Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Behovet av kommunikatörer ökar proportionellt med att myndigheterna blir mer politiska och ägnar sig åt saker som de inte borde, vilket då riskerar att ifrågasättas.

Offentlighetsprincipen i kombination med journalister som gör sitt jobb borde vara tillräckligt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
FHM har kommunikatör. Men kommunikatören slapp (vägrade?) presentera vad FHM ville ha ut t.ex.
men här nedan gissar jag förklaringen är att Regeringen sa nej.
även om det givetvis kan vara så enkelt som att det rådde så stor osäkerhet hos FHM att man beslöt
"Bättre och tiga och misstänkas var dum än att öppna munnen och bevisa det."

FHM tog ju vid något läge och uppskattade en faktor för hur många som hade haft Covid-19 i Region Sthlm utgående från antalet inlagda sjuka. Och då tog en tidning och gjorde multiplikationen och kom fram till att Region Sthlm hade ungefär 4 miljoner invånare som haft Covid-19 utan haft kontakt med sjukvården.
Det lite märkliga var att enligt SCB har Region Sthlm bara drygt 2 miljoner invånare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt var har det skett? Jag skulle vilja se hur platsen ser ut på google maps.
Expressen skriver om E4an Markaryd och hög fart men bilderna ser ut som att vägen svänger ganska tvärt som att det är en avfart/påfart?

Första spontana tanken var att lite för många olykliga omständigheter skett samtidigt men enligt vittne har dom haft hög fart, troligen över 160 km/h och inte med en sportbil utan en bepansrad SUV så det är kanske inte så konstigt att den gått över räcket när föraren tappat kontrollen.
Och den enda olyckliga omständigheten var då kanske att lastbilen befann sig där men det är nog ganska hög trafik där på eftermiddagen även på en söndag.

Poliser som nästan har rättslig immunitet och bråttom hem tror jag är den "enkla" förklaringen.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Exakt var har det skett? Jag skulle vilja se hur platsen ser ut på google maps.
Expressen skriver om E4an Markaryd och hög fart men bilderna ser ut som att vägen svänger ganska tvärt som att det är en avfart/påfart?
Tror man blir lite lurad av att bilden är tagen med teleobjektiv som trycker ihop perspektivet, så det ser ut som att vägen svänger mycket tvärare än i verkligheten.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Larmet kom cirka 15:30 och vägen var framkomlig igen 03:00 så suven hade säkert batteri som alternativ drivkälla och därmed svårsläckt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från DN Citat:
1) "Först var det en hög smäll,
2) sedan ett högt brak och
3) därefter ett högt slirande ljud.
4) Sedan kom ett bom
och sedan blev det tyst, säger han."
Från
Två förslag:
1) Wirarna brister
2) Personbil kolliderar med Lastbil
3) Lastbil+Personbil kasar fram
4) Nått exploderar i Personbilen eller Lastbilen

Eller
1) Sprängladdning
2) Genom wireräcket
3) På vänster sida av Motorvägen
4) Träff med Lastbilen

Gissar att föraren förlorat kontrollen på bilen.
Det räcker med att servostyrningen slås ut för att det ska vara hopplöst styra bilen.
I varje fall för mig. Jag är inte tillräckligt stark har jag märkt.

Och sedan är det väl bara att konstatera att bensin brinner bra.
När olyckan är framme.
Diesel inte lika jobbigt...

Från Samhälsnytt var Wilks på väg hem från Stockholm till Skåne(?) när olyckan intraffade nära Markaryd.
 
Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Larmet kom cirka 15:30 och vägen var framkomlig igen 03:00 så suven hade säkert batteri som alternativ drivkälla och därmed svårsläckt.
Den var nog inte avstängd pga svårsläckt brand, snarare för att det var två poliser och en skyddsperson som var inblandade. Så fort vägen öppnas är ju alla möjligheter att undersöka spår och liknande borta.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från DN Citat:
1) "Först var det en hög smäll,
2) sedan ett högt brak och
3) därefter ett högt slirande ljud.
4) Sedan kom ett bom
och sedan blev det tyst, säger han."
Från
Två förslag:
1) Wirarna brister
2) Personbil kolliderar med Lastbil
3) Lastbil+Personbil kasar fram
4) Nått exploderar i Personbilen eller Lastbilen

Eller
1) Sprängladdning
2) Genom wireräcket
3) På vänster sida av Motorvägen
4) Träff med Lastbilen

Gissar att föraren förlorat kontrollen på bilen.
Det räcker med att servostyrningen slås ut för att det ska vara hopplöst styra bilen.
I varje fall för mig. Jag är inte tillräckligt stark har jag märkt.

Och sedan är det väl bara att konstatera att bensin brinner bra.
När olyckan är framme.
Diesel inte lika jobbigt...

Från Samhälsnytt var Wilks på väg hem från Stockholm till Skåne(?) när olyckan intraffade nära Markaryd.

1.) Däck som small
2.) brak in i vajerräcket
3.) studs ut på vägen igen med skrikande däck
4.) Bom in i vajerräcket 100 meter längre bort och den här gången igenom och in i lastbilen
5.) Antagligen lite nytt skrapande ljud tills lastbilen fått stopp men det har nog vittnet glömt.
6.) Därefter tyst

Servo behövs bara i låg fart, så snart du har lite rull på bilen går det bra att styra även utan servo.

Diesel brinner har minde flyktiga ämnen och blir därmed mer svårantändligt vid atmosfärstryck och temperatur men om du fått eld på dieseln med tex bensin från det andra fordonet som tändvätska så brinner den lika bra som bensinen och ryker dessutom mer.

Jag undrar varför dom har en följebil ifall den är på sånt avstånd att dom inte har ögonkontakt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1.) Däck som small
2.) brak in i vajerräcket
3.) studs ut på vägen igen med skrikande däck
4.) Bom in i vajerräcket 100 meter längre bort och den här gången igenom och in i lastbilen
5.) Antagligen lite nytt skrapande ljud tills lastbilen fått stopp men det har nog vittnet glömt.
6.) Därefter tyst

Servo behövs bara i låg fart, så snart du har lite rull på bilen går det bra att styra även utan servo.

Diesel brinner har minde flyktiga ämnen och blir därmed mer svårantändligt vid atmosfärstryck och temperatur men om du fått eld på dieseln med tex bensin från det andra fordonet som tändvätska så brinner den lika bra som bensinen och ryker dessutom mer.

Jag undrar varför dom har en följebil ifall den är på sånt avstånd att dom inte har ögonkontakt.
En livvakts bil som inte går att köra efter däckexplosion ?
Jag trodde man hade däck som tålde både spikmatta och skott hål ?
Och sedan beror det ju på bilen....

Mötte 1977 när jag liftade genom östra Turkiet mot Iran (kanske 20 mil från gränsen till Iran) en personbil som körde med ett framhjul som saknade däcket. Han körde på fälgen.
Kommentar från den svenske lastbilschauffören som jag liftade med:
"Han vågar inte stanna. Bergen här är kurdiskt område."

Men det är ju fullt möjligt du har rätt däcksexplosion.
Har gjort att föraren tappat kontrollen över bilen.
Jag är bara förvånad över att en sådan här bil inte har däck som fungerar ändå.
Men det är klart, skillnad på att kunna fortsätta köra i 50 km/h och klara det i 160km/h....

Citat:
"Jag undrar varför dom har en följebil ifall den är på sånt avstånd att dom inte har ögonkontakt."

Kan det vara för att få koll på bilar som kommer bakifrån och kör ännu snabbare än polisen kör.....
och i så fall kunna tipsa livvaktsbilen om att fortkörare (sportbil, SUV, lastbil) kommer nu bakifrån .....
Lite tvärtom som när jag kör. Alltid nyfiken på vilka jag kör om.....
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En livvakts bil som inte går att köra efter däckexplosion ?
Jag trodde man hade däck som tålde både spikmatta och skott hål ?
Och sedan beror det ju på bilen....

Mötte 1977 när jag liftade genom östra Turkiet mot Iran (kanske 20 mil från gränsen till Iran) en personbil som körde med ett framhjul som saknade däcket. Han körde på fälgen.
Kommentar från den svenske lastbilschauffören som jag liftade med:
"Han vågar inte stanna. Bergen här är kurdiskt område."

Men det är ju fullt möjligt du har rätt däcksexplosion.
Har gjort att föraren tappat kontrollen över bilen.
Jag är bara förvånad över att en sådan här bil inte har däck som fungerar ändå.
Men det är klart, skillnad på att kunna fortsätta köra i 50 km/h och klara det i 160km/h....

Citat:
"Jag undrar varför dom har en följebil ifall den är på sånt avstånd att dom inte har ögonkontakt."

Kan det vara för att få koll på bilar som kommer bakifrån och kör ännu snabbare än polisen kör.....
och i så fall kunna tipsa livvaktsbilen om att fortkörare (sportbil, SUV, lastbil) kommer nu bakifrån .....
Lite tvärtom som när jag kör. Alltid nyfiken på vilka jag kör om.....

I +160 km/h med en bil på + 4 ton så kan jag tänka mig att en punktering inte är helt odramatisk även med fälgar som ska kunna köras efter punktering.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Illuminati och Al-Qaida har tillsammans med Big Pharma lyckats mörda Vilks och få det att se ut som en olycka.

Kom ihåg var ni hörde det först.
Vem, i Sverige, har haft fler kompletta galningar efter sig än denne man? Säg inte Palme.
Hur det än är kommer sanningen, om den hittas, att begravas i utredningar, som sen måste utredas, som sen visar sig outredningsbara p g a "mystiskt fallit bort".

I vilket fall är det groteskt att se hans belackare frossa i hans och även polusmännens död. Bra dock att kräken visar sig vara precis vad somliga av oss vetat medan relativisterna urskuldat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Illuminati och Al-Qaida har tillsammans med Big Pharma lyckats mörda Vilks och få det att se ut som en olycka.

Kom ihåg var ni hörde det först.
Så klart både skojar du om det som hänt, och skojar bort det.

Hade inte väntat mig något annat faktiskt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
1.) Däck som small
2.) brak in i vajerräcket
3.) studs ut på vägen igen med skrikande däck
4.) Bom in i vajerräcket 100 meter längre bort och den här gången igenom och in i lastbilen
5.) Antagligen lite nytt skrapande ljud tills lastbilen fått stopp men det har nog vittnet glömt.
6.) Därefter tyst

Servo behövs bara i låg fart, så snart du har lite rull på bilen går det bra att styra även utan servo.

Diesel brinner har minde flyktiga ämnen och blir därmed mer svårantändligt vid atmosfärstryck och temperatur men om du fått eld på dieseln med tex bensin från det andra fordonet som tändvätska så brinner den lika bra som bensinen och ryker dessutom mer.

Jag undrar varför dom har en följebil ifall den är på sånt avstånd att dom inte har ögonkontakt.
Det var nog inte en följebil, dom körde nog bara i följe när dom var på väg hem.
det räcker ju med att den bakre bilen hamnar bakom en annan bil vid en omkörning så är den för långt bak för att se något av värde.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top