Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som sagt, de vill att hon ska få sin rättmätiga del, inte vara lottlös. Det de anser vara rättmätig del är dubbla laglotten, men om det börjar bråkas blir det bara laglotten.
Jurister är med och skriver ner allt med.

Annars har det övervägts att sälja gården till mig och bror om det nu skulle vara några problem, och att de får bo kvar i huset ändå. Så skiftades det när far tog över gården från hans föräldrar.
Jag läste klart tråden först efter jag svarade på ditt inlägg, fattar nu.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Synd att någon måste dö innan folk inser vidden av farlighet med säkerhetstänk. Kom ihåg barnet som ströps av hjälmen som fastnade när han klättrade.

När mina barn var små var det kläder med snörning i halsen som var farligt, vissa förskolor löste det med saxen om någon unge hade en tröja med snörning.
Efter det blev det cykelhjälmar med fel färg på spännet det skulle jagas, och nu reflexvästar.

Det är bara att inse att ungar i den åldern aktivt försöker ta livet av sig och kan göra det med vad som helst om dom lämnas obevakade.

Man kan fastna med en t-shirt och strypa sig också

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag vet att de har motiverat med att det är lättare att se om ungarna rymmer ifrån gården.
Men det finns bättre elektroniska saker för det, sök på virtuellt staket för hund, finns med gps oxå.
Henrik Schyffert försökte ju sälja in elstängsel till en förskola i Hassan typ -96. Funkade inte då iaf :D

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När mina barn var små var det kläder med snörning i halsen som var farligt, vissa förskolor löste det med saxen om någon unge hade en tröja med snörning.
Efter det blev det cykelhjälmar med fel färg på spännet det skulle jagas, och nu reflexvästar.

Det är bara att inse att ungar i den åldern aktivt försöker ta livet av sig och kan göra det med vad som helst om dom lämnas obevakade.

Man kan fastna med en t-shirt och strypa sig också
Förvisso är det så men västen anses som ett trygghetsverktyg "säkerhet" och sitter oftast väldigt löst och fladdrar, tischan brukar vara tajtare. Hjälm på lekplatser är ju också "huvudlöst", lätt att fastna. På dagiscyklar så är det väl knappast nödvändigt ändå. Ungar ska lära sig att det gör ont om man gör konstiga saker.

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
De som växer upp i dagens vadderade miljö missar att lära sig tre viktiga saker.

Att världen inte är säker utan behöver navigeras med kompetens.
Agens.
Samt, viktigast, att det inte är farligt att det gör ont.

Detta har varit en åsikt som lett till vissa konflikter med barnens mor i det lilla perspektivet och till unga vuxna som inte vågar köra sporthoj i det lite större.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja visst ja, vi behöver vapen också, tänkte inte på det.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Visserligen har nya vapen varit på gång en tid, men det är för bedrövligt att byråkratiskt krångel med upphandling skall kunna fördröja alltihop så man måste ta in ett annat vapen under tiden.

Rent generellt tror jag det hade varit bra om man undvek den typen av stora upphandlingar av typen "allt eller inget" som man gör idag, där man ägnar år åt själva upphandlingen för att sen ändå fastna i överklaganden osv. Hade hellre sett att man när man letade nya leverantörer hade som grundprincip att köra på snabbt och med mindre beställningar, men istället snabbt kunna korrigera när det blir fel. När man under längre tid bevisat att man är en bra och tillförlitlig leverantör kan man då bli aktuell för större beställningar som då inte behöver konkurrensutsättas mot hela marknaden och kan gå betydligt snabbare.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, såna där halsband som ger en elchock ifall dom går för nära gränskabeln.
Och så tar två busungar och lyfter upp lilla Sara och hänger henne i halsbandet i en av krokarna för att hänga upp kläder i entreen. Fotboja är kanske bättre.....
Gissar att olyckan med reflexvästen är att barnet blivit hängd i västen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Har vi ammunition då ? Till dom ?
En numera avliden släkting berättade att han låg vid gränsen mot Norge under 2:a världskriget med Mausergevär och 20 patroner. I skogen. Tyskarna på andra sidan hade kpistar vilket kanske passade bättre med skjutavstånden i skogen.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vi vet nu att vi i EU/Sverige inte klarar av att tillverka Litiumbatterier i industriell skala men det är kanske inte så konstigt.
1733829364741.png
berlindske.dk idag
Här har en socialsekrterare med akademisk utbildning (i varje fall förr) fått några frågor med anledning av en 15årig gift flicka.
Citat:
När polisen senare förhörde den ansvariga socialsekreteraren sa förhörsledaren att målsägarens, det vill säga flickans, ”eventuellt uttryckta vilja att ingå äktenskap saknar betydelse” och frågade ”hur ställer ni er till det?”.

– Jag visste inte att det saknar betydelse, svarade socialsekreteraren.

Polisen påpekade då att familjen berättat att flickan giftes bort för att skydda henne från talibanerna efter maktövertagandet, men att flickan ändå blivit gravid med mannen hon blivit gift med.

”Förstår man då inte från er sida att hon lever i ett sexuellt förhållande med den hon är gift med?”, frågade polismannen.

– Jag kan inte svara på den frågan, svarade socialsekreteraren.
slut citat

Last edited:
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende