Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så ökad tillgång sänker inte priset i oförändrad efterfrågan?
Ökad tillgång leder till lägre pris.

Om man inte har avtalat en månadsleverans av handsnidade Bhuddastatyer av valnöt till kraftverket som bara kan elda sådana, och leveranserna går inte att avbeställa för att man har ett flera år långt kontrakt med leverantören.
Då kan man antingen lagra Bhuddastatyer i batte..., ehh förråd tills det blir elbrist och priset stiger, men när förråden är fulla måste man elda upp dom ändå, oavsett vilket pris man får för elen.
Då måste man försöka hålla uppe priserna på konstgjord väg

Det är lite som vindkraft, som alltid levererar ut på nätet när det är överskott på el, eftersom vi inte kan lita på när dom levererar ut på nätet måste vi ha andra stabila källor som täcker behovet nästan till 100% och allt dom levererar ut är egentligen överksott.
Dessutom genererar vindkraften kostnader, som att hålla olje-eldade kraftverk i beredskap, hålla oljedepåer redo, för dom dagarna det inte blåser i Norra sverige, blåser för mycket i Södra Sverige och däremellan är vinmöllorna nerisade så dom måste stå stilla.

Nu går inte vind-el att lagra i någon större omfattning, det är därför Tyskland har ett elpris som fluktuerar mellan negativt och svindyrt på några timmar ibland.
Och då eldar dom stora mängder Kol och Gas för att lindra svängningarna

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är väl så att alla producenter säljer sin el till det pris som ger dem störst vinst. Är priset tillräckligt högt drar man igång Karlshamn tex. Är priset lågt gör man inte det.

Kärnkraften reglerar man inte på/av med snabba beslut utan den ligger snarare som en bas där annan produktion läggs ovanpå. Dock måste ju en kärnkraftsproducent räkna med vinst på sin produktion och det förutsätter ett elpris som sannolikt är högre än vad vindlraftsproducenten behöver för att räkna hem investeringen. Så det var mer så jag menade - kärnkraften i sig behöver inte medföra lägre elpriser, däremot stabilare grund så att säga och det är ju värt en hel del, särskilt i Finland.
Kärnkraften är framförallt långsiktigt hållbar. Dvs, den behöver inte nödvändigtvis gå med vinst första året utan har 60-80år på sig där den faktiska produktionskostnaden är närmelsevis konstant.. detta är ett av många tankevurpor med dagens syn på elproduktion som jag ser det. Långsiktigt planerande för framtiden är noll, ”Quick-fix” med volatil kraft som varit i ropet har ingen av denna kvalitet. Vind kommer och är redan, inte direkt fördelaktig utan subventioner. Betänk att blåser det i Sverige gör det gärna det på andra havs-och landytor med. Utbudet på vind tenderar bli högt med lågt pris som följd och när priserna är högre sammanfaller gärna med låg vind. Hur går det till att göra vinst när verken inte går? Det gör det såklart inte.. men kvotplikt, certifikat och andra stöd när upp detta. Marknad? Nej, marknadsstörning.

Dessa antaganden om vindens relativa avkastningsbehov för sitt leverne är väldigt bias. Den täcker inte kostnaderna för sitt reglerbehov, inte kostnaderna för baslast, inte kostnaderna för anslutning i framtiden (förvisso förslag men vi kan ju anta lika väl där, att så blir fallet), inte kostnaderna för demontering (senare vill jag minnas detta kravställs, men kan dubbelkolla) samt, ovan nämnda subventioner.
Det är en gökunge.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag hade gärna sluppit religitards med sunkig familjepolitik i Riksdagen så ut med KD och SD, tack.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag hade gärna sluppit religitards med sunkig familjepolitik i Riksdagen så ut med KD och SD, tack.
Hellre ut med V än KD och SD tack. C har gått från att vara liberalmoderat till socialfeministiskt. En krokodilgråtande Fredrick Federley som röstade för IPRED är sinnebilden för partiet där hans privatliv var en 100-potens (pun intended) mer omskakande än en svartjobbande olaglig städerska.

Vad sägs om SKP(V) 1948, citat: "Partiets ledning uttalar i en riksdagsdebatt att demokrati som styrelseskick inte har ett egenvärde.".

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu får vi lättnader på elpriset på grund av den stora kostnadsökningen i december, eller var det för att Magdalena-effekten avtog abrupt i samband med städningsdebaklet och att opinionssiffrorna lutar nedåt?

Ser ut att vara märkligt konstruerat med en gräns för stöd vid 2000kWh/mån. Stort boende med usel energiprestanda alternativt beteende med hög förbrukning som följd får stöd. Mindre boende och beteende som sparar energi får inget stöd.

Låter listigt.
För min del skulle det betyda att jag får stöd om jag startar upp spabaljan hemma som normalt är avstängd vintertid. Och mer stöd om jag laddar grannens bil med.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nu får vi lättnader på elpriset på grund av den stora kostnadsökningen i december, eller var det för att Magdalena-effekten avtog abrupt i samband med städningsdebaklet och att opinionssiffrorna lutar nedåt?

Ser ut att vara märkligt konstruerat med en gräns för stöd vid 2000kWh/mån. Stort boende med usel energiprestanda alternativt beteende med hög förbrukning som följd får stöd. Mindre boende och beteende som sparar energi får inget stöd.

Låter listigt.
För min del skulle det betyda att jag får stöd om jag startar upp spabaljan hemma som normalt är avstängd vintertid. Och mer stöd om jag laddar grannens bil med.
Det svamlades visserligen om en trappa, men det hela verkade ytterst luddigt. Känslan man fick var ju att förlorarna blir de som investerat i energieffektivisering. Hade varit mer rimligt att ta bort momsen och sänka/ta bort elskatten. Men det hade ju enligt energiministern gett "orimliga konsekvenser", underförstått som att staten då hade förlorat en enorm kassako som behövs för att producera mängder av valfläsk inför valet.

Raderad medlem 51742

Guest
Vad har jag missat? Har regeringen gått ut med att man ska få ett elkostnadstak?
De kommer dela ut någon slags bidrag som innebär att de med en förbrukning över 2000 kWh per månad kommer få 6000 kr för december, januari och februari och detta bidrag skall på något sätt administreras via elnätsföretagen. En trappa nämndes, men allt är väldigt luddigt. Kändes som ett väldigt ofärdigt förslag som nu skall diskuteras med olika inblandade aktörer, inte minst skall det väl bråkas om det i riksdagen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De kommer dela ut någon slags bidrag som innebär att de med en förbrukning över 2000 kWh per månad kommer få 6000 kr för december, januari och februari och detta bidrag skall på något sätt administreras via elnätsföretagen. En trappa nämndes, men allt är väldigt luddigt. Kändes som ett väldigt ofärdigt förslag som nu skall diskuteras med olika inblandade aktörer, inte minst skall det väl bråkas om det i riksdagen.
Var det en snittförbrukning över året eller valda månader, vet du det?

2000kwh per månad i snitt per år är ju tämligen mycket tänker jag. Då blir det inte många som kvalar in och det såg bra ut på papper inför valrörelsen.

Raderad medlem 51742

Guest
Var det en snittförbrukning över året eller valda månader, vet du det?

2000kwh per månad i snitt per år är ju tämligen mycket tänker jag. Då blir det inte många som kvalar in och det såg bra ut på papper inför valrörelsen.
Förstod det som att det handlade om att bidrag utbetalats med 2000 kr per månad som man överskridit 2000 kWh under de specifika månaderna dec, jan, feb, vilket maximalt kan bli 6000 kr.

Men även då låter 2000 kWh rätt mycket. Själv förbrukade jag ca 1500 kWh i december i ett hus strax under 100 kvm, plus gäststuga, 60 kvm garage och verkstad, där jag har två luftvärmepumpar som värmer bostadshus samt garage/verkstad, några elradiatorer igång samt viss stödeldning i braskamin när det är som kallast/dyrast.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...