Det är liksom det yttersta beviset på misslyckandet. De kriminella tar över bevakningen också.
Polisen avslöjar sig i meningen "dom packar ihop när vi kommer".
Dom finns alltså inte där - dom kommer utifrån när någon ringer.
Ja,
om någon ens ringer. Varför ringa en avlägsen och ointresserad centralmakt, när man har egna lokala resurser som löser uppkomna problem mycket smidigare, i enlighet med den tradition man är uppvuxen med - inklusive medling och bötning..?
Sååå mycket smidigare.
Nej, jag är inte ironisk. Knappt ens upprörd.
Det hela är ju bara ett logiskt resultat av den politik som förts de senaste 45 åren.
Vem som helst kunde se det komma. Tillräckligt många tyckte att det var så bra att det skulle röstas fram.
Våra barn får skörda det vi sått.
Urinröret revs just före midsommar:
Hackades upp i småbitar med skärbrännare och kördes till skrot.
Urinröret var en illa sedd och illaluktande gångbro mellan köpcentret Östra Nordstan och det som en gång var en levande hamn.
Sagda bro hade ett riktigt namn också, men det minns ingen: Torsten Henrikssons Gångbro.
Lugn! Jag skall få ihop det här!
Idag finns ingen som minns Torsten Henriksson, och det är något poetiskt i att det blev Järnmalmer som hackade upp hans bro - bara ett stenkast från där han växte upp i Sävedalen.
Torsten Henriksson var en av de män som skapade det Göteborg vi har idag. Han beslutade om trafiklederna, Tingstadstunneln, Älvsborgsbron, Angeredsbron och allt däremellan. Ullevi, lade grunden till det som skulle bli "evenmangsstråket" som andra idag tar åt sig äran för, han bestämde var folk skulle bo, var dom skulle arbeta och hur dom skulle ta sig till och från.
Allt blev kanske inte jättebra, men det beror mest på att alla infrastruktursatsningar avstannade alldeles när han trädde ifrån.
Ingen fortsatte hans arbete.
Stadens tidigare expropieringar i väster för att ha mark att växa ut över hade kostat skjortan. Högsbo, Frölunda och delar av Askim hade kostat absolut multum att driva in/tvinga loss/kalla det vad ni vill.
Nu skulle staden växa österut, och fullmäktige bävade för vad slutsumman skulle bli.
Men, Torsten Henriksson tog på sig att fixa det hela. Femtiotalets go to-guy.
Genom massiva bulvanköp(!) över flera års tid lyckades han hålla kommunens planer under radarn, och det man inte kunde köpa loss tvingade man in med expropiering i slutet - med områdets tidigare och lågt hållna köpeskillingar som grund.
Ryktet säger att man betalade bra under bordet i början för att sätta ribban lågt inför det som komma skulle...
Gangsterfasoner? Ja, gränsande till i vart fall.
Men, det är just detta som var kärnan i den gamla "Göteborgsandan" - okonventionella lösningar för att gynna staden, stadens näringsliv och därför - staden!
Dagens syn på Göteborgsandan lajnar upp med synen på "Muteborg" men inget kunde vara mer fel.
Dessa gubbar - Göran Johansson var den siste i raden av dem, kan skyllas för mycket: maktfullkomlighet, bufflighet, bristande respekt för demokratin, megalomani, oheliga allianser - men, dom fick saker att hända.
Och! Viktigast av allt - dom gjorde det för det allmännas bästa, inte personlig vinning.
Göteborgs-Posten fick tidigt vittring på stadens bulvanköp i öster, och konfronterade Torsten Henriksson.
'Nej förihelvete! Det får ni inte skriva om, fattar du la'? Då går ju fan markpriserna upp. Skriv inte om det.'
Och så blev det. Tidningarna - det fanns fler än GP då, dom höll käft allihop. För stadens skull.
best link site
Bild från Wikipedia
Hjörne till höger, Torsten Henriksson till vänster.
En annan tid. På Åh! så många vis.
Göteborg igår. En stad på väg någonstans.
Göteborg idag. Vilse i pannkakan.
Torsten Henriksson fick inte någon av sina trafikleder uppkallade efter sig. Inte ens någon gata.
Han fick sitt namn på en tillfällig gångbron - en gångbro som bara dragit ner negativ publicitet, som folk bara kände till nidnamnet på och som är borta nu. Dålig lön för mödan, kan tyckas.
Undrar hur han skulle tycka att vi förvaltat hans kupp med markinköpen i öster, där ligorna nu härjar runt som dom själva vill?
Det är bara 60 år sedan den jordbruksmarken med tillhörande impediment började köpas in. På den korta tiden hinner man alltså planera, bygga upp - och rasera.
En stadsdel? Staden? Landet...?