bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Ort
- Överkalix
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur ska man gå till för att säkert svetsa i en gammal bensintank? Har läst en del och det är ju allt från att bara ventilera, vattenfyll och sen "boffa" tanken med att tända vid tanklocket har gjorts i ungdomen och jag lever ju ännu men är räddare (kanske klokare) nu för tiden.
Har två objekt som behöver svetsas, tanken till turbo Hondan behöver få en returledning och sen köpte jag billigt en KLR Tengai tank till min KLR C som då behöver behöver få nya fästen till ram och sadel. Om man ändå måste svetsa i Tengai tanken så fick jag en idé om att förlänga tanken framåt runt kylaren där kylarvingarna sitter för att passa bättre på C modellen och även öka på tankvolymen lite till, dock kanske detta stannar som en idé?
Läst att man ska avfetta vilken avfettning är att rekommendera, kallavfettning är väl nåt liknande diesel, fotogen viljet väl känns så där för dieselrester vill man nog inte ha kvar?
Luftning av tanken borde ju kunna gå att göra med kompressorn att man kopplar in en slang i tanken och låter den stå och blåsa nån dag.
Om man fyller tanken med argon rotgas borde det väl vara säkert för då borde det väl vara omöjlig att få en smäll?
Har två objekt som behöver svetsas, tanken till turbo Hondan behöver få en returledning och sen köpte jag billigt en KLR Tengai tank till min KLR C som då behöver behöver få nya fästen till ram och sadel. Om man ändå måste svetsa i Tengai tanken så fick jag en idé om att förlänga tanken framåt runt kylaren där kylarvingarna sitter för att passa bättre på C modellen och även öka på tankvolymen lite till, dock kanske detta stannar som en idé?
Läst att man ska avfetta vilken avfettning är att rekommendera, kallavfettning är väl nåt liknande diesel, fotogen viljet väl känns så där för dieselrester vill man nog inte ha kvar?
Luftning av tanken borde ju kunna gå att göra med kompressorn att man kopplar in en slang i tanken och låter den stå och blåsa nån dag.
Om man fyller tanken med argon rotgas borde det väl vara säkert för då borde det väl vara omöjlig att få en smäll?