Jaguar366
Ny medlem
- Gick med
- 20 Sep 2024
- Hoj
- Ducati Panigale 959 Corse
Det är Volvo Penta inombordare. Om det inte fungerar med svetsning eller lödning så är det motorbyte som gäller…Borra vid sprickan start och stopp och sen hårdlöda.
Är blocket helt på insidan?
Annars så är det väl enklare att hitta ett beg block.
Yes - verkar som om det är helt på insidan.Borra vid sprickan start och stopp och sen hårdlöda.
Är blocket helt på insidan?
Annars så är det väl enklare att hitta ett beg block.
B20, B21/3 eller nåt nyare B230.Det är Volvo Penta inombordare. Om det inte fungerar med svetsning eller lödning så är det motorbyte som gäller…
Varför ska man klappa till svetsen? Är det något husmorsknep för att bli av spänningar i materialet?det inget konstigt att svetsa i gjutjärn
man svetsar med pinna svets
man svetsar med en speciel pinne för gjutjärn. först borrar man ett litet hål i bägge änder av sprickan för att stoppa den, sen värmer man upp gjutjärnet o går på med pinnen. sen slår man på svetsen med en svetshammare när den svalnar... done
men då du inte berättar vart du bor är det svårt att guida dej i rätt riktning
Inget husmorsknep. Snarare ett välkänt faktum som rekommenderas av branschen.Varför ska man klappa till svetsen? Är det något husmorsknep för att bli av spänningar i materialet?
Det är GM block. Är tydligen samma till både Volvo Penta, GM samt Mercruiser.B20, B21/3 eller nåt nyare B230.
Blocken är lika på bilar och båtar.
Tack för återkopplingen! Återkommer gärna till dig igen. Tänker att jag lyfter ut motorn först. Blir förmodligen först den kommande månaden.man slår på svetsen för att ta bort spänningar, lärde jag mej i skolan.
jag har gjutjärns pinnar men det nock 20 år sen jag eldade upp en sån.
hur varmt precis kommer jag inte ihåg, vi hade sån krita man ritade på ämnet med, värma lagom fungerar.
jag tror det blir svårt att svetsa på plats.
men om du har maskinen ute kan vi göra ett försök, det kan ju inte bli sämre
annars kan jag ringa en kompis , han är tig svetsare men vet kanske någon som har mer rutin än jag
jag bor oxå i syd västra skåne
upp till dej
Kontakta Castolin, de vet hur man gör och har material för jobbet.Hej !
Har tyvärr fått en frostspricka i motorblocket på min båt (inget mc-inlägg idag..).
Någon som känner till någon svetskunnig i gjutjärn? Kräver specialkunskap om jag förstått det hela rätt.
Bifogar bild från motorblocket.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |