Berätta gärna om fitteriet, håller med helt om deras nytta i övrigt också. Inga man vill ha att göra med och kostnaden överstiger nyttan över en livstid med råge.
Oj, jag har förträngt det mesta ärligt talat, men två saker som står ut som en nysvensk bland samer är när det skulle förhandlas om lönehöjningar så pratade jag med min fackrepresentant, han var från Kalmar läns organisation, inte den lokala facktomten på fabriken. Han tittade mig rakt i ögonen och sa "Ni tjänar för jävla mycket så ni ska fan inte ha mer pengar". Jag jobbade femskift och hade därför lite bättre lön. Det slutade med att alla som jobbade femskift fick nationella minimumet som IF hade förhandlat fram, kommer inte ihåg vad det var men typ 1% eller nåt sånt.
Det var där och då som jag insåg att facket inte existerar för arbetarnas skull, utan för sin egen skull.
Sedan när jag sa upp mig och började plugga hade jag en stund utan jobb, och ville lyfta lite akassa, jag skickade in alla papper och fick ett svar att jag hade skickat in fel papper så jag ringde kärringfanskapaet som satt på akassan och var gnällig och undrade mer exakt vad som var fel så jag kunde åtgärna det, men hon vägrade blankt säga vad som var fel och sa åt mig att skicka in allt igen. Sagt och gjort, jag pratade med de 3 arbetsgivarna jag haft den senaste tiden och bad om uppdateringar i papprena jag fick från dem och skickde in igen. Upprepa en handfull gånger och mina tidigare arbetsgivare var så arga å mina vägnar att de alla ringde facket och undrade vad de var för jävla fuckon som behandlade sina medlemmar på det här jävla sättet, hur kunde de vara så jävla oprofessionella osv osv.
Och så ringde "min" fackrepresentant och var upprörd för att mina arbetsgivare hade ringt och varit arga å mina vägnar, jag hade vid det laget fått så jävla nog av allt som hade med facket att göra att jag bad dem fara så långt åt helvete de kunde göra och att de förtjänat all skit de skulle få genom sitt liv. JAg ahde varit utan akassa i 3-4 månader vid det här laget.
JAg skickade in en till omgång med papper till asen, och den här gången hade jag tur för kärringfanskapet som hanterade mitt ärende var på kurs (eller rättare sagt fyllefest med facket i stockholmsskärgården) just när mina papper kom in så det var nån tjej som var vikarie och hon ringde upp mig och undrade varför det var så många papper som skickats in så jag förklarade för henne, och hon godkände min akassa för att allt fanns ju där.
Några dagar senare ringde den jävla kärringfittan som hade varit på fyllefest och undrade hur i helvete jag blivit godkänd, och så beklagade hon sig för mig om att hon inte kunde återkalla godkännandet av utbetalning av akassa.
Fy fan, ett jävla rövarpack.
Jag har som jämförelse aldrig haft problem med arbetsgivare, nu efter 27 års yrkeserfarenhet leder facket fortfarande med en rejäl marginal med fittigheter.
Lägg därtill att facket aktivt arbetar mot att arbetare organiserar sig själva för att prata med arbetsgivare, så får man ju inte göra! Då kanske de arbetarna får det bättre än vad facket tycker att man ska ha det.
Vet ett flertal ställen där facket kommit in och aktivt försämrat för arbetstagarna än hur det var innan facket kom.