För en gångs skull är hon ändå något på spåren. Hennes åsikt om kärnkraft stärktes ju av program om Chernobyl och den här laguppställningen är härdsmälta per definition.Såg på Agenda där hon fick frågan, hur många kärnreaktorer har Sverige lagt ned och hur många finns det kvar i drift? Driftkuku.
Sitter Magdalena kvar ännu?
Om tweeten är sann vet jag inte, men det som står där stämmer. Morgan Johansson tar över det som Damberg tidigare ansvarade för, i tillägg till det han ansvarade för sen förut.Det här är det mest skrämmande jag sett hitintills vad gäller regeringsbildandet.
Tillägger att jag hoppas innerligt att tweeten är fake, hittar inte den på Morgans twitter. Efter vad jag jag kan läsa mig till verkar det dock stämma att han fått denna portfölj, som de säger.
Det är inte brottslingar som darrar nu, det är alla som kommer/kan komma ivägen för dem.
Mollgan och Driftkukun, yikes!Mycket skrämmande.
Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
Har har tydligen varit med som vigselförrättare i dokusåpan ”Gift vid första ögonkastet” också.Man blir lite förvånad när man ser att de har satt in en ingenjör som energi- och digitaliseringsminister. Rent teoretiskt skulle det kunna vara så att han lärt sig ohms lag och förstår hur elektricitet fungerar, men det vet man inte säkert.
Men för i helvete.Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.
Nä, minst två framåt för varje bakåt så det blir dubbelt effektuttag.Som alla vet upphävs ohms lag av partilagen, vilket visade sig redan i ministerns första uttalande när han sa att vi skall lösa energikrisen med... *trumvirvel* ...vindkraft.
För övrigt tror jag snart vi kan vänta oss ett förslag om att köra vindkraftverken i omvänt läge, som elfläktar. Då skulle man enkelt kunna lösa problemet med att det inte alltid blåser med att man kör varannat vindkraftverk i fläktläge så att det skapas vind för de andra kraftverken.
Det är väl så enkelt som att: "Låt inte verkligenheten stå i vägen för en "bra" plan.En sak som jag tycker är ytterst förbryllande är varför förespråkarna av dagens energipolitik inte ens gör ett försök att besvara den fråga som alla med basala grundskolekunskaper måste ställa sig. Eller det räcker nog med att ha sett ett par avsnitt av Professor Balthazar för att inse detta...
Frågan är: hur skall vi klara att förse människor med el till ett rimligt pris när det inte blåser och hur skall vi kunna balansera effekten i elnätet även när det blåser?
Om man nu inte vill ha kärnkraft hade man åtminstone kunnat göra ett seriöst försök att argumentera för olika former av energilagring, men om detta hör man i princip inte ett ljud.
"Det finns två verkligheter, den vanliga och den politiska och i den politiska är allt möjligt"
Ja, och eftersom politikerna aldrig, på riktigt, får stå till svars och tvingas ta ansvar för sina ageranden räcker det att de kan få sina argument att låta bra för stunden så att människor lockas att rösta på dem.Det är väl så enkelt som att: "Låt inte verkligenheten stå i vägen för en "bra" plan.
Eller som vår tidigare statsminister numera "godsägaren" Göran Persson sa så väl en gång.
Det är det ingen som vet med säkerhet det då ingen har haft speciellt stort intresse av det tidigare. "Det beror på..." kommer svaret att bli eftersom elnätet är en väldigt komplex apparat att räkna på och drifta. Vi vet när "rolling brownouts" börjar tillämpas - och så himla långt bort är det nog inte i dagens läge.Jag skulle vilja veta hur mycket intermittent kraft, hur stor andel, som vi klarar av?
Tror det är svårt att ge någon sådan generell siffra, då det beror på så många faktorer, som var kraftverken är placerade, överföringskapacitet och en massa annat. Gissar att det går att räkna på detta mer lokalt.Jag skulle vilja veta hur mycket intermittent kraft, hur stor andel, som vi klarar av?
En mindre andel vet vi att vi "klarar" av iom att det är så det har sett ut historiskt.
Nu hade vi behövt de nedlagda reaktorerna vid Ringhals
Mer lokal planerbar elproduktion i till exempel Ringhals hade utom alla tvivel motverkat de elpriser som nu upplevs i södra Sverige, det menar Carl Berglöf på Energiföretagen i en intervju med ledarsidan apropå de skenande elpriserna.www.blt.se
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|