Ja, jag tror att man har även diskuterat det. Det här är en gammal diskussion som förts åtminstone sedan början av 1800-talet när allmän folkskola enligt tysk modell var uppe på tapeten.
Är föräldrar de bästa att fostra blivande samhällsmedborgare? Nej, tyvärr är de ju inte det. Därför har samhället trätt in och tagit över med skolplikt osv - nu senast (2018) från sex års ålder, tidigare sju.
En stor del av den segregering vi ser i samhället har sin grund i att det uppstått parallella samhällen, och det är dets om måste brytas. Det gör man inte med insatsstyrkor, militär och "hårdare tag" utan helt enkelt med föreningsliv, idrott, förskolor och skolor.
I ett svenskspråkigt majoritetssamhälle lär sig barn svenska på cirka en termin från det att de kommer till skolan, åtminstone i de yngre åren. Detta trots att föräldrarna inte talar ett smack svenska. Barnen behöver svenska kompisar, klasskamrater, fotbollskompisar osv.
Det som hänt är att vi har områden där det inte FINNS svenska barn och då är det ju en helt annan femma. Där klankultur fått fäste i samhället, där andra regler gäller och andra språk är förhärskande. Enda sättet att bryta det är ju att barnen får se mer än insidan av en trång 2-a fram till sex års ålder. Att de lär sig svenska språket. Att de möter svenska traditioner, seder och kultur. Osv.
Min åsikt är att integrering kräver aktiva åtgärder, det går inte att tro att den sker av sig själv. Men man måste börja med kidsen.
Jag håller med till en del, en del finns kanske redan svar på i min EDIT.
Att diskussionen varit uppe sedan 1800-talet betyder ju inte att den är okontroversiell idag.
Absolut kräver integration aktiva åtgärder, något som vi varit rätt dåliga på historiskt tyvärr.
Men jag tror inte vi kan börja med kidsen av ganska många skäl.
Ett skäl är att det blir slitningar inom familjerna om inte alla tar steg samtidigt mot att lära sig vårt språk och förstå, inte assimilera, vår kultur.
Jag tror, men som sagt känsligt, att alla som kommer/finns i Sverige skulle klara sig bättre med svenska som språk.
Jag tror inte att vi kan lösa problemen i vuxen-världen genom att sätta ALLA barn i förskola från fem.
Definitivt inte med den kommunala skola vi har och den segregation som finns.
EDIT (förlåt för alla dom).
Jag tror väldigt sällan på absoluter så att skriva att samhället är bättre på fostra samhällsmedborgare än alla föräldrar, är imo, lika fel som att skriva att alla föräldrar är bättre än samhället.
Båda är fel och ev åtgärder åt ena eller andra hållet måste få samexistera.