Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
...och gissa vilka som hjälper till att sprida dessa rykten...?

Men vi skall också vara medvetna om att det knappast är den övervägande delen av flyktingar som, citat "inte vågar åka till Sverige". Det finns folk till allt, som de äldre brukar säga.

Över huvudtaget skall vi vara försiktiga med olika påståenden i medier just nu. Det är inte alltid som deras bakgrundskontroll fungerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lite av likadant Citat:
"Rykten om skjutningar och att socialen tar barnen gör att det finns ukrainska flyktingar som inte vågar åka till Sverige."
slut citat

Kvinnor och barn som har flytt ett krig törs inte fly till Sverige, för dom är orolig för skjutningar.

Hur står det till med "Sverigebilden" utomlands egentligen.

Dom här demonstrationerna om att Sverige tar barnen från flyktingar/invandrare har ju antagligen drivits på av folk som vill skada "Sverigebilden"

Jag såg förövrigt en Muslim som intervjuades angående det där, han sa kort "Följ Svensk lag och uppfostra dina barn till att följa Svensk lag så kan ingen ta barnen av dig, men släpper du dina barn vind för våg att ingå i kriminella gäng, då får du skylla dig själv"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Men vi skall också vara medvetna om att det knappast är den övervägande delen av flyktingar som, citat "inte vågar åka till Sverige". Det finns folk till allt, som de äldre brukar säga.

Över huvudtaget skall vi vara försiktiga med olika påståenden i medier just nu. Det är inte alltid som deras bakgrundskontroll fungerar.

Ja, vilken grupp var det som startade rykten om att socialen tar barnen?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Fan Ryssen är överallt nu. De var de som ligger bakom alla falska rykten om punktskatt på drivmedel också? Samma med den så kallade flyktingvågen 2015 och våra regeringskriser. Inget är sant, endast rysk desinformation.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, vilken grupp var det som startade rykten om att socialen tar barnen?
Jag vet inte, och jag tror aldrig vi kommer att få veta det heller.
Det pratades om något nybildat muslimskt politiskt parti, men jag tror inte riktigt på det.
Det pratades om att det hade börjat i en Moske, men jag har inte sett några bevis för det heller.

Det enda som är säkert är att det finns ett syfte bakom

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag undrar var Indien är också.

Däremot är Sverige på listan, inte Finland, inte Estland, inte Tyskland, inte Norge etc.

Den innehåller säkert något fel men då får någon förklara vad.
Den har i varje fall uppröret någon SS ( SS skriver normalt om Kultur ! ) på DN.
Som kastar sig över budbärarna och att dom är moderater !

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den har i varje fall uppröret någon SS på DN.
Som kastar sig över budbärarna och att dom är moderater !
Ah hon återkommer till Trump, så oväntat.

Sedan att Trump hade helt rätt i att det varit ett inslag om Sveriges ofattbara förfall kvällen innan, det känner inte ens svensk media till, eftersom de inte bryr sig om vad som är sant.

Så skönt det måste vara, för att inte tala om att vara reporter på Uppdrag Granskning som man köpa DI annonser för skattebetalarnas pengar.

88f4fa57f3434a01091a9005d298721d.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fan Ryssen är överallt nu. De var de som ligger bakom alla falska rykten om punktskatt på drivmedel också? Samma med den så kallade flyktingvågen 2015 och våra regeringskriser. Inget är sant, endast rysk desinformation.
Du kan lita på att försöken att desinformera fortgår hela tiden.

Inte minst det faktum att alla verkar ha missat själva faktaläget gör ju att det lyckas hela tiden...

Folk går igång på rykten, "det är för jävligt ändå", pajer kastas både hit och dit - men hur förhåller det sig i verkligheten?

Chansen är ändå rätt stor att det i Sverige 2022 går ganska lätt att kolla upp hur det faktiskt förhåller sig, men det förefaller som om ingen har orkat göra det. Varför?

Därför att intresset är inte att klarlägga sakförhållandet, syftet är att driva missnöje. Då hoppar man direkt på nästa påstående/rykte osv osv osv.

Det finns några länkar i trådensom du borde läsa, du har uppenbarligen inte gjort det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Inte minst det faktum att alla verkar ha missat själva faktaläget gör ju att det lyckas hela tiden...

Folk går igång på rykten, "det är för jävligt ändå", pajer kastas både hit och dit - men hur förhåller det sig i verkligheten?

Chansen är ändå rätt stor att det i Sverige 2022 går ganska lätt att kolla upp hur det faktiskt förhåller sig, men det förefaller som om ingen har orkat göra det. Varför?

Därför att intresset är inte att klarlägga sakförhållandet, syftet är att driva missnöje. Då hoppar man direkt på nästa påstående/rykte osv osv osv.

Det finns några länkar i trådensom du borde läsa, du har uppenbarligen inte gjort det.
Lägg då fram fakta på vad som gäller. Att ropa ryss direkt när något inte stödjer ens bias är minst lika illa som att sprida desinformation.

Du kanske har rätt i att ryssen står bakom muslimdrevet mot soc eller uppgifterna om kvinnors otrygghet i Sverige. Kanske inte. Dock hade det varit klädsamt med någon form av belägg som stödjer det du framför som fakta.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Alla blev nog förvånade över denna lista men för den sakens skull behöver man inte reflexmässigt avfärda den.

Att Sverige är ett osäkert land jämfört med andra västländer är ett faktum och jag tror säkert att finska kvinnor anmäler överfall i samma, eller rent av högre, utsträckning än svenska.

Dessutom kan man fundera på hur dens.k. anmälningsbenägenheten ser ut i vissa invandrargrupper. Högre eller lägre än infödda svenskar? Påverkar det resultatet på nationell nivå? Kanske.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att det skjuts räcker väl med att sticka ut huvudet genom fönstret för att se. Att socialen (omhänder)tar barn är också fakta, se LVU. Båda sakerna pågår alltså här och nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Att det skjuts räcker väl med att sticka ut huvudet genom fönstret för att se. Att socialen (omhänder)tar barn är också fakta, se LVU. Båda sakerna pågår alltså här och nu.
Självklart omhändertar socialen barn, det är en av dom viktigaste funktionerna dom har!

Frågan är om dom omhändertar tillräckligt många, för många eller rätt barn.

När jag var barn hade jag kompisar som skulle ha haft det mycket bättre om dom togs från den alkoholiserade och prostituerade mamman.

Hon skickade ut dom att sitta i sandlådan i ösregn för att hon hade kunder....

Sen fick dom inte alltid mat alla dagar om hon hade fått tag på flaskan först

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Självklart omhändertar socialen barn, det är en av dom viktigaste funktionerna dom har!

När jag var barn hade jag kompisar som skulle ha haft det mycket bättre om dom togs från den alkoholiserade och prostituerade mamman.

Svårt det där, vart ska man dra gränsen liksom. Förjävla synd om barnen.

Tar man bort typ barnbidrag, eller subventionerad dagisavgift som ger incitament till de som kanske inte har alla bitar på plats sas så kanske man iaf skulle minska antalet mammor som är alkoholiserade och prostituerade.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Finns även fall där soc tagit barn ur någorlunda fungerande hem och som dött eller farit illa under soc placering.

Ville bara väga upp det hela. LVU ska enligt mig användas ytterst sparsamt.

En god vän till mig fick sina barn omhändertagna efter misstänkt shaken baby. Det tog över ett år innan det kunde konstateras att det hela inte alls berodde på shaken baby. Han fick upprättelse i TV men hans familj var splittrad, trasig och han hade förlorat vårdnaden om barnen. En släkting till mig blev omhändertagen för att föräldrarna var knarkare och hamnade i ett familjehem med ännu värre knarkare för att sedan flytta till ett barnhem där allt var kaos.

Jag håller naturligtvis med dig i allt du skriver men vill också belysa andra sidan av myntet. Galet svåra bedömningar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Finns även fall där soc tagit barn ur någorlunda fungerande hem och som dött eller farit illa under soc placering.
Är det 10, 20 eller 30% av barnen som omplaceras som får det sämre?

Eller är det kanske 1-2% som får det sämre?

Hur många som skulle ha dött om dom hade lämnats kvar är det ingen som vet, däremot vet man att ofta säger man "varför tog ingen barnen av X" efter att barnen har farit illa/dött.

I det här fallet litar jag på att dom inte tar för många / fel barn, jag lutar åt att det är jävligt svårt att förlora vårdnaden om sina barn, då jag har sett väldigt många tveksamma fall som inte har blivit av med dom.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Är det 10, 20 eller 30% av barnen som omplaceras som får det sämre?

Eller är det kanske 1-2% som får det sämre?

Hur många som skulle ha dött om dom hade lämnats kvar är det ingen som vet, däremot vet man att ofta säger man "varför tog ingen barnen av X" efter att barnen har farit illa/dött.

I det här fallet litar jag på att dom inte tar för många / fel barn, jag lutar åt att det är jävligt svårt att förlora vårdnaden om sina barn, då jag har sett väldigt många tveksamma fall som inte har blivit av med dom.
Det är siffror som vi aldrig kommer kunna ta fram eftersom de bygger på ett hypotetiskt resonemang. Dödsfall undantaget. Lilla hjärtat är ett klockrent exempel där soc borde gjort ännu mer. Femåringen i Hagfors eller maskrosbarnen exempel på det motsatta.

Som sagt det är galet svåra avvägningar som ska göras. I vart fall för mig som tror att det bästa för de allra flesta barn är att bo med sina biologiska föräldrar. Många på vänsterkanten brukar ofta slänga sig med argument som ”Föräldrarna äger inte barnen”. Förvisso sant men inte tusan äger staten barnen heller.

Barn har däremot rätt till båda sina föräldrar. Att frånta barnen den rätten borde enligt mig endast göras i extremfall när man har bevis på att barnen är under stor risk för skada. Lite för mycket godtycke i dagsläget. Omprövning av LVU borde absolut göras oftare än var sjätte månad.

Bara för att förtydliga. Missbrukare, svårt psykiskt sjuka och grov vanskötsel av barnen ska naturligtvis leda till LVU.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är siffror som vi aldrig kommer kunna ta fram eftersom de bygger på ett hypotetiskt resonemang.

Bara för att förtydliga. Missbrukare, svårt psykiskt sjuka och grov vanskötsel av barnen ska naturligtvis leda till LVU.
Men det finns siffror på hur många som har fått behålla sina barn trots orosanmälningar där det sedan har gått snett på ett eller annat vis.
Jag satt just och läste om mamman i Umeå som försökte knivmörda sin 8 åring förra veckan...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kanske redan finns lärarskyddsombud ?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Men det finns siffror på hur många som har fått behålla sina barn trots orosanmälningar där det sedan har gått snett på ett eller annat vis.
Jag satt just och läste om mamman i Umeå som försökte knivmörda sin 8 åring förra veckan...

Kan du dela med dig av de siffrorna?

I fallet du länkar till är det uppenbart att något borde ha gjort. Upprepade domar om narkotikaanvändning och att hon säger sig ha psykiska problem i polisförhör. Det är för mig uppenbart att man ska göra en grundlig utredning och se till att umgänget med mamman begränsas/övervakas tills hon är på fötter igen. Om pappan inte vill ställa upp så är ju LVU sista utvägen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan du dela med dig av de siffrorna?
Nej, jag backar på påståendet, det är säkert ingen som har brytt sig om att sammanställa siffrorna, ändå läser man i tidningarna när det har hänt saker "ingen har agerat trots flera orosanmälningar" titt som tätt

Läser man på flashback (som är ett träsk jag vet) så framkommer det i var och varannan tråd att det har orosanmälts föräldrar, eller "barn" som sedan råkar illa ut.
Och ibland även barn.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...