Sverige ut ur EU? ( Telekompaketet )

Borde Sverige trockla sig ur EU?

• Antal röstningar
    0

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Vi är väl runt plats 15/27 i befolkningstoppen. Får vi upp antal röstande är det mycket inflytande vunnet. Vi har i relation till befolkning fler platser än tyskarna.

Det är klart att demokratin inom EU lider, men det är fortfarande ett mellanstatligt samarbete. Inte överstatligt bestämmande. Om EU skulle ha samma representationsratio i parlamentet som i vår egen riksdag skulle antalet ledamöter ligga runt 20 000, istället för de drygt 700 som sitter där idag. Det är ganska många personer, men du får jättegärna stå för fiolerna om du tycker att det är rimligt.

Om flera människor ska försöka komma överens om något vettigt,
blir resultatet oftast sämre om man är många människor.

Oavsett vår egen och andras representation försöker EU göra för mycket
med för många människor. Det bestäms en massa inom EU, men många
gräsrötter tycker inte att de har något inflytande.

Jag tror att du själv förstår att korruptionsargumentet inte håller.

Vad är det som inte håller för vaddå?

Vi kan deklarera att vi lämnar EU imorgon, men skulle förmodligen vara klara 2015. Lissabonfördraget kommer att rita upp riktlinjer för hur ett sådant scenario skall skötas. Varför någon nu, på allvar, skulle vilja lämna EU, vet jag inte.

Man kan ju tycka själv att man inte är medlem längre, men om de andra
medlemmarna samtidigt tycker att man fortfarande är medlem har man
ett problem.

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
hahaha. Helt underbart med EU

"2006 kom en rapport som fann att 60 miljoner kronor hade utbetalats till ett hem för cancerbarn i italienska Avellino i början av 1990-talet. Hittills har inte en enda sjuksäng uppställts i hemmet.
En dansk person som gick under namnet krokodilmannen fick bidrag från EU:s strukturfonder för byggandet av ett krokodilzoo i staden Norre Alslev.
En dansk företagare mottog 100 000 euro från EU för att bygga en skidbacke på ön Bornholm. I en kommentar sa företagaren att han aldrig trodde "att de (EU-byråkraterna) skulle stödja något så galet".
"

http://www.expressen.se/debatt/1.1533510/eu-s-korruption-allt-mer-bisarr

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Om flera människor ska försöka komma överens om något vettigt,
blir resultatet oftast sämre om man är många människor.

Oavsett vår egen och andras representation försöker EU göra för mycket
med för många människor. Det bestäms en massa inom EU, men många
gräsrötter tycker inte att de har något inflytande.

Vad är det som inte håller för vaddå?

Man kan ju tycka själv att man inte är medlem längre, men om de andra
medlemmarna samtidigt tycker att man fortfarande är medlem har man
ett problem.
Det är precis det jag menar, men du är ju uppenbarligen bekymrad över den demokratiska legitimiteten i EU.

Jag ser inte den koppling som du uppenbarligen gör mellan folkligt stöd, korruption och vilseledning. Det handlar snarare om bristande insyn och att folk faktiskt inte vet vad man pysslar med. Vanlig rädsla.

Den f.d. medlemmen har större problem än så, främst ekonomiska.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Om du inte är medlem i unionen behöver du inte införa förordningar/lagar som fastställs på EU-nivå.

Jag vet att t.ex Norge, som inte är med i EU, ändå "måste" följa en del krav som EU har. I detta fallet gäller det området garanti / konsumenträtt (har inga detaljer i huvudet dock).

Kan även tänka mig att det blir svårt att strunta i krav som kommer från EU, då lilla Sverige då kanske skulle råka ut för lite "maktmissbruk" från EU's sida ;) (Handel över gränser etc?)
Bara en tanke dock...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag vet att t.ex Norge, som inte är med i EU, ändå "måste" följa en del krav som EU har. I detta fallet gäller det området garanti / konsumenträtt (har inga detaljer i huvudet dock).

Kan även tänka mig att det blir svårt att strunta i krav som kommer från EU, då lilla Sverige då kanske skulle råka ut för lite "maktmissbruk" från EU's sida ;) (Handel över gränser etc?)
Bara en tanke dock...

Maktmissbruk kanske man inte skall kalla det men då vi är ett land som lever väldigt mycket på export/import så skulle ökade tullar vara ganska illa för oss.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan

Bara en tanke dock...
Nu förstår jag vad du menar. Norge är med i EES, vilket innebär att de deltar i EU:s frihandel i utbyte mot att de följer handels/konkurrensregler eller något liknande.

Går Sverige ur EU kan vi i teorin fortfarande delta i EES och således åtnjuta frihandel, men då är vi tillbaka med att EU tar beslut åt oss och då har vi definitivt ingen möjlighet att påverka.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
EuropaUnionen va?

Har aldrig hört talas om en Union av länder faktiskt, mera som en samling gubbar som vill få mer makt och pengar på skattebetalarnas bekostnad.
Vi har aldrig någonsin varit endade i Europa, kommer aldrig bli! Mao. ut ur EU!

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
EuropaUnionen va?

Har aldrig hört talas om en Union av länder faktiskt, mera som en samling gubbar som vill få mer makt och pengar på skattebetalarnas bekostnad.
Vi har aldrig någonsin varit endade i Europa, kommer aldrig bli! Mao. ut ur EU!
Praktexemplet på någon som inte har en aning om vad han pratar om, men om det är din fasta åsikt så är det.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Här står en skrivning mycket få av oss svenska medborgare vet om

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____498.aspx

Vilket betyder att sverige är UNDERSTÄLLD EU-lagar och förordningar.
Vilket märks i bla att ca 75% av beslut i kommunstyrelser är pga av beslut som är tagna nere i Bryssel och bara att följa hur dumknullade dom än är.
Resultatet betyder att det så kallade närbestämandet om hur vi kunde ha gjort saker på ett bra sätt här i sverige är underordnat EU-direktiv som mest gynnar de stora medlemsländerna.

Och vad många inte heller vet om är att de så kallade Lissabonfördraget (som vart omdöpt istället för EU:s grundlag vilket det handlar om), flyttar ännu mera makt från riksdag och regering ner till Bryssel.
Och det har blivit en ny karriärsmöjlighet för de olika partipolitikerna hära, och dom lyfter givetvis fram saker ska vara så jävla bra endast för att DOM ska få en bra post i Bryssel, inget annat.

Och kollar man VAD våra parlamentariker röstar på för olika saker där nere i Bryssel så är de definitivt inte det dom sagt i svensk media.

Hade EU stått för typ gemensam handel och standardisering som är bra så hade de vart oki, men nu bygger de bara vidare på en enorm byråkratisk apparat som bara kostar pengar och inte tillför det som skulle kunnat vara bra.

Jag trodde från början att EU var en bra ide, tills man läste in sig och såg va som försegår där.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Vi borde göra ett litet NordKorea av Sverige tycker jag. Slå igen gränserna, bygga upp militären och indoktrinera medborgarna med dalahästar och små grodorna.
Kanske fortsätta att köra med idén om soldat torp, fast i lägenhetsform?

Själv är bäste dräng. :stoppar-in-en-prilla

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Här står en skrivning mycket få av oss svenska medborgare vet om

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____498.aspx

Vilket betyder att sverige är UNDERSTÄLLD EU-lagar och förordningar.
Vilket märks i bla att ca 75% av beslut i kommunstyrelser är pga av beslut som är tagna nere i Bryssel och bara att följa hur dumknullade dom än är.
Resultatet betyder att det så kallade närbestämandet om hur vi kunde ha gjort saker på ett bra sätt här i sverige är underordnat EU-direktiv som mest gynnar de stora medlemsländerna.

Och vad många inte heller vet om är att de så kallade Lissabonfördraget (som vart omdöpt istället för EU:s grundlag vilket det handlar om), flyttar ännu mera makt från riksdag och regering ner till Bryssel.
Och det har blivit en ny karriärsmöjlighet för de olika partipolitikerna hära, och dom lyfter givetvis fram saker ska vara så jävla bra endast för att DOM ska få en bra post i Bryssel, inget annat.

Och kollar man VAD våra parlamentariker röstar på för olika saker där nere i Bryssel så är de definitivt inte det dom sagt i svensk media.

Hade EU stått för typ gemensam handel och standardisering som är bra så hade de vart oki, men nu bygger de bara vidare på en enorm byråkratisk apparat som bara kostar pengar och inte tillför det som skulle kunnat vara bra.

Jag trodde från början att EU var en bra ide, tills man läste in sig och såg va som försegår där.
Visst är det så, men att det enkom skulle vara negativt är att blunda lite för mycket för all relevant information.

Personligen har jag hellre en handlingskraftig union (=Lissabonfördraget) än den lytta stackare som vi nu dras med.

EU är en bra idé. Särskilt ekonomiskt. Den inre marknaden har bidraget med en dramatisk tillväxtsökning (du vet, mer stålar) för Sverige och det är något de flesta, uppenbarligen, värdesätter. Polisiärt samarbete har fördjupats, än mer sedan London/Madrid och skapar en större trygghet. Gemensamma krafttag mot bl.a. trafficking och krav på att nya medlemsländer ordnar upp sina länder har förändrat situationen för miljontals människor. Standardisering förenklar för våra företagare som ökar sina vinster samtidigt som den nya konkurrens trimmar priserna till konsumenternas stora glädje.

Det är precis lika dumt att påstå att EU är kasst, som det är att påstå att det är underbart. Det är ingetdera.

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Vad i...:3freak

Hur skulle det där fungera rent praktiskt? Kommer ISP-leverantören endast ge tillgång till de sidor man betalar för eller vad?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Haha ... shit alltså. Urbota idiotiskt. Det här är så sorgligt så sorgligt...

Det måste snarare handla om att man ska kunna ta betalt för att besöka en viss sida... medan resten är gratis. Fast så är det ju redan.

Undra vilket sekel de som lagt fram detta förslag är i...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Haha ... shit alltså. Urbota idiotiskt. Det här är så sorgligt så sorgligt...

Det måste snarare handla om att man ska kunna ta betalt för att besöka en viss sida... medan resten är gratis. Fast så är det ju redan.

Undra vilket sekel de som lagt fram detta förslag är i...

Förmodligen samma som dom som sitter och jobbar med IPRED2 & ACTA..

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Mmm, det där ska man nog ta med en nypa salt. Samtidigt ska man kanske mana till en viss försiktighet hos beslutsfattande organ. Inskränkning av människors integritet och frihet slutar alltid i uppror, vår historia är full av exempel.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Sveriges delegat i rådsarbetsgruppen för telekommunikationer, Jörgen Samuelsson:

"- Är telekommunikation en mänsklig rättighet? Vad tror du en liten fattig pojke i Afrika tycker är mänskliga rättigheter?"

"- Frihet är viktigt, men det handlar om en kommersiell tjänst. Jag kan inte se likheten mellan åtkomst till nätet och rätten till tak över huvudet."

Är det såna vi skickar ner till bryssel? Tar på mig foliehatten så länge.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Citerat från en annan tråd, men dock aktuellt då det rör det s.k telekompaketet.

Heja EU :banana

Sveriges delegat i rådsarbetsgruppen för telekommunikationer, Jörgen Samuelsson:

"- Är telekommunikation en mänsklig rättighet? Vad tror du en liten fattig pojke i Afrika tycker är mänskliga rättigheter?"

"- Frihet är viktigt, men det handlar om en kommersiell tjänst. Jag kan inte se likheten mellan åtkomst till nätet och rätten till tak över huvudet."

Är det såna vi skickar ner till bryssel? Tar på mig foliehatten så länge.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Finns ju en massa otäcka brott som kan begås via nätet. Helt rätt att man ska kunna bekämpa dem effektivt även där. Siter som installerar trojaner(kortnr o annat), pedofilnätverk, koppleri mm får ju gärna stoppas.

Nu gäller det att värna hårt om upphovsrätten så att var och en får bestämma om deras site ska vara med eller utan avgift. :)

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
EU är en märklig plats/företeelse.
Ena dagen vill inför begränsningar i vårt fina Internet. Men redan nästa dag så tycker samma gubbar ( och kärringar ) att Sveriges sk IP-filter mot utländska spelsajter är fel :va

"Frågan om IP-blockering är central. Syftet med den är att stänga ute utländska spelbolag som inte ges licens i Sverige men många instanser menar att IP-blockering inte är acceptabelt eftersom den innebär stora inskränkningar i medborgarnas yttrande- och informationsfrihet vilket gör att frågan är politiskt känslig även i ett vidare perspektiv."

Undrar hur(om) dom tänker .
Ena dagen skall det blockeras på alla nivåer och nästa dagär det fel.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning