Går det att hitta konkreta fakta om vad det är SD sägs ha gjort? Jag orkar inte titta på en granskning som främst visar hur de har gjort för att få fram något.
För mig är det skillnad att någon säger öppet att JÅ är en rövhatt som inte kan prata ren svenska och att någon skriver anonymt att Jomshofs släktträd har för få grenar för avkommans välmående.
I min värld är en åsikt mer värd med tydlig avsändare och jag ser helst att politiker talar om hur de praktiskt vill göra något än att upprepa att någon annan har gjort fel.
Om jag förstått rätt så är det enda som bevisats är väl att internet är fullt av SD-troll, som tex våran Markus och ännu extremare.
Men trots att uppdrag granskning infiltrerat partiet så verkar de inte ha kunnat knyta några av dessa konton till att faktiskt vara kopplade till SD.
Det handlar nog oftast om helt vanliga sk nyttiga idioter.
Jag känner personligen några SD-troll som gärna luftar sina åsikter i publika trådar på facebook. Det skulle förvåna mig extremt mycket ifall någon av dessa faktiskt var avlönad från SD, dom har trots allt redan sina ordinarie arbeten att sköta. Några andra känner jag bara igen och vet att det är verkliga personer bakom.
Därmed skiljer sig nog inte dessa SD-troll ifrån vänsteraktivister, miljömuppar mfl som också gärna luftar sina åsikter. Det enda jag tycker mig se är att SD verkar faktiskt ha betydligt fler av dessa arga män.
Sen säger jag inte att det inte existerar sådana här politiska aktivister som anonymt skriver sina åsikter på nätet. Ta bara alla 349 riksdagsanställda, jag är ganska övertygad om att det finns många av dessa som ibland surfar runt på nätet och hellre svarar anonymt i diskussioner hellre än att riskera få mediadrevet på sig. Är dom då betalda troll? Man skulle ju också kunna säga att det är varje riksdagsledamots jobb att sprida sitt partis åsikter. Och så har vi alla dessa kommunpolitiker och landstingspolitiker ovanpå det från samtliga partier. Det blir ganska ofantliga mängder av människor som är politiskt intresserade.
Och ovanpå det så är ju hela public service att skattefinansierad trollverkstad för miljöpartiet och vänstern.