Svetsa i gjutjärn / motorblock

Jaguar366

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2024
Hoj
Ducati Panigale 959 Corse
Hej !
Har tyvärr fått en frostspricka i motorblocket på min båt (inget mc-inlägg idag..).
Någon som känner till någon svetskunnig i gjutjärn? Kräver specialkunskap om jag förstått det hela rätt.
Bifogar bild från motorblocket.

Bifogat

• image0000021.jpeg
    image0000021.jpeg
    20.3 KB · Visningar: 42

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Borra vid sprickan start och stopp och sen hårdlöda.
Är blocket helt på insidan?
Annars så är det väl enklare att hitta ett beg block.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag har gjort nån lagning på ett motorblock nån gång där jag värmde området med gassvets och sen på med Mig:en, det var vad som fanns då.
Funkade iaf.

Jaguar366

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2024
Hoj
Borra vid sprickan start och stopp och sen hårdlöda.
Är blocket helt på insidan?
Annars så är det väl enklare att hitta ett beg block.
Det är Volvo Penta inombordare. Om det inte fungerar med svetsning eller lödning så är det motorbyte som gäller…

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
det inget konstigt att svetsa i gjutjärn
man svetsar med pinna svets
man svetsar med en speciel pinne för gjutjärn. först borrar man ett litet hål i bägge änder av sprickan för att stoppa den, sen värmer man upp gjutjärnet o går på med pinnen. sen slår man på svetsen med en svetshammare när den svalnar... done
men då du inte berättar vart du bor är det svårt att guida dej i rätt riktning

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
det inget konstigt att svetsa i gjutjärn
man svetsar med pinna svets
man svetsar med en speciel pinne för gjutjärn. först borrar man ett litet hål i bägge änder av sprickan för att stoppa den, sen värmer man upp gjutjärnet o går på med pinnen. sen slår man på svetsen med en svetshammare när den svalnar... done
men då du inte berättar vart du bor är det svårt att guida dej i rätt riktning
Varför ska man klappa till svetsen? :va Är det något husmorsknep för att bli av spänningar i materialet?

Och hur varmt ska gjutjärnet vara när man börjar svetsa?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Varför ska man klappa till svetsen? :va Är det något husmorsknep för att bli av spänningar i materialet?
Inget husmorsknep. Snarare ett välkänt faktum som rekommenderas av branschen.
Som Toker sa fast tillägget: Man svetsar en kort bit och hamrar på med svetshammare eller nålhammare ganska hårt. Sen svetsa en kort bit igen.
Svetsar man längre sträckor skiter det sig.

Jaguar366

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2024
Hoj
Tack alla för input! Jag bor utanför Malmö så om någon har någon kontakt i skåneregionen som kan göra jobbet så vore det kanon. En fråga till - om plats finns - kan man svetsa med motorn på plats i båten eller måste man plocka ur den?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gjutjärnspinnar:

Tokern håller väl till i Söder och viftar pinne till vardags (?)

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
man slår på svetsen för att ta bort spänningar, lärde jag mej i skolan.
jag har gjutjärns pinnar men det nock 20 år sen jag eldade upp en sån.
hur varmt precis kommer jag inte ihåg, vi hade sån krita man ritade på ämnet med, värma lagom fungerar.
jag tror det blir svårt att svetsa på plats.
men om du har maskinen ute kan vi göra ett försök, det kan ju inte bli sämre :lol
annars kan jag ringa en kompis , han är tig svetsare men vet kanske någon som har mer rutin än jag
jag bor oxå i syd västra skåne
upp till dej

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
När man säger slå på svetsen så kan ju det missuppfattas. Du ska inte hamra på den med vanlig hammare så du riskerar att spräcka mer av blocket. En vass och spetsig hammare typ den smala spetsen på en slagghacka och sen knackar man på svetsen så den blir alldeles knottrig. Det man gör är att sträcka toppskiktet som krymper när svetsen svalnar.

Tillsatsmaterial för svetsning av gjutjärn innehåller väldigt mycket nickel och det är segt och ger med sig vilket minskar risken för att det spricker när det svalnar.

För att minska avsvalningshastighet och krympning så kan man också värma biten som ska svetsas till ca 300°C, då har man lite tid på sig att hamra svetsen också.

Vissa porösa och skitiga gjutgods kan vara riktigt jobbiga att svetsa även om man har rätt tillsats, förvärmt och rengjort så man får prova och se hur det går. Jag har stött på gjutgods som varit lättsvetsade med vanlig MAG och då troligen varit moderna rena gjutstål med lägre kolhalt. Sen har jag stött på riktigt jävliga gamla grejer som är som att försöka svetsa på typ snö eller frigolit, det liksom bara fräser bort under svetsen som vägrar att fästa emot grundmaterialet.
Fick aldrig chansen att prova då men eventuellt att TIG kan funka med nickel då man kan ligga kvar och koka ur skiten i materialet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att man knackar har att göra med övergångarna och kristalliseringarna vid stelnandet av smältan. Jag har glömt detaljerna men den som vill förkovra sig kan söka i det sammanhanget.
Knackningarna påverkar alltså härdningen av stålet, alltså så att det inte blir härdat, hårt och sprött.

Materiallära var aldrig mitt favoritämne men den som vill söka svaret kan gräva vidare där, kring eutektiskt, austenit, cementit.

Jaguar366

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2024
Hoj
man slår på svetsen för att ta bort spänningar, lärde jag mej i skolan.
jag har gjutjärns pinnar men det nock 20 år sen jag eldade upp en sån.
hur varmt precis kommer jag inte ihåg, vi hade sån krita man ritade på ämnet med, värma lagom fungerar.
jag tror det blir svårt att svetsa på plats.
men om du har maskinen ute kan vi göra ett försök, det kan ju inte bli sämre :lol
annars kan jag ringa en kompis , han är tig svetsare men vet kanske någon som har mer rutin än jag
jag bor oxå i syd västra skåne
upp till dej
Tack för återkopplingen! Återkommer gärna till dig igen. Tänker att jag lyfter ut motorn först. Blir förmodligen först den kommande månaden.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gamla tändkulemotorer o liknande lagas ofta med mässinglod - kan vara ett alternativ.
Något som får mig att tveka är dock - hur får man ren sprickan om det INTE funkar o man vill svetsa istället?
Här är lite lödning av gjutjärn

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det finns mer på tuben om man söker på "brazing cast iron" o "brazing engine block" - hoppa över alla pakistanier som reparerar på gatan.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Jag föredrar mässinglod då man ser att det fäster och blir tätt. Glöm inte att slipa ur fogen så att du får en större yta som svetsen kan fästa på. Det blir även varmare över större område vilket brukar vara fördel beträffande spänningar. Mässingen är seg och fin också. Tig svetsa kan du göra, knacka bort skalet på en gjutjärnselektrod noga först bara. Rostfria pinnar är sega också. Knacka som sagt och låt svalna långsamt. Apropå att göra det med motorn i, nja det är ju massa äcklig olja på insidan som vill förångas och smutsa ner i sprickan. Nej förresten det var ju en sönderfryst kylkanal… Tänk på att om du hårdlöder så blir allt runtomkring varmare då man glödgar blocket och att man får hålla på en stund. Föredrar alltid att hårdlöda det mesta, snyggt, garanterat att det fäster och bra/skonsamt beträffande heat affected zone HAZ. Anledningen att man inte löder mer idag är att det blir dyrare…?
Lycka till!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej !
Har tyvärr fått en frostspricka i motorblocket på min båt (inget mc-inlägg idag..).
Någon som känner till någon svetskunnig i gjutjärn? Kräver specialkunskap om jag förstått det hela rätt.
Bifogar bild från motorblocket.
Kontakta Castolin, de vet hur man gör och har material för jobbet.
Men är du inte van svetsare är det väl en van svetsare du behöver, inte material för jobbet.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0