Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska man jämföra sjukvård så är det väl relevant att också titta på någon form av effektivitet typ kostnaden/hur mycket man spenderar per det nyckeltal man använder som kvalitetsmått...tänker jag?

Och vart går sjukvårdpengarna ? Jo 2/3 går till byggnadsindustrin.
https://www.svd.se/tyska-toppsjukhuset-en-tiondel-sa-dyrt-som-nks

Jag känner en före detta läkare/professor på nya KI.
Patienten i fokus !
Detta innebär att hon inte hade ett omklädningsrum för att byta från civila kläder till sjukhuskläder.
Detta innebar att hon trots hon var chef med personalansvar saknade ett rum för samtal med den personal hon hade.

Hur det gick ? Professur i Linköping dit hon numera veckapendlar.

Alla patienter har egna rum på nya KI.
Det gör sjukhuset mycket personalkrävande jämfört när man har tex 4 patienter i samma sal.
Då räcker det med 2 personal för att övervaka 4 patienter som ligger under intensivvård. Jag har själv jobbat med sådant vak.
Händer det något kan en ingripa direkt och den andra kan kalla på förstärkning.

Alla barn hade egna rum på nya KI. Det funkade inte. Vilket Skanska inte visste om.
Ansvariga politiker inte visste.
Att barn normalt inte klarar ligga ensamma isolerade.
Så det fick byggas om.
Till 4 barn på varje sal.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ska-ar-47-miljarder-kronor-ni-aldrig-ser-igen

https://www.qwant.com/?q=kostnad för nya karolinska jämfört med Tyskt sjukhus&t=web

Last edited:

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
I grunden håller jag med dig, de flesta är tyvärr för korkade för att läsa längre än rubriken och att cherrypickade fakta skapar en artikel ser 90% inte igenom. Problemet är när det alltför länge var OK för etablerad media att bygga opinion i nyhetsbevakningen. När SVT och Aftonbladet lade många år på att misskreditera sin meningsmotståndare, trots att de skulle ägna sig och neutral nyhetsbevakning, då får man snällt acceptera att det leder till en motreaktion.

För journalistikens skull (ett skäl av många) hoppas jag att trump förlorar valet och att den efterföljande debatten fokuserar på hur skadligt det är när nyheter (fakta) och åsikter så uppenbart vävs ihop till propaganda istället för kunskap. I Sverige får vi nog dras med både Aftonbladet, ETC. och Samnytt i många år till. Förutom ETC. och dess finansiering så ljuger de sällan, men ger aldrig hela sanningen.

Eg. inte direkt till just dig eller ditt inlägg men tangerar lite

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/sveriges-radio-ekot-hackat-pa-twitter.html

Vad jag undrar lite är hur det märktes att kontot var hackat.

"SR Ekots verifierade konto är hackat och någon postar omoget nonsens på kontot"

Vad skulle skillnaden vara???? :D

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ska man jämföra sjukvård så är det väl relevant att också titta på någon form av effektivitet typ kostnaden/hur mycket man spenderar per det nyckeltal man använder som kvalitetsmått...tänker jag?

Det går ju alltid att spendera mer på sjukvård, men hur mycket sjukvård får man per krona på marginalen egentligen? Kanske har man bra sjukvård men slösar alldelses för mycket på den i den mån att samma kvalitet kan uppnås med lägre utgifter?

Edit.
Hittade detta för 2018. Har skummat igenom snabbt, reserverar mig för fel.

https://healthpowerhouse.com/media/EHCI-2018/EHCI-2018-report.pdf

Ganska bra, 8 plats totalt av 35 länder om man inte räknar in kostnadssidan. Bara två länder som har sämre på indikatorn accessibility dock. Se 3.1.2.(Rumänien på plats 34 av 35.)

Vi spenderar 4 mest av alla ingående länder på sjukvård(Montenegro?). Se 4.1.(Rumänien nästan minst. Bara Makeonien och Albanien spenderar mindre.)
Vilket ger plats 23 av 35(34, Montenegro?) i "bang-for-the-buck adjusted scores"!!! Se 4.2.(Rumänien kommer på plats 22, dvs en plats bättre)

Jo Sveriges regioner spenderar mycket pengar på sjukvård.
Men pengarna går till byggnadsindustrin.
typ
https://www.svd.se/dryg-miljon-for-att-byta-dorr-pa-nya-karolinska
Personal har Regionerna inte råd med.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lika relevant argument som att säga att alla som kör motorcykel är med i HA.

Men det kanske du märkte själv? :)

Relevant map på vad?
Vad menar du att Comeback argumenterar för/mot?
Den som säger att alla som kör motorcykel är med i HA argumenterar för/mot vadå?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
En simpel parkeringsbot har blivit till en långdragen rättsprocess i flera instanser. Nu är den äntligen avgjord, rapporterar SVT Nyheter.

...och hur jämra svårt ska det vara att göra en app som testar registreringsnummer med eller utan mellanslag och med eller utan bindestreck.

registreringsnummer.Trim( new Char[] { ' ', '-'} )

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lika relevant argument som att säga att alla som kör motorcykel är med i HA.

Men det kanske du märkte själv? :)

Dagens GP:
Förlossningsvård
S-Politiker: BB-krisen är en fråga om finansiering
Nu reagerar Sahlgrenskas politiker på signalerna om underbemanning och ansträngd situation på BB under pandemien.
-Det här är dels en konsekvens om underfinancieringen av Sahlgrenskas sammanlagda förlossningsvård, säger Cecilia Dahlman Eck (S).
Sedan GP började skriva om situationen på BB på Östra sjukhuset i Göteborg har flera mammor och anställda hört av sig för att bekräfta bilderna av att det har varit för låg bemanning och en tuff arbetsmiljö under pandemien.
o.s.v.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dagens GP:
Förlossningsvård
S-Politiker: BB-krisen är en fråga om finansiering
Nu reagerar Sahlgrenskas politiker på signalerna om underbemanning och ansträngd situation på BB under pandemien.
-Det här är dels en konsekvens om underfinancieringen av Sahlgrenskas sammanlagda förlossningsvård, säger Cecilia Dahlman Eck (S).
Sedan GP började skriva om situationen på BB på Östra sjukhuset i Göteborg har flera mammor och anställda hört av sig för att bekräfta bilderna av att det har varit för låg bemanning och en tuff arbetsmiljö under pandemien.
o.s.v.

Hjälp mig nu.
Försöker GP sprida alternativa fakta, misstro och motsättningar eller räknas GP som seriös media?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hjälp mig nu.
Försöker GP sprida alternativa fakta, misstro och motsättningar eller räknas GP som seriös media?

Att sjukvården haft en ansträngd situation även i Sverige under pandemin är inget nytt.

Däremot påståendet att regionerna lägger mer pengar på lokaler än personal.

Nya Karolinska verkar vara ett experiment som barkat helt åt h-e men att det skulle vara representativt för regionernas verksamhet saknas det ännu övertygande argument för.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
...och hur jämra svårt ska det vara att göra en app som testar registreringsnummer med eller utan mellanslag och med eller utan bindestreck.

registreringsnummer.Trim( new Char[] { ' ', '-'} )

Jag hade två olika parkeringsappar i min telefon tillfälligt.
Den ena krävde att man skulle ha mellanslag mellan bokstäver och siffror (ABC 123) i den andra fick man inte ha mellanslag då den bara accepterade 6 tecken, så det blev ofta ABC 12 istället...

Det kan inte finnas enklare problem att lösa, med mindre vilja att lösa det...

Nu har jag inga appar alls, jag brukar ringa numret som står på skylten och förklara att det är svårt att installera appar på en Nokia 3110, och vill dom då att jag betalar med SMS säger jag att jag inte får det då det är ett företagsabb.

Jag brukar då säga att jag har en handfull mynt i fickan för att betala parkeringen med, så dom kan skicka någon som kan ta emot betalningen om dom inte har någon myntautomat jag kan betala i.
(för betalkort har jag ju givetvis inte heller)

Dom brukar ta mitt registreringsnummer och lova att jag slipper betala/få böter.

Vill inte dom ta kostnaden för myntautomater och folk som tömmer dom så kan dom få bjuda på parkeringen istället

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Eg. inte direkt till just dig eller ditt inlägg men tangerar lite

https://cornucopia.cornubot.se/2020/10/sveriges-radio-ekot-hackat-pa-twitter.html

Vad jag undrar lite är hur det märktes att kontot var hackat.

"SR Ekots verifierade konto är hackat och någon postar omoget nonsens på kontot"

Vad skulle skillnaden vara???? :D

Det var dessutom den viktigaste nyheten hela dagen enligt dem själva. En 14-åring håller på att dödas av en bomb i ett bostadsområde men det struntar vi i för vi har inte kontroll på våra Tweets!!! Det påminner om fotbollsspelare och bristen på självinsikt vad gäller balans om smärtgräns.

cia.png

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Att sjukvården haft en ansträngd situation även i Sverige under pandemin är inget nytt.

Däremot påståendet att regionerna lägger mer pengar på lokaler än personal.

Nya Karolinska verkar vara ett experiment som barkat helt åt h-e men att det skulle vara representativt för regionernas verksamhet saknas det ännu övertygande argument för.

Har du funderat på att kolla lite själv hur pengarna går i din region ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Du har väl Kollektivkurage och tittar bort när nått händer ?

Många Göteborgare har det. Min sons sambo var på väg med spårvagnen från Gbg Centrum ut mot Biskopsgården för nån månad sedan när två grupper av män iklädda bla skottsäkra västar började bråka med varandra.
Alla andra resenärer tittade bort och gick av spårvagnen på nästa station.
Och tog istället nästa spårvagn.
Imorgon fyller hon år. Förslag på födelsedagspresent ? ( Önskar sig en fet tatuering ! )

Stockholm, SLVisaKollektivkurage.png

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...