Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lustiga är att väldigt många, mer än 9 av 10 utan vidare accepterar en "amerikansk" smartfone i hemmet. För egen del räckte det med att jag läste användarvillkoren, EULA för Android i samband med uppstarten av min nya mobil för mer än 10 år sedan. Google förbehöll sig rätten att ladda hem och dela ett antal saker på mobilen avslutet med "men ej begränsat till detta".
Dvs Google skulle ha rätt till mina levrantörer, mina kunder, mina privata foton och filmer, kunna avlyssna och filma mig när de hade lust.
Jag accepterade inte och den gick utan SIM-kort i en låda.
Överkänslig ?

För snart 10 år sedan ringer jag min särbo.
Hon surfar på sin Android-platta när hon tar samtalet på mobilen.
Och upptäcker till sin stora förvåning att allt hon säger till mig i mobilen skrivs ut på plattan.
Dvs plattan fångar hennes röst, ljudet går till servrar som omvandlar det till bokstäver och så skickas det tillbaka till plattan.

Läser Edward Snowdens memoarer från jobbet som UE hos CIA.
Ingen tar en privat mobil till jobbet hos CIA.

Så sitter jag för några år sedan på Vårdcentralen och väntar på min tur. Där ligger tidningen VI
Coop's tidning ? Jag börjar läsa en artikel. Dom var alltså avlyssnade med avstängda mobiler.
Helt OK enligt Google's Android EULA.

Sitter och surfar på webben och får se en artikel i DN om hur DN enkelt kartlagt vilka anställda FRA har. DN betalade för ett "programm" där man kunde se vilka mobiler som var uppkopplade vid en viss plats/(mot en en viss mast?). Man valde platsen ute på Lovön, Drottningholm där FRA ligger. Noterade vilka mobilnummer som fanns där dagtid. Tog sedan och kontrollerade var de här mobilnumren fanns nattetid. Och kunde på så sätt med stor sannolikhet räkna ut vilka som jobbade på FRA och hade sin mobil med till jobbet ?!?!?!?.
Den artikeln om FRA personalen är numera bortplockad från DN's site. Varför tror du ?

Men den här finns kvar. https://www.dn.se/din-plats-till-salu/

I Sverige ska man förbjuda Tiktok på statligt anställdas mobiler.
För tanken att förbjuda amerikanska smartphones av säkerhetskäl är att gå för långt så klart !?

När jag läste hur Ukraina klippte rysska generaler, log jag bara. Dumheten har inga gränser.

I samma sammanhang läste jag om frivilliga till Ukraina, 50 % åkte hem direkt när dom upptäckte att de andra 50 % frivilliga tänkte ta med sina smartphones i fält. :död

Och till och med FBI varnar för Smart-TV's och vilken skillnad är det mot Smart-Phones ?!?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är ett evigt tjatande om inflationen i Sverige. Me det ena vansinniga påståendet efter det andra, tex att det är bättre med Euro än SEK. Här syns varför Ungerns godkännade av Sverige i NATO dröjer, det är såklart den Ungerska inflationen som sysselsätter ..... politikerna.
Tvärtom är priserna låga ! Jämfört med tex Norge. Trots svensk inflation.
1680864451938.png

Tidigare Wagnersoldat gripen i Göteborg​

Den tidigare Wagnersoldaten Andrej Medvedev har gripits i Sverige, enligt hans advokat.
Avhopparen uppges ha rest till västkusten för att köpa billigare cigaretter och sitter nu på Migrationsverkets förvar i Kållered.

:)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det skrivs så mycket. Själv är jag lite smånojig att åka förbi Skärholmen, kan ju få en studsande kula i huvet. Verkar vara gängkrig där nu bland snorisar som inte ens kan hålla en pistol på rätt sätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det skrivs så mycket. Själv är jag lite smånojig att åka förbi Skärholmen, kan ju få en studsande kula i huvet. Verkar vara gängkrig där nu bland snorisar som inte ens kan hålla en pistol på rätt sätt.

Det kan vara en ingång för att knäcka gängkriminaliteten, dom har inget miljötillstånd och det bullrar när dom skjuter...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bisarra bullerregler hotar Sveriges försvar. Och Ukrainas.
View attachment 482744
Det torde vara ett sk moment 22 att spränga miljöbalken. Förbjudet pga av bullret.
Räcker det inte bara att skriva koran på miljöbalken så eldar ju en viss dansk upp den, men det kanske är farliga utsläpp som kan förstöra grundvattnet då.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Snacka går väl an, men då bör man väl själv också göra som man lär.
Och inte göra tvärtom själv.
– Romska kvinnor utbildar sig, tar plats och står på barrikaderna. Det gillar jag, säger Soraya Post
Sök på
Soraya Post barn

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vet inte om jag ska ta det här eller i "Idag ler jag"-tråden. Googlade, det finns typ 4,8 milj hushåll i Sverige. Varför skriver man inte att alla får vänta på stödet?

Fakta​

Hushållen får stöd för 80 procent av förbrukade kilowattimmar (kWh) under de november och december 2022.
Ersättningen är relaterad till elpriserna i respektive elområde. Stöd ges för 80 procent av de förbrukade kWh.
För hushåll i elområde 1 och 2, lite förenklat norra Sverige, blir ersättningen 90 öre per kWh.
För hushåll i elområde 3 gäller 126 öre per kWh och i elområde 4 blir det 129 öre.
Som mest kan ett hushåll få ersättning för 18 500 kilowattimmar.
Totalt handlar det om uppemot fem miljoner hushåll. Den som får pengarna är den som hade elavtalet den 31 december.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte om jag ska ta det här eller i "Idag ler jag"-tråden. Googlade, det finns typ 4,8 milj hushåll i Sverige. Varför skriver man inte att alla får vänta på stödet?

Vad är ens grejen, man fick ju massor med pengar nyss

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...