ironisk. Knappt ens upprörd.
Det hela är ju bara ett logiskt resultat av den politik som förts de senaste 45 åren.
Vem som helst kunde se det komma. Tillräckligt många tyckte att det var så bra att det skulle röstas fram.
Våra barn får skörda det vi sått.


Urinröret revs just före midsommar:



Hackades upp i småbitar med skärbrännare och kördes till skrot.

Urinröret var en illa sedd och illaluktande gångbro mellan köpcentret Östra Nordstan och det som en gång var en levande hamn.
Sagda bro hade ett riktigt namn också, men det minns ingen: Torsten Henrikssons Gångbro.

Lugn! Jag skall få ihop det här!


Idag finns ingen som minns Torsten Henriksson, och det är något poetiskt i att det blev Järnmalmer som hackade upp hans bro - bara ett stenkast från där han växte upp i Sävedalen.

Torsten Henriksson var en av de män som skapade det Göteborg vi har idag. Han beslutade om trafiklederna, Tingstadstunneln, Älvsborgsbron, Angeredsbron och allt däremellan. Ullevi, lade grunden till det som skulle bli "evenmangsstråket" som andra idag tar åt sig äran för, han bestämde var folk skulle bo, var dom skulle arbeta och hur dom skulle ta sig till och från.
Allt blev kanske inte jättebra, men det beror mest på att alla infrastruktursatsningar avstannade alldeles när han trädde ifrån.
Ingen fortsatte hans arbete.


Stadens tidigare expropieringar i väster för att ha mark att växa ut över hade kostat skjortan. Högsbo, Frölunda och delar av Askim hade kostat absolut multum att driva in/tvinga loss/kalla det vad ni vill.

Nu skulle staden växa österut, och fullmäktige bävade för vad slutsumman skulle bli.
Men, Torsten Henriksson tog på sig att fixa det hela. Femtiotalets go to-guy.
Genom massiva bulvanköp(!) över flera års tid lyckades han hålla kommunens planer under radarn, och det man inte kunde köpa loss tvingade man in med expropiering i slutet - med områdets tidigare och lågt hållna köpeskillingar som grund.
Ryktet säger att man betalade bra under bordet i början för att sätta ribban lågt inför det som komma skulle...

Gangsterfasoner? Ja, gränsande till i vart fall.
Men, det är just detta som var kärnan i den gamla "Göteborgsandan" - okonventionella lösningar för att gynna staden, stadens näringsliv och därför - staden!

Dagens syn på Göteborgsandan lajnar upp med synen på "Muteborg" men inget kunde vara mer fel.
Dessa gubbar - Göran Johansson var den siste i raden av dem, kan skyllas för mycket: maktfullkomlighet, bufflighet, bristande respekt för demokratin, megalomani, oheliga allianser - men, dom fick saker att hända.
Och! Viktigast av allt - dom gjorde det för det allmännas bästa, inte personlig vinning.

Göteborgs-Posten fick tidigt vittring på stadens bulvanköp i öster, och konfronterade Torsten Henriksson.
'Nej förihelvete! Det får ni inte skriva om, fattar du la'? Då går ju fan markpriserna upp. Skriv inte om det.'
Och så blev det. Tidningarna - det fanns fler än GP då, dom höll käft allihop. För stadens skull.


best link site
Bild från Wikipedia

Hjörne till vänster, Torsten Henriksson till höger.
I bild, alltså. :D
En annan tid. På Åh! så många vis.

Göteborg igår. En stad på väg någonstans.
Göteborg idag. Vilse i pannkakan.

Torsten Henriksson fick inte någon av sina trafikleder uppkallade efter sig. Inte ens någon gata.
Han fick sitt namn på en tillfällig gångbron - en gångbro som bara dragit ner negativ publicitet, som folk bara kände till nidnamnet på och som är borta nu. Dålig lön för mödan, kan tyckas.

Undrar hur han skulle tycka att vi förvaltat hans kupp med markinköpen i öster, där ligorna nu härjar runt som dom själva vill?
Det är bara 60 år sedan den jordbruksmarken med tillhörande impediment började köpas in. På den korta tiden hinner man alltså planera, bygga upp - och rasera.

En stadsdel? Staden? Landet...?
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är liksom det yttersta beviset på misslyckandet. De kriminella tar över bevakningen också.

Polisen avslöjar sig i meningen "dom packar ihop när vi kommer".
Dom finns alltså inte där - dom kommer utifrån när någon ringer.
Ja, om någon ens ringer. Varför ringa en avlägsen och ointresserad centralmakt, när man har egna lokala resurser som löser uppkomna problem mycket smidigare, i enlighet med den tradition man är uppvuxen med - inklusive medling och bötning..?
Sååå mycket smidigare.

Nej, jag är inte ironisk. Knappt ens upprörd.
Det hela är ju bara ett logiskt resultat av den politik som förts de senaste 45 åren.
Vem som helst kunde se det komma. Tillräckligt många tyckte att det var så bra att det skulle röstas fram.
Våra barn får skörda det vi sått.


Urinröret revs just före midsommar:



Hackades upp i småbitar med skärbrännare och kördes till skrot.

Urinröret var en illa sedd och illaluktande gångbro mellan köpcentret Östra Nordstan och det som en gång var en levande hamn.
Sagda bro hade ett riktigt namn också, men det minns ingen: Torsten Henrikssons Gångbro.

Lugn! Jag skall få ihop det här!


Idag finns ingen som minns Torsten Henriksson, och det är något poetiskt i att det blev Järnmalmer som hackade upp hans bro - bara ett stenkast från där han växte upp i Sävedalen.

Torsten Henriksson var en av de män som skapade det Göteborg vi har idag. Han beslutade om trafiklederna, Tingstadstunneln, Älvsborgsbron, Angeredsbron och allt däremellan. Ullevi, lade grunden till det som skulle bli "evenmangsstråket" som andra idag tar åt sig äran för, han bestämde var folk skulle bo, var dom skulle arbeta och hur dom skulle ta sig till och från.
Allt blev kanske inte jättebra, men det beror mest på att alla infrastruktursatsningar avstannade alldeles när han trädde ifrån.
Ingen fortsatte hans arbete.


Stadens tidigare expropieringar i väster för att ha mark att växa ut över hade kostat skjortan. Högsbo, Frölunda och delar av Askim hade kostat absolut multum att driva in/tvinga loss/kalla det vad ni vill.

Nu skulle staden växa österut, och fullmäktige bävade för vad slutsumman skulle bli.
Men, Torsten Henriksson tog på sig att fixa det hela. Femtiotalets go to-guy.
Genom massiva bulvanköp(!) över flera års tid lyckades han hålla kommunens planer under radarn, och det man inte kunde köpa loss tvingade man in med expropiering i slutet - med områdets tidigare och lågt hållna köpeskillingar som grund.
Ryktet säger att man betalade bra under bordet i början för att sätta ribban lågt inför det som komma skulle...

Gangsterfasoner? Ja, gränsande till i vart fall.
Men, det är just detta som var kärnan i den gamla "Göteborgsandan" - okonventionella lösningar för att gynna staden, stadens näringsliv och därför - staden!

Dagens syn på Göteborgsandan lajnar upp med synen på "Muteborg" men inget kunde vara mer fel.
Dessa gubbar - Göran Johansson var den siste i raden av dem, kan skyllas för mycket: maktfullkomlighet, bufflighet, bristande respekt för demokratin, megalomani, oheliga allianser - men, dom fick saker att hända.
Och! Viktigast av allt - dom gjorde det för det allmännas bästa, inte personlig vinning.

Göteborgs-Posten fick tidigt vittring på stadens bulvanköp i öster, och konfronterade Torsten Henriksson.
'Nej förihelvete! Det får ni inte skriva om, fattar du la'? Då går ju fan markpriserna upp. Skriv inte om det.'
Och så blev det. Tidningarna - det fanns fler än GP då, dom höll käft allihop. För stadens skull.


best link site
Bild från Wikipedia

Hjörne till höger, Torsten Henriksson till vänster.
En annan tid. På Åh! så många vis.

Göteborg igår. En stad på väg någonstans.
Göteborg idag. Vilse i pannkakan.

Torsten Henriksson fick inte någon av sina trafikleder uppkallade efter sig. Inte ens någon gata.
Han fick sitt namn på en tillfällig gångbron - en gångbro som bara dragit ner negativ publicitet, som folk bara kände till nidnamnet på och som är borta nu. Dålig lön för mödan, kan tyckas.

Undrar hur han skulle tycka att vi förvaltat hans kupp med markinköpen i öster, där ligorna nu härjar runt som dom själva vill?
Det är bara 60 år sedan den jordbruksmarken med tillhörande impediment började köpas in. På den korta tiden hinner man alltså planera, bygga upp - och rasera.

En stadsdel? Staden? Landet...?

Tack för en intressant inblick i Göteborgs historia! :tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Dessa gubbar - Göran Johansson var den siste i raden av dem, kan skyllas för mycket: maktfullkomlighet, bufflighet, bristande respekt för demokratin, megalomani, oheliga allianser - men, dom fick saker att hända.
Och! Viktigast av allt - dom gjorde det för det allmännas bästa, inte personlig vinning.
Så resonerar ledningen i Kina också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Se det positiva - det är ju bara en ny typ av medborgargarde...Kanske med ett lite annat fokus, men ändå...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så resonerar ledningen i Kina också.

Ja, ...ehrm... ...det är ju ingen slump att det var just Kina Göteborg ville närma sig när man sjösatte projektet ”Ostindiefararen” och Göran Johanson satte igång mångmiljonrullningen.

Efterdyningarna rullar in mot stranden ännu...

Älvstrandens ordförande Mattias Jonsson (S) säger att det inte är bolaget på egen hand som velat ha det så, utan att det var vanligt på Göran Johanssons tid att man fördelade kostnader inom kommunens verksamheter och att det är en fördelning dagens ledning "ärvt".
https://www.gp.se/nyheter/götheborg-en-dyr-resa-för-skattebetalarna-1.3984660


Äsch, jag är partisk.
Det klart att det var fel.
Men ändå. Goa gubbar som fick saker och ting att hända.
Jag saknar dem, och deras oblyga manipulation av allt och alla.
Det är inget fel på det här med diktatur - så länge man har folkets stöd, typ.

Dagens politiker i Göteborg är så javvla ängsliga och styrs från Stockholm.
Tunnelbana i Göteborg - fi fan så dumt! :zpy
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vi hade en lokal händelse för något år sedan då en äldre man försvann spårlöst under en promenad. Polisen hade inte tid att närvara under de första kritiska timmarna eftersom man just då...gick en kurs i finska...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Precis. Den utlösande gnistan lär komma när medborgargarde ställs mot medborgargarde.
Var hittar man polisen då?

Allt beror på hur det beskrivs av media. Hade Media skrivit att nu är läget sådant att man börjat med
Grannsamverkan i östra Göteborg för att skydda sig mot kriminaliteten,
ja då hade det blivit en annan positiv(?) bild.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/grannsamverkan/

Vägspärrarna och kontrollerna i portar av de som vill komma in är ju just det Polisen efterlyser citat:
Metoden går ut på att boende i ett område håller extra uppsikt över sina grannars bostäder och är uppmärksamma på vilka som rör sig i bostadsområdet. Med större social kontroll kan en möjlig gärningsman upptäckas lättare.
slut citat.

https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsguider/hus-hem/grannsamverkan/

Bakom betalvägg
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/...ter-in-väktareskort-till-anställda-1.33283140
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Top