Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, de som förespråkar Swexit verkar (i likhet med de som förespråkade Brexit) tro att det går att cherrypicka valda delar av samarbetet. Väldigt mycket av det som det klagas på när det gäller EU-regler är ju för övrigt sådant som är till för att möjliggöra den fria rörligheten. Kan så klart finnas mycket som kan göras bättre, men det är ju svårt att påverka om man står på utsidan.
Brukar jämföra med svenska skolan.
Den är inte så bra men det betyder inte att vi ska lägga ner den utan göra den bättre.
Samma med EU.
Att vi i Sverige med 11 miljoner innevånare och med nuvarande situation gällande basindustri, skulle få bättre villkor i nya handelskontrakt om vi skrev om dem utan EU i ryggen (som är världens största importör av varor och tjänster) känns tämligen utopiskt. :3freak
Det skojiga är att de som förespråkar Swexit och att vi "minsann klarar oss själva" brukar vara som som pratar mest illa om Sverige och hur j@vla illa vi gör allt. 😅

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Brukar jämföra med svenska skolan.
Den är inte så bra men det betyder inte att vi ska lägga ner den utan göra den bättre.
Samma med EU.
Att vi i Sverige med 11 miljoner innevånare och med nuvarande situation gällande basindustri, skulle få bättre villkor i nya handelskontrakt om vi skrev om dem utan EU i ryggen (som är världens största importör av varor och tjänster) känns tämligen utopiskt. :3freak
Det skojiga är att de som förespråkar Swexit och att vi "minsann klarar oss själva" brukar vara som som pratar mest illa om Sverige och hur j@vla illa vi gör allt. 😅
Ja, det är väl mer ett uttryck av allmän etablissemangskritik. Påminner mig om att jag någon gång skall starta ett parti som är för allt som är bra och emot allt som är dåligt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, de som förespråkar Swexit verkar (i likhet med de som förespråkade Brexit) tro att det går att cherrypicka valda delar av samarbetet.
Aldrig sett någon som tror det men de finns säkert.
Väldigt mycket av det som det klagas på när det gäller EU-regler är ju för övrigt sådant som är till för att möjliggöra den fria rörligheten. Kan så klart finnas mycket som kan göras bättre, men det är ju svårt att påverka om man står på utsidan.
Är det den fria rörligheten från MENA du menar?
Tycker mest det klagas på mlm allt som nästan inte har något med fri rörlighet att göra. Miljoner regleringar på skogsbruk, jordbruk, transporter, bränslepriser, övervakning, miljö/utsläpp osv osv.

Ne men ärligt så. Kan du ge något exempel på något som det klagas på och som samtidigt är till för att möjliggöra fri rörlighet.
Tvärtom, fri rörlighet kräver ingenting av något överkucku. Nada. Bara att människor rör sig - fritt.
Som att klaga på en reglering som inte finns. Regleringen är en reglering av något. Det något är inte fritt. Ta bort regleringen så blir detta något fritt.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag upplever att för en del kan det vara sekundärt, sin självständighet och frihet är viktigare än om man får visa pass när man reser sas. Noll självständighet men du får importera billiga tomater från italien...jaha och??? Självständigheten trumfar de billiga tomaterna.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag upplever att för en del kan det vara sekundärt, sin självständighet och frihet är viktigare än om man får visa pass när man reser sas. Noll självständighet men du får importera billiga tomater från italien...jaha och??? Självständigheten trumfar de billiga tomaterna.
I den värld vi lever i nu så är högre ekonomiskt välstånd lika med större frihet och personlig självständighet.
Och EU ger oss större ekonomiskt välstånd.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och EU ger oss större ekonomiskt välstånd.
Tvärtom. Du tvingas ju spendera pengar som du inte nödvändigtvis vill spendera pengar på. Pengar som kunnat gå till att öka ditt välstånd ist.
Fria marknader skapar störst välstånd. EU reglerar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tvärtom, den inte marknader ger mer än den tar.
Den behöver inte ta alls. Ännu bättre. Förresten kan den inte ge. Den kan omfördela.

Det är ju inte så svårt egentligen. Du kan handla med mig utan EU. Du kan handla med mig om jag bor i Frankrike utan EU. Om ingen lägger sig i med tvång så kan vi handla fritt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Den behöver inte ta alls. Ännu bättre. Förresten kan den inte ge. Den kan omfördela.

Det är ju inte så svårt egentligen. Du kan handla med mig utan EU. Du kan handla med mig om jag bor i Frankrike utan EU. Om ingen lägger sig i med tvång så kan vi handla fritt.
Just det ja, jag glömde ju hur du definierar din liberalism. 😊
Men nu har vi ju den verkliga världen också...

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Aldrig sett någon som tror det men de finns säkert.

Är det den fria rörligheten från MENA du menar?
Tycker mest det klagas på mlm allt som nästan inte har något med fri rörlighet att göra. Miljoner regleringar på skogsbruk, jordbruk, transporter, bränslepriser, övervakning, miljö/utsläpp osv osv.

Ne men ärligt så. Kan du ge något exempel på något som det klagas på och som samtidigt är till för att möjliggöra fri rörlighet.
Tvärtom, fri rörlighet kräver ingenting av något överkucku. Nada. Bara att människor rör sig - fritt.
Som att klaga på en reglering som inte finns. Regleringen är en reglering av något. Det något är inte fritt. Ta bort regleringen så blir detta något fritt.

Jag avsåg den fria rörligheten av varor, tjänster, personer och kapital INOM EU.

Mycket av EU-reglerna handlar om harmonisering för att kunna uppnå detta, att man skapar gemensamma regler istället för att varje land skapar sina egna regler. Underlättar enormt mycket för den gemensamma marknaden att man inte behöver anpassa sina produkter osv. unikt för varje land man säljer till.

Sen innebär det så klart att det blir ett och annat som blir dåligt, precis som det skulle blivit om reglerna skapats i Sverige. Då hade vi klagat på de svenska myndigheterna och politikerna istället, precis som vi gjorde innan vi gick med i EU och precis som vi nu gör för sådant som beslutas i Sverige.

Jag är också starkt negativ till en massa regleringar på EU-nivå som inte borde ligga där utan i Sverige, t ex sociala pelaren och en massa annat, men mycket är också kopplat just till de fria rörligheterna. Det går ju också att påverka vad som ligger på EU-nivå eller inte och vilken karaktär det blir på regelverket - dels genom att rösta på något av de partier som vill ha ett EU som mer handlar om ursprungstanken om den fria marknaden, dels genom att i det svenska valet rösta på politiker som vill se över den svenska implementeringen av regelverken. Vi har ju en tendens att alltid försöka vara bäst i klassen och implementera regler hårdare än nödvändigt och till vår egen nackdel. Så måste det inte vara.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

En fin tanke i teorin, men är inte riktigt så det sett ut i praktiken. Istället har vi haft i huvudsak nationella marknader, där politiker och byråkrater skapat lokala regler, oftast i all välmening, men med resultatet att handel med andra länder blivit väldigt krångligt. Sedan hittar politiker i något land på något så det uppstår obalans i konkurrensen och så svarar de andra med ytterligare krångel, tullar eller till och med handelskrig.

I det ljuset får man se EU, som ett initiativ där flera länder gått samman för att skapa en gemensam marknad och underlätta handel med varandra, men samtidigt också skapa bättre förutsättningar att konkurrera på världsmarknaden.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det låter ju fint, men är inte riktigt så det sett ut i verkligheten. Istället har vi haft i huvudsak nationella marknader, där politiker och byråkrater skapat lokala regler, oftast i all välmening, men med resultatet att handel med andra länder blivit väldigt krångligt. Sedan hittar politiker i något land på något så det uppstår obalans i konkurrensen och så svarar de andra med ytterligare krångel, tullar eller till och med handelskrig.

I det ljuset får man se EU, som ett initiativ där flera länder gått samman för att skapa en gemensam marknad och underlätta handel med varandra, men samtidigt också skapa bättre förutsättningar att konkurrera på världsmarknaden.
Vi kan påverka verkligheten.
Du säger det själv. Dom skapar problemen.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vi kan påverka verkligheten.
Du säger det själv. Dom skapar problemen.
Ja, det är ju så det är med demokrati. Politiker försöker löser problem och skapar nya, men det är ju genom dem vi kan påverka och gillar vi inte vad de gör röstar vi på någon annan. Vill vi ha friare handel och gemensamma marknader så finns det politiker som går att rösta på som vill det, även om trenden just nu snarare går i motsatt riktning hos många.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Norge har sin olja och Schweiz har sin banksektor.
Går inte riktigt att jämföra med något annat EU-land.
Att ha naturresurser är inget man väljer. Att bygga upp en framgångsrik banksektor står alla helt fritt. Så det går bra att jämföra med Schweiz.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Att ha naturresurser är inget man väljer. Att bygga upp en framgångsrik banksektor står alla helt fritt. Så det går bra att jämföra med Schweiz.
Med tanke på hur mycket just banksektorn kritiseras skulle jag inte satsa pengar på att Sverige blir något bankparadis inom överskådlig tid, men jag har inget emot det. Bara att sätta igång, så kan vi diskutera Swexit sen när vi är klara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med tanke på hur mycket just banksektorn kritiseras skulle jag inte satsa pengar på att Sverige blir något bankparadis inom överskådlig tid, men jag har inget emot det. Bara att sätta igång, så kan vi diskutera Swexit sen när vi är klara.
Ja man behöver ju inte gå all in men en sådan debatt är som bekant omöjlig i Sverige.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin