Sverige idag..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hälsa föräldrarna att jag håller med. Och båda två är väl värda en najs pension och njuta av livet med barn och barnbarn - och man behöver ju inte ge massa pengar till ungar som lever upp det på skitsaker. Det går väl till och med att göra barn arvlösa numera? De ändrade väl lagstiftningen, men jag har inte koll längre. Mina ungar får dela på det som finns kvar, för de är tacksamma även om det swishas minst en gång i veckan 😅
Tror man fortfarande har rätt till sin laglott, men mina systrars laglott är ganska liten eftersom att de bara ärver mor, men mor och far ser gärna att båda systrarna får sin rättmätiga andel men har sagt till dem att om de bråkar blir det bara laglotte.
Jag och bror ärver både mor och far, men eftersom att far aldrig adopterade mina systrar så ärver de bara mor, så jag och bror ärver 3/4, och de 1/4. Om de bråkar får de 1/8 istället.

När det hela brakade loss sa jag till mor och fa att ta kontakt med en familjejurist omedelbart innan de börjar planera och skriva testamente enligt lagens alla krusiduller. Tog dem ett par månader, men de gjorde det iaf så det hela är på gång iaf. Vi får se hur det går men potentiellt blir jag delad ägare av en fastighet inom nästa årtionde.

Bror behöver bara sparka ut sitt huskors med så sinnesfriden kan infinna sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Också problematisk?
Hon är lite av en narcissist. Vägrar jobba, blåser alla pengarna bror tjänar på fan vet vad, och ljuger och bedrar lite som narcissister tenderar att göra. Hon har behandlat ungarna extremt illa med.
Lillebror gjorde det tveksamma valet att skaffa barn med henne, och när ungen föddes så vägrade hon att låta bror skriva på som far till ungen så hon har haft det som maktmedel mot honom i många år.. Sedan ville hon åka till Amsterdam med polare och lillebror ställde ultimatumet att hon var tvungen att registrera honom som far till ungen annars skulle han polisanmäla henne för att lämna ungen med honom så hon skrev under faderskapet.
Hon har efter det försökt att ta tillbaka faderskapet, men det gick liksom inte att ensidigt göra det. :hihi

Jag tittar inte på drama eftersom att min släkt bistår med tillräckligt av det som det är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Arv är det bästa sättet att göra fiender av syskon. Sett det flera gånger nu, och det är jävligt ruttet.

Jag har också sett det flera gånger, på olika nära håll, och det är otäckt.

Jag jobbade med en snubbe som brände sina syskonrelationer över en väl begagnad bruksbil, värde kanske 15000 kr.

En annan snubbe räknade med arvet i sin egen ekonomiska plan när han skulle köpa hus, medans föräldrarna levde....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror man fortfarande har rätt till sin laglott, men mina systrars laglott är ganska liten eftersom att de bara ärver mor, men mor och far ser gärna att båda systrarna får sin rättmätiga andel men har sagt till dem att om de bråkar blir det bara laglotte.
Jag och bror ärver både mor och far, men eftersom att far aldrig adopterade mina systrar så ärver de bara mor, så jag och bror ärver 3/4, och de 1/4. Om de bråkar får de 1/8 istället.

När det hela brakade loss sa jag till mor och fa att ta kontakt med en familjejurist omedelbart innan de börjar planera och skriva testamente enligt lagens alla krusiduller. Tog dem ett par månader, men de gjorde det iaf så det hela är på gång iaf. Vi får se hur det går men potentiellt blir jag delad ägare av en fastighet inom nästa årtionde.

Bror behöver bara sparka ut sitt huskors med så sinnesfriden kan infinna sig.

Vet inte hur det fungerar i Sverige, så kan inte bidra med fakta, men här borta är det vanligt att såna här familjestrukturer ställer till det…. Skulle tex din mor ärva din far, förutsatt att de är tillsammans fortfarande, så skulle hon sedan kunna ändra sig och vilja vara generösare mot sina döttrar.

Här är det vanligt att man sätter tillgångarna i en stiftelse och sedan skriver instruktioner för hur stiftelsen ska skötas och exekuteras.

Jag har personligen sett instruktioner för stiftelser där medlen hanteras fritt när båda är vid livet, men som sedan begränsas när den ena parten avlider - tanken är här att den överlevande ska kunna täcka kostnader för boende, mat, sjukvård, nöjen, osv, men inte till den grad att denne kan bränna hela potten som är tänkt att gå i arv till nästa generation. När den andra parten avlider finns instruktioner för hur medlen ska fördelas. I ditt fall skulle en liknande setup kunna ge din far ro att gården kommer finnas kvar och skötas om av dig och din bror.

Låter annars som en spännande familj. Får man komma förbi på en julgrogg??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vet inte hur det fungerar i Sverige, så kan inte bidra med fakta, men här borta är det vanligt att såna här familjestrukturer ställer till det…. Skulle tex din mor ärva din far, förutsatt att de är tillsammans fortfarande, så skulle hon sedan kunna ändra sig och vilja vara generösare mot sina döttrar.
Här kan hon inte göra det. När far dör ärver jag och bror genast hälften av allt som är hans. Hon kan bo kvar i hus och sånt, men vi äger hälften av huset. Hon kan inte ge mer än 3/4 av sin hälft till mina systrar eftersom att jag och bror kan kräva vår laglott av hennes arv med.

Och om hon ger bort ägodelar, fastigheter eller pengar av ett icke försumbart värde så räknas det som arv, och om det tillsammans blir mer än vår laglott så kan vi kräva tillbaka det vid arvsskiftet när hon dött.
Här är det vanligt att man sätter tillgångarna i en stiftelse och sedan skriver instruktioner för hur stiftelsen ska skötas och exekuteras.

Jag har personligen sett instruktioner för stiftelser där medlen hanteras fritt när båda är vid livet, men som sedan begränsas när den ena parten avlider - tanken är här att den överlevande ska kunna täcka kostnader för boende, mat, sjukvård, nöjen, osv, men inte till den grad att denne kan bränna hela potten som är tänkt att gå i arv till nästa generation. När den andra parten avlider finns instruktioner för hur medlen ska fördelas. I ditt fall skulle en liknande setup kunna ge din far ro att gården kommer finnas kvar och skötas om av dig och din bror.

Låter annars som en spännande familj. Får man komma förbi på en julgrogg??
Hah, är du i Vimmerbyområdet runt jul så bjuder jag på en hel flaska om du kommer förbi.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Här kan hon inte göra det. När far dör ärver jag och bror genast hälften av allt som är hans. Hon kan bo kvar i hus och sånt, men vi äger hälften av huset. Hon kan inte ge mer än 3/4 av sin hälft till mina systrar eftersom att jag och bror kan kräva vår laglott av hennes arv med.

Och om hon ger bort ägodelar, fastigheter eller pengar av ett icke försumbart värde så räknas det som arv, och om det tillsammans blir mer än vår laglott så kan vi kräva tillbaka det vid arvsskiftet när hon dött.

Hah, är du i Vimmerbyområdet runt jul så bjuder jag på en hel flaska om du kommer förbi.

Låter som du har koll på det och att det kanske är lite mer ordnat i Sverige!

Var försiktig med såna inbjudningar - jag är smålänning och åker nog hem till jul

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mina föräldrar har plöjt ner hundratusentals kronor i den infertila åkern. Min mor spenderade åratal på att hjälpa till att sanera ekonomin, men tacksamheten för hjälpen uteblev så nu har båda föräldrarna sagt att "själv göre, själv ha" som det uttrycks i Småland.
De har till och med börjat strategera över hur de ska rädda gården i arvsskiftet så att fogden inte kommer och tar den. Jag har alltid sagt att det är frukten av deras arbete, så för min del kan de sälja allt och supa upp pengarna, men far i synnerhet tycker att gården ska vara kvar i släkten.
Faktum är att startskottet för att se till att arvet inte går till fogden var att denna systern kom förbi och var förmäten över arvet hon skulle få. Kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men det var något i stil med att mina föräldrar kunde sälja gården och ge henne förskott på hennes arv.

Personligen har jag sett far jobba 80-timmarsveckor hela mitt liv, och tycker väl att han ska få ha sin gård kvar så han kan gå och påta lite i skogen när han är pensionär. Efter cancern så har han inte riktigt orkat med att jobba så längre, och nu orkar han knappt 40 timmarsveckor nu när han gått i pension, så det är definitivt dags att han tar och lugnar ner sig lite så han kan njuta lite av att leva, inte bara jobba och sova.

Har personligen sagt att han och mor får bo kvar i huset på gården så länge de vill om jag och bror tar över gården innan de trillar av pinn.
Hur planerar de hålla henne lottlös? Skulle spontant säga att det inte är görbart, bröstarvingar har ett väldigt starkt skydd och det låter som hon är den typen som kommer se till att få det hon har "rätt till".
Hoppas det löser sig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur planerar de hålla henne lottlös? Skulle spontant säga att det inte är görbart, bröstarvingar har ett väldigt starkt skydd och det låter som hon är den typen som kommer se till att få det hon har "rätt till".
Hoppas det löser sig.
Som sagt, de vill att hon ska få sin rättmätiga del, inte vara lottlös. Det de anser vara rättmätig del är dubbla laglotten, men om det börjar bråkas blir det bara laglotten.
Jurister är med och skriver ner allt med.

Annars har det övervägts att sälja gården till mig och bror om det nu skulle vara några problem, och att de får bo kvar i huset ändå. Så skiftades det när far tog över gården från hans föräldrar.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har också sett det flera gånger, på olika nära håll, och det är otäckt.
Svärmor lyckades inte vara sams med sina syskon (två systrar) så de var inte så sams efter att deras mor dog, fadern dog tidigare.

Min pappa dog när han bara var 67, så vi lät allting vara till mamma. När min mamma dog 84 år gammal så satte vi oss ner vid första träffen för bodelning och kom överens om att vi skulle vara sams när allt var klart. Vi var 8 syskon, och vi lyckades hålla sams både under och efter bodelningen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Svärmor lyckades inte vara sams med sina syskon (två systrar) så de var inte så sams efter att deras mor dog, fadern dog tidigare.

Min pappa dog när han bara var 67, så vi lät allting vara till mamma. När min mamma dog 84 år gammal så satte vi oss ner vid första träffen för bodelning och kom överens om att vi skulle vara sams när allt var klart. Vi var 8 syskon, och vi lyckades hålla sams både under och efter bodelningen.
Mormor och morfar gav sitt hus vid havet till sina 4 barn att använda och njuta av när de blev för gamla för att bo kvar där. Det blev genast bråk om vem som skulle få ha huset och när. Mor och far erbjöd sig att köpa loss övriga 3 syskon för att få slut på bråket, men det gick inte för sig för då kunde ju mor (och far) njuta av huset och läget när övriga 3 inte kunde. Till slut fick huset säljas på marknaden, till morfar och mormors sorg. De ville ju att barnen skulle ha kvar huset.

Får gratulera till att ni syskon är vettigt folk.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Äntligen så har de fattat, löst sittande "kläder" är en riskfaktor!!!
Men reflexväst ska juuuu vaara så säkert, alla ska ha. Det finns andra synliggörande kläder, reflexer på overallen, mössan, t-shirt.

1733747757579.png
Synd att någon måste dö innan folk inser vidden av farlighet med säkerhetstänk. Kom ihåg barnet som ströps av hjälmen som fastnade när han klättrade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Äntligen så har de fattat, löst sittande "kläder" är en riskfaktor!!!
Men reflexväst ska juuuu vaara så säkert, alla ska ha. Det finns andra synliggörande kläder, reflexer på overallen, mössan, t-shirt.

View attachment 507466
Synd att någon måste dö innan folk inser vidden av farlighet med säkerhetstänk. Kom ihåg barnet som ströps av hjälmen som fastnade när han klättrade.

Reflexväst inne på skolgården är väl hur som helst lite onödigt?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Reflexväst inne på skolgården är väl hur som helst lite onödigt?
Jag vet att de har motiverat med att det är lättare att se om ungarna rymmer ifrån gården.
Men det finns bättre elektroniska saker för det, sök på virtuellt staket för hund, finns med gps oxå.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag vet att de har motiverat med att det är lättare att se om ungarna rymmer ifrån gården.
Men det finns bättre elektroniska saker för det, sök på virtuellt staket för hund, finns med gps oxå.
Ungarna måste ju vara dumma nå djävulskt om de inte kan ta av sig västen och rymma?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, såna där halsband som ger en elchock ifall dom går för nära gränskabeln.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457