Hört talas om att barn som födda i Sverige inte talar svenska när de börjar skolan.
Trott det varit ovanligt men det verkar inte så.
Kanske ställa lite krav på föräldrarna / mammorna ?
Jobbar dom inte (enklast beskrivet genom hur mycket de betalat i inkomstskatt de senaste åren) så blir dom inte svenska medborgare. Och får inget PUT.
Och barnen får moderns medborgarskap.
Och ska gå i skola i hemlandet. Vars språk dom talar när det är dags för skola.
Flera stadsdelar i Stockholm har problem med att rekrytera förskolepersonal som behärskar det svenska språket tillräckligt bra för att det ska vara
www.dn.se
Citat från en kommentar
En f.d. kollega till mig skulle sätta sitt tredje barn, ett sladdbarn, i en förskola i samma område där hennes äldsta barn hade gått i förskolan och skolan. Hon upptäckte då att inget av de andra barnen i samma förskola hade svenska som modersmål, och en del kunde knappt förstå svenska alls. Min kollega flyttade inte bara sitt barn från den förskolan, utan hon flyttade hela sin familj till en annan del av staden.
slut citat
Jag känner två familjer som gjort som ovan.
Den ena (invandrare från Finland, arbetade som Tågbefälhavare/Konduktör hos SJ) flyttade från Angered till en annan stadsdel i Göteborg, Kaverås. Inte för språket utan på grund av att hennes pojke mobbades av de andra barnen i skolan från Mellan Östern och Afrika.
Den andra (också invandrare från Finland, städerska) tog av samma skäl (mobbning i Angered) och flyttade sin son till en privatskola i Göteborgs centrum.