FettSnok
96% enligt läkaren
Alltså gräver man ner honom i potatislandet.
Har hört att det är bra att ha en liten grisfarm
Alltså gräver man ner honom i potatislandet.
Alltså gräver man ner honom i potatislandet.
Har hört att det är bra att ha en liten grisfarm
Denne "honom" ni pratar om, förbjuder hans gud honom från att äta griskött? Känns som någon form av antiklimax att då själv dö genom att bli uppäten av grisar.
Denne "honom" ni pratar om, förbjuder hans gud honom från att äta griskött? Känns som någon form av antiklimax att då själv dö genom att bli uppäten av grisar.
Sverige idag
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/angereds-nya-metod-ska-lösa-elevbråken-där-brott-begås-1.21540167
USA
Från 10 år
https://www.quora.com/Can-a-child-go-to-jail
Och alla partier uton V tycker att att vi med värdlandsavtalet ska knyta oss närmare USA.
Så nått måste ju vara bra med USA.
I Sudan från de nått Puberten (dock minst 7 år....)
https://en.wikipedia.org/wiki/Defense_of_infancy
Knepigt det där med definitionen på vad som är ett barn. I Sverige och många andra länder har vi ju valt 18 år som myndighetsgräns eftersom barns hjärnor inte är fullt utvecklade förrän i 20-årsåldern. Från 15 år är man straffmyndig, även om straffen som utdöms är betydligt mildare ju yngre man är, med utgångspunkt i detta resonemang.
I de flesta välfungerande samhällen förutsätts därför att föräldrarna tar ansvaret för barnen, tills dess att de själva är mogna att ta eget ansvar.
När vi nu ställs inför en situation där vi har kriminella ungdomar och det inte finns föräldrar som tar detta ansvaret uppstår ett problem, ett ganska rejält sådant. Frågan är då om lösningen är att omdefiniera synen på vad som är ett barn, med allt vad det innebär. Risken finns att vi går på symptomet istället för rotorsaken och skapar andra problem - samtidigt kanske det inte finns några tillgängliga åtgärder för att komma åt rotorsaken i det korta perspektivet. Svårt.
I de fall det finns vårdnadshavare så är en konsekvensutsättning av dessa en gissningsvis effektfull åtgärd.Knepigt det där med definitionen på vad som är ett barn. I Sverige och många andra länder har vi ju valt 18 år som myndighetsgräns eftersom barns hjärnor inte är fullt utvecklade förrän i 20-årsåldern. Från 15 år är man straffmyndig, även om straffen som utdöms är betydligt mildare ju yngre man är, med utgångspunkt i detta resonemang.
I de flesta välfungerande samhällen förutsätts därför att föräldrarna tar ansvaret för barnen, tills dess att de själva är mogna att ta eget ansvar.
När vi nu ställs inför en situation där vi har kriminella ungdomar och det inte finns föräldrar som tar detta ansvaret uppstår ett problem, ett ganska rejält sådant. Frågan är då om lösningen är att omdefiniera synen på vad som är ett barn, med allt vad det innebär. Risken finns att vi går på symptomet istället för rotorsaken och skapar andra problem - samtidigt kanske det inte finns några tillgängliga åtgärder för att komma åt rotorsaken i det korta perspektivet. Svårt.
Både och egentligen. Barn är ju föräldrarnas ansvar och när ungarna springer ute och rånar så finns det uppenbarligen inga föräldrar som tagit det ansvaret.Du tänker om föräldrarna inte finns inom landet?
Inte att föräldrarna finns här men väljer att inte ta ansvar? Det är ju inget man får välja.
Tänker att man behöver se det som brottsförebyggande arbete respektive brottsbekämpning, dessa är alltså inte synonymer. Vi behöver visa att vissa saker inte är accepterade helt enkelt, vi buntar ihop packet och burar in skiten.
Man kan sas agera på det beteende som finns och det som sker utan att vara hjärnforskare och förstå hur synapserna fungerar i dessa träskallar. Träskallarna behöver heller inte förstå varför någon regel finns eller varför något är förbjudet, bara att så är fallet.
Omhändertagande av ungdomar kan ju göras helt utan rättslig process. LVU är ju tämligen vid i sin kavaj.
Omhändertagande av ungdomar kan ju göras helt utan rättslig process. LVU är ju tämligen vid i sin kavaj.
Ja, men om jag läser LVU rätt så kan väl detta enbart göras av skäl som handlar om att skydda ungdomen från att ta skada. När det handlar om att skydda samhället från att ta skada behöver ungdomen fortfarande dömas till sluten ungdomsvård i domstol, och det är väl så det behöver vara i ett rättssäkert samhälle. Problemet blir väl då flerfaldigt:
1. De ungdomar under 15 år som begår brott och som bollas runt i socialtjänsten utan att de kan göra någon vettig insats enligt LVU som i praktiken förhindrar ungdomen att begå brott.
2. De som är minst 15 år och döms till sluten ungdomsvård, men där tandlös lagstiftning och tillämpning gör att de snabbt kan vara ute på gatan igen och begå nya brott
3. Brister i tillämpning lagen, bristande samarbete mellan olika myndigheter och ibland bristande resurser gör att det i praktiken inte görs några vettiga åtgärder, ens enligt nuvarande lagstiftning.
En tanke som slår mig är ifall det skulle det gå att reformera LVU så att det finns vissa möjligheter att omhänderta ungdomar även för att skydda samhället och även när de är under 15 år. Ett sådant omhändertagande kan då beslutas av en ungdomsdomstol eller liknande, så att det blir rättssäkert. Gissar att en sådan förändring skulle vara mycket svår att få till i Sverige och säkert leda till en hel del lagstiftningsmässig problematik. Tanken är väl att detta ska ske genom att ungdomen döms till sluten ungdomsvård via ordinarie rättssystemet.
Ja, men om jag läser LVU rätt så kan väl detta enbart göras av skäl som handlar om att skydda ungdomen från att ta skada. När det handlar om att skydda samhället från att ta skada behöver ungdomen fortfarande dömas till sluten ungdomsvård i domstol, och det är väl så det behöver vara i ett rättssäkert samhälle. Problemet blir väl då flerfaldigt:
1. De ungdomar under 15 år som begår brott och som bollas runt i socialtjänsten utan att de kan göra någon vettig insats enligt LVU som i praktiken förhindrar ungdomen att begå brott.
2. De som är minst 15 år och döms till sluten ungdomsvård, men där tandlös lagstiftning och tillämpning gör att de snabbt kan vara ute på gatan igen och begå nya brott
3. Brister i tillämpning lagen, bristande samarbete mellan olika myndigheter och ibland bristande resurser gör att det i praktiken inte görs några vettiga åtgärder, ens enligt nuvarande lagstiftning.
En tanke som slår mig är ifall det skulle det gå att reformera LVU så att det finns vissa möjligheter att omhänderta ungdomar även för att skydda samhället och även när de är under 15 år. Ett sådant omhändertagande kan då beslutas av en ungdomsdomstol eller liknande, så att det blir rättssäkert. Gissar att en sådan förändring skulle vara mycket svår att få till i Sverige och säkert leda till en hel del lagstiftningsmässig problematik. Tanken är väl att detta ska ske genom att ungdomen döms till sluten ungdomsvård via ordinarie rättssystemet.
Man kan ju tycka att bara det faktum att personen är en fara för samhället borde vara bevis nog för att personen bör byta miljö.
Eller så gör vi det som behövs för att... det är det som behövs?
Vi har politiker som är 10 år efter på bollen hela tiden. Sen finns det några som flaggar för att vägen vi valt inte ser så rak ut men då blir dessa påhoppade med glåpord. Sedan 10 år senare så står någon och talar om att vi har varit naiva.
Nej. VISSA har varit naiva, VISSA såg det här komma för länge sedan.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |