Att köra bil i Göteborg är riktigt spännande. Jag hamnade på Hisingen två gånger och fick ta hjälp av en taxi att hitta in till en konferensanläggning mitt i centrum, för det var spårvagnar och vägarbeten överallt som gjorde det omöjligt att ens följa GPS:en. Jag vete sjutton hur de lyckats så fantastiskt...
Det man måste vara medveten om när man kör i Göteborg är att Hisingen fyller samma funktion som rännan på en bowlingbana - den fångar upp all trafik som är på väg någonstans utan att veta exakt hur.
Hemligheten är att man behöver memorera exakta rutter (sväng för sväng) som finns mellan olika kombinationer av start- och målpunkter. Långt ifrån alla sådana ruttkombinationer existerar ens så om man t ex får för sig att köra från Korsvägen till Järntorget kommer man då upptäcka att den rutten inte existerar utan det hade varit mycket smartare att starta från Centralstationen istället. Man hamnar då oundvikligen i rännan (Hisingen) och får göra ett nytt försök.
Man får även hoppas att inget oväntat (spårvagnar, Stockholmare, landsbygdsbor osv.) dyker upp, för även då hamnar man i rännan (Hisingen) och får börja om på nytt.
En infödd Göteborgare lär sig detta med åren och kan till och med börja ana en viss logik i systemet, men det kan förstås vara lite förbryllande för turister.
Enda staden jag kört i som liknar detta och till och med är värre är centrala delarna av Malaga (då på hoj). Logiken är densamma, men allt går i tredubbel hastighet och utan trafikregler.