Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bör? Om du läser vad jag skrivit samt länkar så behöver du inte spekulera.

Mobilnätet är för övrigt jävligt mycket mer robust än elnätet.
Där har du fel. Mobilnätet är helt beroende av elnätet.
Kravet från pts.se är 1 (en) timmes drift vid strömavbrott.
Sedan är det ju så att det är bara större strömavbrott som det 2018 som tog hela Höganäs kommun # som gör att alla mobilmaster i närheten faller bort.
Så därför verkar det vid vanliga "små" elavbrott som du säger att
"Mobilnätet är för övrigt jävligt mycket mer robust än elnätet."

# Höganäs hade 3 matningar 2018, EN matning var under service så den var nerkopplad.
De TVÅ andra matningarna, jag tror dom var på 3x130 kVolt vardera gick vid avbrottet på samma stolpar så varje stolpe bar 6 st 130 kVolt elledningar.
Och när en stolpe blev nerkörd av en lastbil ca 10 meter ut på en åker, ja då var det totalt elavbrott i Höganäs kommun från ca 20:00 på kvällen till nästa dags eftermiddag.
Bland "roligare" händelser var att EFTER strömmen kommit tillbaka kom ett SMS från Höganäs kommun att det inträffat ett elavbrott och att man räknade med att strömmen var tillbaka på eftermiddagen.
Om detta inträffar :) finns någon värdepapperhandel kvar i New York ?
1741718209169.png

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: @K

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Där har du fel. Mobilnätet är helt beroende av elnätet.
Kravet från pts.se är 1 (en) timmes drift vid strömavbrott.
Sedan är det ju så att det är bara större strömavbrott som det 2018 som tog hela Höganäs kommun # som gör att alla mobilmaster i närheten faller bort.
Så därför verkar det vid vanliga "små" elavbrott som du säger att
"Mobilnätet är för övrigt jävligt mycket mer robust än elnätet."

# Höganäs hade 3 matningar 2018, EN matning var under service så den var nerkopplad.
De TVÅ andra matningarna, jag tror dom var på 3x130 kVolt vardera gick vid avbrottet på samma stolpar så varje stolpe bar 6 st 130 kVolt elledningar.
Och när en stolpe blev nerkörd av en lastbil ca 10 meter ut på en åker, ja då var det totalt elavbrott i Höganäs kommun från ca 20:00 på kvällen till nästa dags eftermiddag.
Bland "roligare" händelser var att EFTER strömmen kommit tillbaka kom ett SMS från Höganäs kommun att det inträffat ett elavbrott och att man räknade med att strömmen var tillbaka på eftermiddagen.
Om detta inträffar :) finns någon värdepapperhandel kvar i New York ?
View attachment 511717

Jag vet inte hur långa elavbrott det brukar vara där du bor men ja, dom är vanligen över inom några minuter uppåt en kvart men jag hade strömavbrott flera timmar under mellandagarna utan att bli utan mobiltelefon.

Du pratar hela tiden om ett det där strömavbrottet i Höganäs, alltså nåt som händer en gång vart 20e år eller nåt sånt?

Inser du att hela diskussionen började med inlägget där någon påstod att man inte får sälja alls så snart kassaregister är ur funktion?

Och nu tvingas jag sitta här och tjafsa om händelserna som är så ovanliga att dom knappt existerar. Bara för att jag motbevisa det påståendet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag vet inte hur långa elavbrott det brukar vara där du bor men ja, dom är vanligen över inom några minuter uppåt en kvart men jag hade strömavbrott flera timmar under mellandagarna utan att bli utan mobiltelefon.

Du pratar hela tiden om ett det där strömavbrottet i Höganäs, alltså nåt som händer en gång vart 20e år eller nåt sånt?

Inser du att hela diskussionen började med inlägget där någon påstod att man inte får sälja alls så snart kassaregister är ur funktion?

Och nu tvingas jag sitta här och tjafsa om händelserna som är så ovanliga att dom knappt existerar. Bara för att jag motbevisa det påståendet.
Egentligen en helt onödig diskussion av den enkla anledningen att för i "alla" större butiker är vid elavbrott personalens viktigaste uppgift att tömma butiken innan nödbelysning slocknar.
Av säkerhetskäl. Det går ju tex inte evakuera en släckt butik vid brand.
Tobakisten i Höganäs är en unik butik eftersom den har glasfasad mot Köpmansgatan, vilket ger butiken ljus samt ger tobakisten exponering av allt, den lilla kyldisken med färskvaror, godistorget. Chips , läsk, tidningar. tobak. Men de flesta butiker i min omgivning i Majorna Gbg har sina gamla fönster täckta med affisher. All belysning är elektrisk.
Så när strömmen gått är det färdigsålt. Det går inte ha kunder i mörkret.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen en helt onödig diskussion av den enkla anledningen att för i "alla" större butiker är vid elavbrott personalens viktigaste uppgift att tömma butiken innan nödbelysning slocknar.
Av säkerhetskäl. Det går ju tex inte evakuera en släckt butik vid brand.
Tobakisten i Höganäs är en unik butik eftersom den har glasfasad mot Köpmansgatan, vilket ger butiken ljus samt ger tobakisten exponering av allt, den lilla kyldisken med färskvaror, godistorget. Chips , läsk, tidningar. tobak. Men de flesta butiker i min omgivning i Majorna Gbg har sina gamla fönster täckta med affisher. All belysning är elektrisk.
Så när strömmen gått är det färdigsålt. Det går inte ha kunder i mörkret.

Ring skatteverket och säg att dom kan ta bort regeln för ingen i Majorna använder den ändå.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilka butiker i din närhet kan hålla öppet under strömavbrott ?

Jag vet inte hur det ser ut hos någon annan men jag är inte hindrad av ett strömavbrott.

Och hade jag en större butik skulle jag nog överväga att dela ut ficklampor i entrén. Alternativt så skulle jag kanske flytta ut färskvarorna och sälja dom utomhus om jag bedömde att dom kunde hinna bli gamla.

Alternativt så skulle jag kanske starta elverket och dra fram lite belysning.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte hur det ser ut hos någon annan men jag är inte hindrad av ett strömavbrott.

Och hade jag en större butik skulle jag nog överväga att dela ut ficklampor i entrén. Alternativt så skulle jag kanske flytta ut färskvarorna och sälja dom utomhus om jag bedömde att dom kunde hinna bli gamla.

Alternativt så skulle jag kanske starta elverket och dra fram lite belysning.
Det är skillnad på att lösa problem och att bara undvika dem.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ja, om du tycker det är en allt för stor uppoffring för att kunna driva din butik en dag så passar du nog bäst som anställd.

Själv skulle jag inte backa ifrån att sätta mig i bilen och köra till skatteverket 5 mil bort om det behövdes.
Du är medveten om att kopparnätet avvecklas? Här i stan ska de stänga servicecentret för diverse myndigheter, bland annat skatteverket så fan vet var närmsta hamnar sedan.
Tycker du någonstans att det är rimligt med dessa krav när man gör sig oanträffbar?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du är medveten om att kopparnätet avvecklas? Här i stan ska de stänga servicecentret för diverse myndigheter, bland annat skatteverket så fan vet var närmsta hamnar sedan.
Tycker du någonstans att det är rimligt med dessa krav när man gör sig oanträffbar?

Kopparnätet är redan stängt hos mig och jag har 5 mil till närmaste skatteverk.

Jag vet inte hur det gick till när jag blev skatteverkets talesman sporthoj. Jag har bara påpekat ett felaktigt påstående och nu ska jag tydligen tvingas att förklara allt möjligt som sker på skatteverket, televerket, och div politiska neddragningar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Kopparnätet är redan stängt hos mig och jag har 5 mil till närmaste skatteverk.

Jag vet inte hur det gick till när jag blev skatteverkets talesman sporthoj. Jag har bara påpekat ett felaktigt påstående och nu ska jag tydligen tvingas att förklara allt möjligt som sker på skatteverket, televerket, och div politiska neddragningar.
Vilken tid öppnar skatteverkets kontor i Helsingborg idag?
Är det bara att dyka upp eller måste man boka tid?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa