Som en countertenor, fast omvänt?oftast en bastant
Som en countertenor, fast omvänt?oftast en bastant
Är frågan retorisk?
Nej. Faktiskt inte i just detta specifika fall. Men frågan kunde kanske kompletterats med fler alternativ.Är frågan retorisk?
Min var...Nej. Faktiskt inte i just detta specifika fall. Men frågan kunde kanske kompletterats med fler alternativ.
Som tvåtaktarn är inne på ovan...Är han:
1. Korkad. Han känner sig tuff och tror att han har en poäng han inte har - Generator är inte lika med teknikslag bla bla bla. Ja ni kan alla detta.
2. Slug och manipulaitiv. Han vill vinna väljare och låter påskina att "jag" hade rätt igen, kärnkraft är ju jätteopålitlig osv. - Men då måste han nästan förutsätta att väljarboskapen är korkad som går på en sån grej/tweet.
Jag vet ärligt talat inte. Jag lutar mot 2 men den där klimatrörelsen är ju nästan som en religion. Det är deras sanning som inte är en sanning.
Vet inte, kanske bara som många andra som tror på konspirationsteorier, jag är tudelad här. Han verkar riktigt, riktigt ointelligent men ändå inte.
Nej, bara en icke ovanlig miljöpartist !
Påminner om nått som hände på om jag minns rätt 1980-talet. Sydkraft med kol(?)kraftverk i Malmö och Barsebäck kärnkraftverk skickade ut en notis om typ generatorfel på kraftverket i Malmö. Inte en enda journalist hörde av sig med frågor/önskan om mer information.
Påminner om nått som hände på om jag minns rätt 1980-talet. Sydkraft med kol(?)kraftverk i Malmö och Barsebäck kärnkraftverk skickade ut en notis om typ generatorfel på kraftverket i Malmö. Inte en enda journalist hörde av sig med frågor/önskan om mer information.
Så inträffade samma i Barsebäck # generatorfel / turbinfel (?) . Ingen notis skickades ut. Men det kom ut ändå. Och då kom frågan från journalisterna: Varför ingen information ?
Och Sydkraft svarade: När det var samma problem i Malmö skickade vi ut en notis, ingen var intresserad.
# Vid ett besök på Barsebäck frågade jag varför de hade så mycket personal när det var larm på allt, tex om ett turbinlager var slut ?
Svar: Människor lär så småningom känna sina maskiner och märker innan automatiken på tex stigande lagertemperatur / ljud / vibrationer att det är dags för ett planerbart stopp och lagerbyte. Innan automatiken varnar.
Genom människorna känsla för sina maskiner minskar man underhållskostnaderna.
En kollega ska göra energimätningar i ett pappersbruk.Ja, det är ju sjukt mycket grejor i ett kärnkraftverk som inte är kärnkraftverk egentligen.
Vattenpumpar till exempel, dom har nog i snitt sprickor minst lika ofta som vattenpumpar i kärnkraftverk, men det blir inga rubriker om dom sitter i ett fjärrvärmenät, avloppsreningsverk eller vattentorn.
Kärnkraftverk har dock backuper om pumparna är viktiga, och i fjärrvärmenätet skiter man kanske i att det är sprickor tills det är dags att byta pumparna av ålder, och dom kanske klarar tiden ut.
En kollega ska göra energimätningar i ett pappersbruk.
Får bara ett tips. Mät bara på men stoppa inte produktionen.
Nästa morgon på pappersbruket märker han att allt står stilla. Han smyger ner och kollar mätutrustningen. Allt ser normalt ut så han vågar sig fram och frågar vad som hänt.
"En pump gick sönder i natt men en ny pump har flugits in från Tyskland och vi håller på och installera den nu."
En annan kollega väcktes på morgonen med medelandet att en kunds fabrik hade stannat i Spanien men kundens flygplan var på plats på flygplatsen klar att flyga honom med all utrustning han behövde till Spanien. Bara klä på sig packa vad som behövdes, ta passet, och så bil från hemmet till jobbet, hämta verktyg och materiel och vidare bil till flygplatsen för avfärd med kundens flygplan.
Med allt just in time är det väl bara på typ Sydpolen man har allt för att klara vintern hemma när solen dyker ner för ett tag nån gång vid vårdagjämningen.Jo, förr kanske det fanns egna reservdelslager på fabrikerna, men nu litar man på att det går att flyga in en reservdel från varsomhelst i världen på under ett dygn.
Undra om det blir billigare än att lagerhålla en reservdel själv?
Det värsta var kanske att den typen av motor inte var lagervara utan hade en leveranstid på tex 18 månader ......Så lika bra beställa två på en gång, en i reserv.När jag jobbade på ett stålverk i forntiden fanns en reservmotor till valsen ifall den som användes skulle gå sönder.
Antar att det hade varit besvärligt att flyga in en elmotor på 4500 kW med en diameter på fem meter eller nåt liknande.
Aspudden är dock inget MENA-område, mer Hipster/MP.View attachment 479238
Ja så är det tydligen i Aspudden .....Brevbärare misshandlad i Aspudden
Postnord slutar dela ut post i en del av Aspudden, Stockholm. Anledningen är att brevbärarna har hotats.www.mitti.se
Påminner om här i Göteborg när Västrafik ställt in kvällsbussarna Centrum / typ Askim. TRAspudden är dock inget MENA-område, mer Hipster/MP.
Så något här stämmer inte.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |