Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det handlar inte om att stoppa tillbaka anden i flaskan. Det handlar om att skapa förutsättningar så det går att få större fokus på en ansvarsfull utveckling.
Kan du ge förslag på hur man i praktiken kan reglera användning och utveckling av mjukvara så de endast används för goda syften? Tycker mest jag ser långt text om hur man vill att det ska vara men inget om hur det fungerar i praktiken.

Raderad medlem 51742

Guest
Kan du ge förslag på hur man i praktiken kan reglera användning och utveckling av mjukvara så de endast används för goda syften? Tycker mest jag ser långt text om hur man vill att det ska vara men inget om hur det fungerar i praktiken.
Kolla båda videoklippen jag länkade till.

Raderad medlem 51742

Guest
Det kan jag göra. Är det så att du till 100% står för samma åsikter som i klippen?
Det är omöjligt att stå för 100% av vad någon annan tycker, men när det gäller riskerna med AI presenterar den andra videon med Tristan Harris detta mycket mer effektivt än vad jag någonsin skulle kunna göra. Den första videon med Max Tegmark går mer på bredden och på djupet och han är dessutom en av de främsta forskarna i världen inom området, just nu verksam på MIT. Lex Fridman som kör podcasten forskar för övrigt också inom AI på MIT.

Kolla om du tycker det är intressant, annars inte.

Skall jag försöka sammanfatta vad båda videorna tar upp kring vad som kan göras är det att satsa på att öka forskningen kring riskerna, göra samhället mer medvetna om dem och samtidigt reglera för att få ned takten på utvecklingen inom vissa områden (bl.a. LLM) för att öka möjligheterna för balanserande åtgärder (som delvis också kräver AI) att få bättre odds innan det spårar ur.

Men det skall också sägas att det är ett mycket komplext problem. När det gäller de senaste språkmodellerna som GPT-4 kan forskarna och de som utvecklat dem idag inte ens förklara hur de fungerar (t ex när det gäller vissa emergenta egenskaper som man inte hade förväntat sig) än mindre förutspå hur de kommer utvecklas framåt, annat än att det går exponentiellt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är omöjligt att stå för 100% av vad någon annan tycker, men när det gäller riskerna med AI presenterar den andra videon med Tristan Harris detta mycket mer effektivt än vad jag någonsin skulle kunna göra. Den första videon med Max Tegmark går mer på bredden och på djupet och han är dessutom en av de främsta forskarna i världen inom området, just nu verksam på MIT. Lex Fridman som kör podcasten forskar för övrigt också inom AI på MIT.

Kolla om du tycker det är intressant, annars inte.

Skall jag försöka sammanfatta vad båda videorna tar upp kring vad som kan göras är det att satsa på att öka forskningen kring riskerna, göra samhället mer medvetna om dem och samtidigt reglera för att få ned takten på utvecklingen inom vissa områden (bl.a. LLM) för att öka möjligheterna för balanserande åtgärder (som delvis också kräver AI) att få bättre odds innan det spårar ur.

Men det skall också sägas att det är ett mycket komplext problem. När det gäller de senaste språkmodellerna som GPT-4 kan forskarna och de som utvecklat dem idag inte ens förklara hur de fungerar (t ex när det gäller vissa emergenta egenskaper som man inte hade förväntat sig) än mindre förutspå hur de kommer utvecklas framåt, annat än att det går exponentiellt.
Jag får kika på det imorgon då det helt klart är intressant. Fundera gärna på vilket sätt man kan reglera mjukvara utan väldigt ingripande åtgärder.

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant men 4tim kommer ta tid att se igenom.
Jag har en av mina utvecklare dedikerad till just AI.
Ja, finns ju mängder av annan media att konsumera istället och som konkurrerar om uppmärksamheten. Men har du intresset och inte får ihop tiden kan du ju kolla på enbart en av dem och speeda upp hastigheten. Alternativt dra ut transkriberingen från youtube och be ChatGPT göra en sammanfattning ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sverige, förlåt Spanien idag.
Ett sånt där felaktigt uttalande som att "Malmö är farligare än Caracas", går det att beivra med t.ex. "lagen om hets mot folkgrupp" ?
1681660377716.png

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
ok, så att de "stökar till det i sverige" är såklart sveriges fel.
Eget ansvar finns såklart inte.
Ok då vet vi.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är detta Sverige i ett nötskal ?
Moderaterna beslutar 2021 att tågvärdarna i Stockholm ska avskaffas
Socialdemokraterna lovar innan valet 2022 att om (s) vinner valet ska tågvärdarna vara kvar
men efter valet
när socialdemokraterna vunnit valet stöder (s) moderaternas förslag avskaffa tågvärdarna
och
miljöpartiet (vid makten med (s) ) rasar mot strejkande lokförare.

Varför ska vi röstberättigade rösta i valen ?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu grundar jag inte min uppfattning på 68-vänstern eller Reinfeldt. Jag grundar min uppfattning på det FAKTUM att Polen och Ungern fått rättmätig kritik för att 1 inte följa EU-s gemensamma lagstiftning samt 2 ställa rättssystemet under politisk kontroll. Maktdelning är grundläggande princip i rättsstater, dit hör också oantastliga fri- och rättigheter och när demokratiska länder i EU börjar tumma på dessa skall övriga länder reagera och gärna betydligt hårdare än man gjort hittills.

Det grundläggande problemet är ett auktoritärt ledarskap som vill stärka sin egen maktställning på demokratins bekostnad.

Din argumentation utgör exempel på just den förblindning som blir följden av att man tror att invandringskritik är den överskuggande frågan i allting. Så är det förstås i den alternativa ryssfinansierade medievärlden men då bör man i alla fall fråga sig varför.

Och efter 24/2 2022 finns det inga ursäkter kvar för att inte förstå sambandet mellan Putin och altrightmedierna både i Europa och USA de sista decennierna. ”Fredsrörelsen”, ”miljörörelsen”, påverkan på energipolitiken, påverkan på presidentval i USA, påverkan i påskuppror och Paludans stolligheter samt mycket annat skit som Ryssland stått och står för på sociala medier och i verkligheten.

I Sverige exempelvis AfS, Chang Frick, SwebbTv osv osv. Glömt bort fuskidentiteten Putilov och hans affärer?

Ryssland är fiende. Reinfelt och andra politiker är inte fiender oavsett om de ”varit naiva” eller inte.

När det gäller Ryssland verkar många fortfarande vara ”naiva”. Helt oförståeligt.
Är det även Ryssland som installerat Emmanuel Macron?

Nu tror jag inte du kommer besvara detta men for the record behöver man upprepa och upprepa hur din del av åsiktslägret beter sig.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati