Sverigen smidigaste MC-förare?

Homer99

Går äntligen utan kryckor!
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Jämtland
Hoj
TLR -98
...Eller så skiter bara alla i att skriva saker som "jag skulle sökt men..." eller "det äj jättefajligt att schöra motorsykkel"

Så blir det ju en bra tråd, där INTRESSERADE skriver..


Varje år ( sen -03 ) kommer dessa trådar om mcbudkörning, och lika säkert kommer ett tiotal skriva "jag skulle sökt men..."

Frågar ngn om borr på en Nimbus -65 skriver jag inget, för jag tillför inget. Enkelt.

Nu ska jag iaf ut och köra motorcykel:)

Förlåt. Detta är något som skulle behöva skrivas i nästan ALLA trådar på SH :såjaponken
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Själv undrar jag mest om inte denna tråd går under reklam?

F.ö låter jobbet riktigt skojigt!
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Kan förstå att du blev lite butter över mitt inlägg då det inte gynnade din företagsidé. Det kanske gav någon potentiell arbetstagare vars första tanke var, skoj att köra hoj på arbetstid, lite insikt om omständigheterna/baksidan kring detta yrke. Köra hoj är farligt, göra det 8h om dagen är ännu farligare. Nä jag ska sluta nu. Min mening är inte att sabotera för andra.

Men med tanke på att du kallade mig fjolla (i och med att jag inte är intresserad av ditt jobb erbjudande) så borde jag nästan fortsätta lite till...

Det är farligt att gå över gatan oxå...:pannkyss Och eftersom du nu inte har någon erfarenhet av jobbet ifråga så är dina åsikter inte så förankrade i verkligheten...
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vore fett skoj! Dock förstår jag att det kan vara riktigt jobbigt och stressigt. Dock så har jag ca ett halvår kvar i skolan :huvet
 

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SM -08
Vore ju kul om någon med lite erfarenhet om bud körning kunde skriva något som är till nytta för oss som faktiskt är intresserade av att jobba med ett så pass "farligt" yrke. Men det är som vanligt här på SH bara massa svammel så om man är intresserad av något så får man gå igenom 10 sidor skitsnack för att hitta det man söker. Tror inte någon som söker jobbet behöver info om att det är farligt att köra hoj i stan 8h om dan, det fattar man nog själv om man inte är helt pantad.
Jaha, nu har jag nog blivit gammal o hamnat i en 30års kris för nu känner jag mig gnällig. :va
Skit samma, god jul o gott nytt år:D
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Självklart är detta reklam! Direktreklam dessutom!

Vem bryr sig? Tja, du som läser kanske och jag som skriver. För även om man inte har erfarenhet av yrket som sådant innebär inte det att man SAKNAR kunskap/erfarenhet av mc-körning i tät trafik eller kan sätta sig in i rollen med allt från soliga härliga sommardagar till stressiga regniga mörka höst/vinterdagar och vilka risker som ligger i kombinationen oskyddad trafikant & stress likväl vilka förtjänster i form av upplevelser som de härliga stunderna med all sannolikhet också kan ge!

Vad jag reagerar mot är trådskaparens ovilja att presentera allt annat än just fördelarna. Det är näst intill vilseledande reklam men bara näst intill!!!

Att sedan arbetsgivaren i just detta fallet inte står för skyddsutrustning som heter duga är svagt. Finns inte en arbetsgivare inom verkstadsindustrin i Sverige som kräver att arbetstagarna själva skall köpa erfoderlig skyddsutrustning. Men det har naturligtvis att göra med att i deras fall är det lag det är det inte på skyddsutrustning för mc förutom hjälmkrav!

Att sedan förblindad leva i tron att det är matcho yrke och spela på att det är tufft sätter en stämpel att "leva upp till" som rimmar illa med riskmedvetenhet/trafiksäkerhet mm. Så ordet "mes" om någon som inte håller med kommer väl knappast som en blixt från en klar himmel kan jag tänka!

Nä, det finns riskfylda yrken med näst intill samma biverkningar som ger bra mycket mer betalt än 30 000kr/mån (oljeindustrin) där man har råd att betala för de risker yrkesutövarna löper både direkt i yrket men också biverkningar av den (så som förstörda leder/reumatism pga. kyla/väta).

Inte heller är det rätt att jämföra en yrkeskörning med fritid. Under fritiden väljer föraren NÄR, VART och hur långa körpass dvs. HELT utan stress.

Men det är klart, jag är ju en mes (antar jag?) för med mina dryga 45 000mil på landsväg i europa saknar jag ju erfarenhet att kunna göra en relevant bedömning av riskerna med körningen i yrket som mcbud!

// Niklas
P.S Jag har inget emot varken företaget som sådant eller yrket "mc-bud" men jag tycker man dels skall avdramatisera attityden i marknadsföringen (matcho/tuff) eftersom det inte är förenligt med den ansvarstagande yrkesrollen som yrkeschaufför. Men också att man tydligt skall göra klart för arbetstagarna de långsiktiga riskerna med förstörda leder mm (olyckor är en sak det förstår alla som läser & söker). Fast vem söker jobbet då? Jo, de som är matcho/tuffa men som inte måste skryta med det!
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Nej det här är nog inget jobb för fjollor och arbetsskygga. Så vill du undvika att suga fet doja och bromsa recessionen så ska du nog fortsätta att surfa på arbetstid. :pannkyss

Alla andra, som säkerligen greppar hela bilden, är välkomna att söka.

Ojojoj....
Pinsamt låg nivå för någon som ska rekrytera folk.....
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.

Och när du söker jobb som plattsättare så skall arbetsgivaren uppge att man kan få ont i knäna...

Och när du söker jobb som programmerare så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för musarm.....

Och när du söker jobb som kock så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för brännskador.....

OSV OSV OSV..... :pannkyss

Ja och det gör jag oxå efter mina 3 år och 17 000 mil på budhoj i Sthlm......
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Och när du söker jobb som plattsättare så skall arbetsgivaren uppge att man kan få ont i knäna...

Och när du söker jobb som programmerare så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för musarm.....

Och när du söker jobb som kock så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för brännskador.....

OSV OSV OSV..... :pannkyss

Ja och det gör jag oxå efter mina 3 år och 17 000 mil på budhoj i Sthlm......

Plattsättare får i alla fall knäskydd av arbetsgivaren...
Arbetsgivare till programmerare brukar oftast jobba mycket med ergonomin för att motverka sådana bekymmer.
Bränner du dig som kock är det oftast ditt egna misstag...

Då man enligt skatteverket (Izah, var är du?) så är väl skyddsutrustning avdragsgillt, så hela stället med handskar och stövlar borde väl bli avdragsgilla för MC-bud, så företaget borde nog kunna stå för det också... för är så fallet så är det ju ingen kostnad på lång sikt.
Men det har man säkert redan kollat på.

men att säga att man får tillfälle att jobba med det man älskar, köra motorcykel är nog att dra på väldigt höga växlar... för som många vet så tröttnar man ganska snabbt på sin hobby om man också jobbar med den.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Vore ju kul om någon med lite erfarenhet om bud körning kunde skriva något som är till nytta för oss som faktiskt är intresserade av att jobba med ett så pass "farligt" yrke. Men det är som vanligt här på SH bara massa svammel så om man är intresserad av något så får man gå igenom 10 sidor skitsnack för att hitta det man söker. Tror inte någon som söker jobbet behöver info om att det är farligt att köra hoj i stan 8h om dan, det fattar man nog själv om man inte är helt pantad.
Jaha, nu har jag nog blivit gammal o hamnat i en 30års kris för nu känner jag mig gnällig. :va
Skit samma, god jul o gott nytt år:D

Om det e "farligt" att köra som Mc-bud...

Kan ju va det...
Om killarna dör????
Aaa det händer oxå ( lite för ofta ) enligt mej...
Du måste ju tänka på att det e ju inte bara dina ( Skils ) som betyder nåt...
Finns lite mer trafikanter i Sthlm, å vissa gillar bara inte Mc-bud å prejas å jävlas bara för att...
Köra i Regn 8-10 tim om det e så. Kläderna e blöta när du ska ha dom nästa dag..
Det e skit tufft (lovar)...

Sen får ju Du köpa dina arbetskläder oxå:tummenupp
Kanon ju betala 13-15k för att få jobba:va
Som du heller inte får välja hur dom ska se ut:tummenupp
Helsvart ska det va för då syns man bäst:tummenupp

Men visst, när allt flyter å vädret e bra, Så kan det nog va ett av dom roligare jobb man kan ha...
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Jag skulle sögt direkt om jag inte va så fet och hade sju barn och bodde i gnesta och va arbetslös och rädd för Martin.
 

makkanR1

E tillbaka
Gick med
10 May 2006
Ort
sthlm
Hoj
xt 660 -07 till salu!
körde i två år! finns inget bättre jobb en dag med fint väder, humöret på topp o de går så smidigt mellan bilarna. du e odödlig. känns som man skulle kunna köra hela livet! xt 660 blir ju din bästa kompis. du känner den utan o innan. trevliga folk som e mc-bud. men som alla andra jobb så suger jobbet riktigt mycket vissa dagar. en man i 45 års åldern har ju kört i 7 år tror jag så d går ju. .vintrarna e ju då man lär sej att köra o man kanske vurpar nån gång o du e kall o blöt som satan men det hör ju till! och det e ju annorlunda körning privat o fritiden.
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Körde bud för Box back in the days(bil inte mc)!
Va grymt kul, men lönen va sjukt låga. Kunde arbeta 31 dagar per månad
fick ut 14500sek efter skatt.
Kanske bättre betalt med MC?
 

Eightyfiver

Din nästa arbetsgivare
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cygnus X125 XT-E -95
Kan förstå att du blev lite butter över mitt inlägg då det inte gynnade din företagsidé.

Men med tanke på att du kallade mig fjolla (i och med att jag inte är intresserad av ditt jobb erbjudande) så borde jag nästan fortsätta lite till...

Förlåt, jag syftade inte på dig personligen. :) Jag ville mest få lite fart tråden genom att provocera. Jag är inte inne här så ofta men det är lika häpnadsväckande varje gång hur förutsägbart allt är och hur många förståsigpåare det finns. Allt från experter på hjälmar till skattejurister och autobahnätare. Du däremot menade väl och jag uppskattar det :tummenupp
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Jepp. Jag menar alltid väl:) Eller? Jag är SÅ snäll Jag.
Vart lite sugen nu på att söka det när man pratar om det.
Vakna upp på morgonen, sätta sig på hojen, dra upp den på slangen o dra till jobbet. Låter inte helt fel......

Nej det här är nog inget jobb för fjollor och arbetsskygga. Så vill du undvika att suga fet doja och bromsa recessionen så ska du nog fortsätta att surfa på arbetstid. :pannkyss

Alla andra, som säkerligen greppar hela bilden, är välkomna att söka.

Men vadå??
Äger du en åkeri elr???:va
 
Last edited:

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Att vissa, innan de ska skriva så fina vettiga inlägg, inte kan läsa mellan raderna eller läsa informationen som står på mcbud.nu. Då kanske det blir lättare att förstå vad jobbet innebär och vad som menas när man snackar om att vara tuff eller av "rätta virket". Det handlar ju knappast om att åka bombrepor hela dagarna, slanga runt på gator och torg och sparka av backspeglar på bilar som är i vägen (även om så kanske har hänt "back in the days"...):gnissla .

Jag är övertygad om att den som söker jobbet eller tar kontakt också får veta exakt vad det innebär att vara mcbud. Just för att få in rätt kille/tjej, med rätt inställning/attityd och som behåller jobbet längre tid än fram till första regndroppen faller. Det vinner båda parter på.:tummenupp

Redan här sållas "otuffa" bort. De som tror att de är tuffa söker, men bara de tuffaste tar jobbet;)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Och när du söker jobb som plattsättare så skall arbetsgivaren uppge att man kan få ont i knäna...

Och när du söker jobb som programmerare så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för musarm.....

Och när du söker jobb som kock så skall arbetsgivaren uppge att det finns risk för brännskador.....

OSV OSV OSV..... :pannkyss


Japp, på en direkt fråga! Men rekryteraren tycks ju inte ha viljan (se mitt första inlägg i denna tråden!).

... häpnadsväckande varje gång hur förutsägbart allt är och hur många förståsigpåare det finns. Allt från experter på hjälmar till skattejurister och autobahnätare. ...

För att vara en som har önskan att rekrytera folk (har du möjligtvis också personalansvar?) är det förvånande att se din sarkasm och förutfattade mening.

För övrigt är ca. 4000 mil (max) av mina avverkade på autobahn. Resten är i huvudsak avverkade i och kring Sveriges näst största stad så en viss beskärd del av stadstrafik har även jag fått genom åren. Förutom dessa mil finns ett antal oräkneligt antal körda på sveriges olika banor genom åren och senast åren i form av instruktör för SMC med ansvaret och uppstarten av verksamheten i Västra Götaland. Förutfattad mening JAPP!!! Snacka om att suga!
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är väl inte så konstigt att dom inte cashar upp för utrustning.. Det är ju ett yrke där man förmodligen inte blir långvarig i snitt och utrustningen är inte bara dyr utan även anpassad till varje förare..
www.mcbud.nu skrev:
Du kör i dina egna kläder och får en beklädnadsersättning på 30kr/dag. Detta är beräknat utifrån att kläderna är utslitna efter två år.
Vilket ju innebär att dom står för den om man bara stannar i 2 år..
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top