Svetsa eget avgassystem!?!

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Sitter och funderar på om man skulle klara av att svetsa ett eget avgassystem till Duccen. Har svetsat lite grann tidigare, har svetsat eget depåstöd tex. men är ABSOLUT inget proffs! Men jag gillar utmaningar:)
Nu till mina frågor:

*Vad ska man använda sig av för rör, (material)
*Klarar man sig med en el gas svets?
*Håller det, eller ger svetsarna med sig direkt av rost o liknande??

Tycker att de skulle va så jävla skoj att testa:) Planerna är att tillverka ett system med sneskurna utblås snett under höger och vänster fotpinne, á la ducce moto-gp (- utblåsen under sadeln)

Tacksam för svar!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
jag skulle nog satsa på TIGsvets om du ska ha det snyggt oxå... blir lite finare o tätare och lättare om man kan

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Alex 6R skrev:
jag skulle nog satsa på TIGsvets om du ska ha det snyggt oxå... blir lite finare o tätare och lättare om man kan

tig,det är bäst och hyffsat lätt,men då jobbar jag som svetsare iof med tig i rostfritt :)

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
CaféRacer skrev:
Sitter och funderar på om man skulle klara av att svetsa ett eget avgassystem till Duccen. Har svetsat lite grann tidigare, har svetsat eget depåstöd tex. men är ABSOLUT inget proffs! Men jag gillar utmaningar:)
Nu till mina frågor:

Tycker att de skulle va så jävla skoj att testa:) Planerna är att tillverka ett system med sneskurna utblås snett under höger och vänster fotpinne, á la ducce moto-gp (- utblåsen under sadeln)

Tacksam för svar!

Tigsvets är nog att föredra.
Byggde ett avgassystem till min FZR 1000 med vance n hines ss som bas med
ljuddämpare och allt, det tog jättelång tid att göra, så själv kommer jag inte
att göra om det.som förmodligen är lättare än duccens
För övrigt så använde jag tunnväggade rostfria rör och böjar.
Men tycker du om utmaningar? så varför inte.

Last edited:

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
varför inte testa mig-lödning ? svetsen blir lite flexibel & den rostar inte i första taget iaf. :tummenupp

vet inte riktigt, finns säkert nackdelar men dom förväntar jag mig att ni kan här :Bugar

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag byggde bakre halvan av systemet på denna hojen http://www.sporthoj.com/annonser/?id=27501# från vanligt gråjärn med migsvets, och fick det sedan kromat för att undvika rost. Har kört med systemet i > 6 månader utan att det har varit några problem med ytbeläggningen.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
CaféRacer skrev:
* Mejerirör. De är rostfria och har tunna väggar :tummenupp
* TIG-svets blir bäst om du kan med den. MIG funkar men lägger på mer material och blir inte lika snyggt.
* Håller å håller, det beror mycket på dig åxå...

På bilden har du ett rör med TIG-svetsad skarv under fotpinnen. Godset är ca 0,8-1 mm och det är inget mejerirör, men det är väldigt likt (modifierat Akra).

normal_PA230006.JPG

Last edited:

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Ok, man kanske ska våga sig på ett projekt :) Men vart kan man köpa 1 mm. rostfria rör med diameter ca. 40-45 mm. ?? Möjligen nått i Sthlm eller Gävle? :tomten

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
DeLaval bygger mjölkrobotar, nånstans får de tag på rören... om du inte hittar nåt på www.eniro.se direkt kanske du kan höra med plåtslagare/rörkrökare om de har tips?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Tjo mannen!

Kommer du inte ihåg firman "avgassystemet" vid vårt gamla kneg???
Där borde det finnas grejer!

Tänkte ringa dem om ja får tid över me bygget... (fixa ett nytt mellanrör till pipan)

CaféRacer skrev:
Ok, man kanske ska våga sig på ett projekt :) Men vart kan man köpa 1 mm. rostfria rör med diameter ca. 40-45 mm. ?? Möjligen nått i Sthlm eller Gävle? :tomten

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Superbee skrev:
Tjo mannen!

Kommer du inte ihåg firman "avgassystemet" vid vårt gamla kneg???
Där borde det finnas grejer!

Tänkte ringa dem om ja får tid över me bygget... (fixa ett nytt mellanrör till pipan)

Tja :) Jo jag tänkte att det kunde vara det!
Fan va cool de vore att fixa ett eget system, men måste ju fixa lite ledig tid oxå :( Men det lär ju va skitdyrt att lämna bort jobbet, mycket böjar och skit för att det ska lira på min..

jonazzz

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1 99a såld Suzuki tl1000r såld..ktm660 såld..ZX10r 04 blå med polerad ram å sving
Tig svets är det bästa blir snyggast men går även med mig om du matar med rostfri tråd..rostfritt rör tunnt gods 0,8mm typ mejerirör finns att beställa på ahlsell om du nu har tillgång till nåt konto där...annars finns det ju rörskrotar lite varstans.... :tummenupp

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Hoj
..
Det får fan bli vinterns projekt! Hoppas bara på att få lite tid över till det... är tyvärr ca 20 mil ifrån min italienska donna :tuttar :( Men ska fan ge mig på ett försök när man får lite ledigt från studierna vid jul! :tomten får skissa o fundera på hur jag vill ha det tills vidare! :rolleyes:
Och tack alla som hjälp till me information! fyll gärna på med mer info om ni har! :)

Qwert

snabbast
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
ZX-6R och KX450F
Hur blir det med rostfria avgassystem blånerar dom inte väldigt lätt eller?

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Nej, det är titan, och det är fränt! :)

tros-kaffe

CRF ÄR BARA SÅ JÄVLA CRF!
Gick med
20 Jan 2004
Hoj
03, Honda CB 1300
alla som tipsar om TIG svetsning har glömt en viktig sak om man ska få en bra å fin å hållbar söm, rotgas, eller fyllnadsgas. så fick jag åxå vara lite Besserwisser. :pannkyss
jobbar åxå med TIGsvetsning i rostfritt. so what?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Använd kalldragna, sömlösa rör.
Ska du göra konorna själv så ta till material så du kan falsa ena sidan och lägg rören omlott 4-5 mm. Det ger dig ett rotstöd som gör att du med lite träning kan svetsa med t ex 2 mm basisk pinne utan att tillföra allt för mycket värme.
TIG blir snyggt (om man kan) men tar längre tid och det går en massa gas också, som tyvärr inte är gratis.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS