Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Öh, nej. Men tack för påminnelsen.
Ja jag ser det som en orsak, de som kunde det här programmet / programmspråket är pensionerade nu.
För ORACLE lägger nu, 2024, ner Millennium utvecklingen i USA.
Millenium kom i mitten på 1990-talet.
Det är därför det gjorts många jämförelser med Windows 95 .....

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Ja jag ser det som en orsak, de som kunde det här programmet / programmspråket är pensionerade nu.
Vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men jag är iaf inte pensionerad riktigt än. Och programspråket när Melior fortfarande var under utveckling i början på 2000-talet var C#.

Källa: Jag var där och utvecklade Melior.

(På den tiden hotades det med en annan produkt som hette Soarean som vad jag förstod hade exakt samma nackdelar då som Millennium verkar lida av nu, ffa att det var en produkt framtagen för amerikanska marknaden som var svår att anpassa till svenska regler och förordningar inom landsting och sjukvård. Det är fullt möjligt att Soarean döptes om till Millennium, jag har inte följt utvecklingen sedan jag lämnade sjukvården som IT-område.)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men jag är iaf inte pensionerad riktigt än. Och programspråket när Melior fortfarande var under utveckling i början på 2000-talet var C#.

Källa: Jag var där och utvecklade Melior.

(På den tiden hotades det med en annan produkt som hette Soarean som vad jag förstod hade exakt samma nackdelar då som Millennium verkar lida av nu, ffa att det var en produkt framtagen för amerikanska marknaden som var svår att anpassa till svenska regler och förordningar inom landsting och sjukvård. Det är fullt möjligt att Soarean döptes om till Millennium, jag har inte följt utvecklingen sedan jag lämnade sjukvården som IT-område.)
Orsaken till att jag skriver så mycket om "pensionering" är två:
1) ORACLE lägger ner utvecklingen av Millenium i USA. Varför ? Om det inte är för att man inte ser lönsamhet i att fortsätta utveckla Millennium.
2) Har själv varit med om motsvarande. Ett företag i Malmö utvecklade på 1980-talet ett programm för styrning av elmotorer , tex pumpar, vid ökat behov kopplades den ena pumpen efter den andra in och tvärtom. Samt att för gångtidsutjämning så kördes dom 1234 jämna veckor och 4321 ojämna veckor. När kunden efter några år hittade buggar i programmet som innebar att under vissa förhållanden (störningar på signalen från pumptrycket ?) så stannade programmet med alla pumpar avstängda. När vi beskrev buggarna och önskade om att
Ifall alla pumpar stått stilla i 5 minuter skulle programmet startas om.
Beklagar det finns inga längre som känner till det här ! Tyvärr.
Så det blev att jag satte extrabrytare på alla kontaktorer och när dom varit slutna i 5 minuter
vid pumpstopp så svitchade ett tidrelä och ett annat tidrelä bröt bort 230VAC till "styrdatorn" i en minut och när den återstartade, ja då drogs pumparna i gång efter behov igen.
Så det kan gå fort till alla inblandade är borta ....

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Orsaken till att jag skriver så mycket om "pensionering" är två:
Fast nu har du ju käpprätt fel när du påstår att 1) Melior slutade utvecklas på 90-talet, 2) det utvecklades i ett dött programspråk, och 3) alla som vet något om Melior har gått i pension.

Resten av dina argument om hur system går i graven har jag inte sagt något om, men det är lite udda att höra något man varit med om beskrivas i samma ordalag som fortran och cobol redan innan man dött av själv, av någon som uppenbarligen inte har fakta utan gissar baserat på andra system som inte är relaterade öht. :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fast nu har du ju käpprätt fel när du påstår att 1) Melior slutade utvecklas på 90-talet, 2) det utvecklades i ett dött programspråk, och 3) alla som vet något om Melior har gått i pension.

Resten av dina argument om hur system går i graven har jag inte sagt något om, men det är lite udda att höra något man varit med om beskrivas i samma ordalag som fortran och cobol redan innan man dött av själv, av någon som uppenbarligen inte har fakta utan gissar baserat på andra system som inte är relaterade öht. :)
Vad jag skrev var att Millenium utvecklades på 90-talet.
Nu 2024 har Oracle lagt ner Millenium i USA.
Blanda inte in Mellior ....

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Orsaken till att VGR valde Millenium var troligen att VGR har Mellior i från samma leverantör och blev lovad Guld Och Gröna skogar. Att systemet urvecklades på 1990-talet och alltså nått bäst före datum (programmerarna har gått i pension, det finns 30 år senare bättre programmeringsspråk för jobbet var nog över inköparnas nivå)

Vad jag skrev var att Millenium utvecklades på 90-talet.
Nu 2024 har Oracle lagt ner Millenium i USA.
Blanda inte in Mellior ....

Din syftning var i bästa fall luddig och jag tror bestämt att det var du som blandade in Melior.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Din syftning var i bästa fall luddig och jag tror bestämt att det var du som blandade in Melior.
Du har rätt Systemet var otydlig syftning. mitt fel :Bugar
Tydligare
Millennium urvecklades på 1990-talet och alltså nått bäst före datum.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Programmerare va?

Du med va?

😂 .. det var som fasen, klart att bara programmerare kan få en Sverige-tråd att urarta.

Underbart. Jag har jobbat med flera programmerare under mina år som utvecklare. Har själv försökt mig på att programmera, haft kompisar som tålmodigt hjälpt mig men vad det verkar har jag själv inte tålamodet. Kan det vara adhd? Eller att jag bara är lat?

Ingen här som kan koda assembler på 68000? Eller 6502 (C64), DET var tider det! Fasen, har vi ingen programmerinstråd här?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Programmerare va?

Du med va?

😂 .. det var som fasen, klart att bara programmerare kan få en Sverige-tråd att urarta.

Underbart. Jag har jobbat med flera programmerare under mina år som utvecklare. Har själv försökt mig på att programmera, haft kompisar som tålmodigt hjälpt mig men vad det verkar har jag själv inte tålamodet. Kan det vara adhd? Eller att jag bara är lat?

Ingen här som kan koda assembler på 68000? Eller 6502 (C64), DET var tider det! Fasen, har vi ingen programmerinstråd här?
Jag har skrivit lite assembly for motoroljan.
Och vad gäller programmering, det är mest envishet som behövs, och en viss masochism för att stå ut med att ha fel hela tiden de första 5-10 åren inom jobbet.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Programmerare va?

Du med va?

.. det var som fasen, klart att bara programmerare kan få en Sverige-tråd att urarta.

Jodå jag skrev en hel del maskinkod och assembler i ungdomen och senare under studietiden. Men sånt hinns inte med nu - för mycket andra hobbies...

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kommentarerna... Jösses. Folk är både korkade, inskränkta, obildade och fredsskadade eller möjligen lätt efterblivna. Ibland tappar man tron på mänskligheten.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kommentarerna... Jösses. Folk är både korkade, inskränkta, obildade och fredsskadade eller möjligen lätt efterblivna. Ibland tappar man tron på mänskligheten.

De finns överallt, men vad värre är - de har rösträtt........

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
De finns överallt, men vad värre är - de har rösträtt........
Ja och det märks... Jag funderar - ska folk som tror på astrologi och kristaller ha rösträtt? Och alla andra muppar? Det var egentligen bättre förr när man behövde ha fullgjort värnplikt och ha ett stadigt jobb och vara karl för att få rösta.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå rösträtt och styrande, någon av Italiens norra stadsstater hade ett intressant styrelseskick där alla framgångsrika satt i riksdagen, och var tvugna att jobba överens med varandra om lagar och regler. Och eftersom att de tillsammans ägde en majoritet av staten så var de också personligt investerade och intresserade i statens väl.
Funkade i några hundra år har jag för mig. Längre än allmän demokrati har funkat i modern tid.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Du har rätt Systemet var otydlig syftning. mitt fel :Bugar
Tydligare
Millennium urvecklades på 1990-talet och alltså nått bäst före datum.
Jag kunde inte heller riktigt tänka mig att det nya systemet skulle vara äldre än det som fanns innan, så min fantasi satte lite begränsning för min tolkning.

Det gör ju isf den här affären till ännu mer av ett misslyckande.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Underbart. Jag har jobbat med flera programmerare under mina år som utvecklare. Har själv försökt mig på att programmera, haft kompisar som tålmodigt hjälpt mig men vad det verkar har jag själv inte tålamodet. Kan det vara adhd?
Det är ovanligt i min branch att någon kallar sig utvecklare utan att (kunna) programmera (alltså skriva och förstå källkod, för att vara tydlig), så där får du gärna utveckla lite.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har det fallit snö (även utanför Borlänge), det är kaos i trafiken och polisen ber folk stanna hemma.
Allt är som vanligt alltså... 🙃

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu har det fallit snö (även utanför Borlänge), det är kaos i trafiken och polisen ber folk stanna hemma.
Allt är som vanligt alltså... 🙃
Inte bättre här i Bohuslän
1732100109130.pngmen jag ät stolt över att sonen inhandlade och satte på fälgar med vinterdäck 11 November.:)

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS