Våra domstolar tycks gilla kriminella av alla det slag men den där artikeln i Expressen är ju ytterst tveksam.
En mamma som anklagar pappan för flertal sexuella övergrepp men inget tyder på att dessa övergrepp kunnat styrkas på något sätt utöver mammans ord.
Att det sker en eller rent av två gånger utan att man får bevis kan jag köpa men skulle jag misstänka sexuella övergrepp på mitt barn så kan jag lova dig att det inte skulle bli fem anmälningar utan att jag lyckats ta fram bevis.
Så tillkommer konspirationsteorier om pedofilnätverk, sen kringgår mamman lagen och får stöd av en psykolog som inte hört pappans version.
Man undrar om psykologen eller journalisten ens läst förundersökningar och tingsrättsdomar eller om dom bara lyssnat på mamman?
Min magkänsla är i alla fall att hovrätten baserat sina beslut på fakta och men psykolog och journalisten har bara information från en manipulativ mamma.
Jag har inga åsikter om ovanstående. Vet för lite.
Men vad jag minns av det här fallet
https://www.svd.se/i-orebro-har-ingen-glomt-overgreppen
var att det lämnats in två anmälningar till Örebro Polisen från
Dels från de två barnens biologiska far (barnen i familjen)
som utsattes för övergrepp av styvpappan. "Örebropedofilen"
Dels hade det kommit in en anonym anmälan (säkrast med tanke på risken dömas för förtal
)
Barnens biologiska far hade också anmält familjen flera gånger till de sociala myndigheterna i Örebro.
Varken Polisen i Örebro eller de sociala myndigheterna i Örebro hittade några problem hos familjen.
Det hela avslöjades av Polis som spanade på internet.
Örebropedofilen hade dels utsatt sina egna barn för övergrepp, dels barnen på dagis där han jobbade.
Mycket intressant tycker jag är att av de som jag minns totalt 13 barn som det fanns filmade övergrepp på.
Var det ETT barn som vid samtal/förhör bekräftade vad utredarna redan visste genom de sett filmerna.
Som jag uppfattar det så starkt är Tabut mot sex / vissa typer av händelser redan hos små barn.