Sverige idag..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är en hel del NATO-trafik över Sverige numera och Sverige kör sina spaningsplan vid NATOs gränser mot Ryssland. Skulle tro att det helt enkelt är en effekt av att vi nu är NATO-medlemmar. Dels har man kommit igång med samordningen, dels kan denna flygtrafik nu gå över Sverige istället för att ta omvägar. Sen finns det sannolikt en del materiel som skall flyttas runt också.
FAst sverige har väl i princip alltid flugit våra spaningsplan mot Ryssland? Vad skulle vi annars ha dem till? Nog för att dansken var den lede fi i många fina århundrade, men de är ju rätt snälla nuförtiden.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
FAst sverige har väl i princip alltid flugit våra spaningsplan mot Ryssland? Vad skulle vi annars ha dem till? Nog för att dansken var den lede fi i många fina århundrade, men de är ju rätt snälla nuförtiden.
Jo, men inte på t ex Finskt och Polskt territorium som man gör nu.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
FAst sverige har väl i princip alltid flugit våra spaningsplan mot Ryssland? Vad skulle vi annars ha dem till? Nog för att dansken var den lede fi i många fina århundrade, men de är ju rätt snälla nuförtiden.
Flygningen har bara varit över Östersjön, inte in i Baltstaternas luftrum tdigare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Sverige eller rättare sagt Danmark idag !​

Diamant Salihu, reporter på SVT, Amir Rostami, professor i kriminologi och Kristina Olsson, Sverigekorrespondent på danska Politiken. Programledare: Rebecca Randhawa.

Nu ska jag försöka att inte hetsa upp Markus med uttalanden om skjutvapen och gamla benämningar på människor med utomeuropeiskt ursprung, men var det inte svenska eller möjligen danska problem man skulle diskutera…? Smått komiskt med den konstellationen…
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Samma med plastsugrören eller skruvkorkar som är pissdåliga men som sitter fast.
Läste någon meme, rätt eller fel men oavsett intressant vinkel, att om alla jordens överviktiga (ca 1 miljard enligt samma källa) åt normal mängd mat skulle vi klara alla utsläppsmål. Sant eller inte, intressant. Men så klart kommer vi ju få nya mål av aktivister om vi når de nuvarande.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Läste någon meme, rätt eller fel men oavsett intressant vinkel, att om alla jordens överviktiga (ca 1 miljard enligt samma källa) åt normal mängd mat skulle vi klara alla utsläppsmål. Sant eller inte, intressant. Men så klart kommer vi ju få nya mål av aktivister om vi når de nuvarande.
Då borde Danmark få räkna in effekten av Ozempic i sin kvot så har de redan nått netto noll.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nu ska jag försöka att inte hetsa upp Markus med uttalanden om skjutvapen och gamla benämningar på människor med utomeuropeiskt ursprung, men var det inte svenska eller möjligen danska problem man skulle diskutera…? Smått komiskt med den konstellationen…
Fastna inte för namn - Diamant Salihu är mycket kompetent (läs hans böcker), det jag hört av och om Amir Rostami pekar på samma kompetens - Rebecca Randhawa vet jag inte något om, men hon är söt och förmodligen ganska oförarglig (som de flesta andra programledare)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fastna inte för namn - Diamant Salihu är mycket kompetent (läs hans böcker), det jag hört av och om Amir Rostami pekar på samma kompetens - Rebecca Randhawa vet jag inte något om, men hon är söt och förmodligen ganska oförarglig (som de flesta andra programledare)

Det känns som att respektive persons bakgrund är avsiktligt inkvoterad, som så många andra saker från SR och SVT. Kanske dags att löpa linan ut och ta in Järvaveckan Research för lite undersökande journalistik…?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det känns som att respektive persons bakgrund är avsiktligt inkvoterad, som så många andra saker från SR och SVT. Kanske dags att löpa linan ut och ta in Järvaveckan Research för lite undersökande journalistik…?
Njae - vill inte riktigt hålla med dig, men det kan vi käbbla om tills alla på forumet tröttnar. Råder dig att lära känna dem bättre - det finns ganska mycket att hämta på nätet och Diamants böcker är bra men skrämmande läsning. Men din misstanke om inkvotering av personer i olika program på både SR o SVT delar jag (men som sagt - inte just här)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är en hel del NATO-trafik över Sverige numera och Sverige kör sina spaningsplan vid NATOs gränser mot Ryssland. Skulle tro att det helt enkelt är en effekt av att vi nu är NATO-medlemmar. Dels har man kommit igång med samordningen, dels kan denna flygtrafik nu gå över Sverige istället för att ta omvägar. Sen finns det sannolikt en del materiel som skall flyttas runt också.
Den där verkar frakta saker från punkt A till B. En annan maskin med samma hemvist ser ut att ha kort planeringshorisont.
1000002625.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vårt östra grannland har ju redan haft sin kontrovers för mer än tio år sedan, då nationalikonen general Mannerheim i filmen ”Suomen Marsalkka” spelades av denna person:

View attachment 503008
Trodde att du skämtade, men en googling visade att det finns en sådan film med denne kille som huvudrollsinnehavare. Utspelas helt i Afrika. Filmen verkar dessutom vara delfinansierad av YLE - kan du förklara bakgrunden, det ter sig helt sanslöst för mig och en provokation mot de flesta finländare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trodde att du skämtade, men en googling visade att det finns en sådan film med denne kille som huvudrollsinnehavare. Utspelas helt i Afrika. Filmen verkar dessutom vara delfinansierad av YLE - kan du förklara bakgrunden, det ter sig helt sanslöst för mig och en provokation mot de flesta finländare.

Nej, jag har ingen aning om varför någon pårökt regissör väljer att gestalta Mannerheim och finska armen med afrikanska skådisar. Eller varför finska staten betalar för skiten. Jag minns att det var en del rabalder när filmen kom, men jag tror att de flesta finländare inte har sett den och helt enkelt avfärdar den som ett dåligt skämt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Rätt.

Att välja bort vissa ingredienser på grund av religion, livsåskådning, veganism och så vidare handlar om att inte vilja äta vissa saker av moraliska anledningar. Det är såklart helt ok att medvetet välja bort vissa ingredienser av vilka skäl man nu än vill, men då kanske man också får nöja sig med det man "kan" äta av det som bjuds. Det är inte samhällets plikt att tillgodose individens hittepåbehov.

Jämför detta med specialkost/allergikost som handlar om att man inte kan äta vissa saker på grund av att man riskerar att bli sjuk eller värre. Allergikost är medicinskt berättigat, religionskost är ett rent önskemål som inte tvunget behöver tillgodoses. Det är inte som att skolan förbjuder någon att äta fläsk, det hade varit diskriminering. Här tolkar jag det som att alla är välkomna att äta av det som bjuds, och det finns dessutom mer än ett alternativ. Vill man inte ha något av det, då är det helt ok. Men gnäll då inte över att ha blivit utan, för det har ni valt själva.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Gissar att helikoptern var en av sakerna man fraktat hit med Globemastern. Finns kanske ett visst behov av samövning nu.
Det var en rätt jävla rejäl helikopter. Boeing CH-47 Chinook. Annars är de helikoptrar vi ser här gulaktiga och på väg till Akademiska sjukhuset.

Jag brukar undvika att sprida information om försvarets rörelser, men vart den där prylen tog vägen var svårt att gissa. Dessutom synlig på Flightradar under delar av resan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rätt.

Att välja bort vissa ingredienser på grund av religion, livsåskådning, veganism och så vidare handlar om att inte vilja äta vissa saker av moraliska anledningar. Det är såklart helt ok att medvetet välja bort vissa ingredienser av vilka skäl man nu än vill, men då kanske man också får nöja sig med det man "kan" äta av det som bjuds. Det är inte samhällets plikt att tillgodose individens hittepåbehov.

Jämför detta med specialkost/allergikost som handlar om att man inte kan äta vissa saker på grund av att man riskerar att bli sjuk eller värre. Allergikost är medicinskt berättigat, religionskost är ett rent önskemål som inte tvunget behöver tillgodoses. Det är inte som att skolan förbjuder någon att äta fläsk, det hade varit diskriminering. Här tolkar jag det som att alla är välkomna att äta av det som bjuds, och det finns dessutom mer än ett alternativ. Vill man inte ha något av det, då är det helt ok. Men gnäll då inte över att ha blivit utan, för det har ni valt själva.
Ett bra exempel på det här med religiös/etisk grund för kost är att jag är troende pirat, och min religion kräver att jag äter en krugerrand om dagen så jag kräver att skolan tillhandahåller min kost.
Yarrrr me mateys!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top