Sveriges Roligaste hoj-väg ?

IronMike

Guest
Fanns ngn film på sh förut, där två snubbar åkte i skåne tror jag, till toner av ac/dc & guns n roses, har för mig att filmen hette lazy days eller ngt sånt...ngn som vet vilken film jagf menar? Och vilka vägar det är? Snurrande runt i skåne i somras, på jakt efter den vägen, hade ngt tips att den gick i närheten av "flammabygget", men jag hitta ingenting, ens med karta & kompass :confused:
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
crashtestdummy skrev:
2512824 Käglan från Örebro till Fellingsbro. 3.4 mil MYCKET bra väg, lite hus och påfarter. nylaggd för 2-3 år sen.
När jag blir rik ska jag köpa den vägen och fylla dikena med lekakulor:yoparty


dock inge vidare med bil, en av de fem gånger jag blivit bilsjuk är på den vägen men kanon hojväg.
En väg med superpotensial är mellan Ed och Nössemark i dalsland. Kanon för ett par år sen men nu är asfalten tyvärr usel.

själv härjar man runt i vårt kära grannland i väst en hel del och då brukar det bli en del varv runt Holtet, (Bakvägen till Halden så att säga. Man kör från Ed på 164:an och tar av vid första Haldenavfarten)
 

ludde74

Ludde
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Lindesberg
Hoj
Blivande NR6
Rolig Väg

Från Dals Ed in i norge via kornsjön till Halden är en rolig kurvig väg med mycket förädiska kurvor.
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
ludde74 skrev:
2513328 Från Dals Ed in i norge via kornsjön till Halden är en rolig kurvig väg med mycket förädiska kurvor.


jaa den vägen är guld har åkt den fram och tillbaka ett antal gånger .underbart när man kommer fram till det slingriga passet efter kornsjö
fick första knäskrapet där med 125an hehe .
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ivil skrev:
2513364 E4an mellan Södertälje och Hölö e ganska spänande.
Riktigt bra tips, den är inte dum alls :tummenupp

Finns tydligen dom som åker g:a vägen istället, med bra asfalt och fina kurvor innan S-tälje, vad nu det ska vara bra för :rolleyes:
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
När man kör från Höör mot Norra Rörum, så kommer en avfartsväg mot höger.

Det står Perstorp 8 på skylten. Från den punkten och ca 6-7 kilometer framåt finns min absoluta favoritväg!!!!

Asfalten ser inte speciellt förtroendegivande ut, men fina sommadragar med bra värme i Rennsport däcken, så greppar det kanon!

Det är tyvärr ingen lång sträcka, men är definitivt värd ett besök. Den påminner också om Ringen på många sätt. Höjdskillnader, blinda kurvor(snabba, långsamma) och framför allt så krävs det en del turer där för att kunna köra fort.

I området omkring, tex mot Örkeljunga finns också mycket fina hojvägar, men inget är i klass med den nyss nämnda.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
peter R1 skrev:
2512920 den roligaste i sommar var på semestern, väg 205 mellan Laxå-Askersund, har man inte kört där har man man inte kört hoj: ): ): ) sedan har vi klassikern, Sollebrunn-Nossebro.
Den är bra, men käglan är ännu bättre eftersom det är mer höjdskillnader och mindre trafik (framför allt tung trafik).
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Från örebro åker ni mot Kumla och tar Fjugesta vägen, åk sedan Mullhyttan och därifrån åker ni mot laxå, fortsätt revenvägen till askersund och sedan mot vretstorp och vidare mot fjugesta och samma väg tillbaks till Örebro. Kanon runda med bra väg och inte speciellt mycket trafik.
Kuperad teräng och grymma kurvor. En klassiker värd att prova för er som inte gjort det.
 

BYAKIN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Örebro
Hoj
Honda XR650R Dallara
IronMike skrev:
2512557 Posta era förslag här :p ..gärna med filmlänkar eller bilder. Själv har man "varit runt" en del. Min favorit sen många år, är en väg i Dalsland som går mellan Tisselskog-Håverud, även kallad "vägen över brudefjället"...

Den är dels kuperad, men innehåller mkt chikaner, krön å bra doserade kurvor. Väglaget är för det mesta riktigt bra. Och trafiken är = 0. Flest antal bilar jag mött under en repa är typ 2, en lördag eftermiddag vid 15 ... vägen går parallellt med en större väg, och ligger jävligt avsides så att säga. Den kanske ser smal ut på film, men bilar kan mötas utan problem...

Det är min favvo-väg alla kategorier ...kanske saknar en högfartsdel. Varit uppe och nosat på 3an en bit upp i varvtalet, strax över 200 någonstans. Men farterna ligger mellan 78,80-200, lagom ändå.

Rekommenderar ändå folk att ta det lugnt på brudfjället, de flesta kurvor är skymda och tung trafik tar den genvägen från mellerud till Dals-långed osv. Har skrämt mig själv inkl. buss- och tungdragarchaffisar genom åren. tyvärr så vart beläggningen rätt risig i år men sträckan är helt klart en adrenalin höjjare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top