Svetsa motorkåpa!

markio

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Slutarp
Hoj
Cr 250
Hej alla glada!

Har en liten fråga.

Min cr 250 läcker olja. Köpte den för nån vecka sen och nu har jag upptäckt att den läcker.
Det ser ut som att dom innan har lagat med nån slags kemisk metall eller dyl.

Vad är era tips!?

Ska jag prova att laga provisoriskt med ny kemisk metall eller ska jag lämna in på svetsning? Isf vad kostar det?

Tacksam för svar!

Mvh Sad Mark..... :(
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Beror lite på hur det ser ut,har du en bild ?

Annars är väl det inte helt ovanligt med kemisk metall på motorkåpor....:)

Svetsning kostar nog bara fikabröd om du kommer med en lös VÄL rengjord kåpa.

Men med min ringa erfarenhet av att svetsa motorkåpor är att det brukar vara svårt att få dom 100% täta pga att ligger alltid lite olja kvar i sprickor och dylikt vilket gör att svetsen inte riktigt verkar "bita" och det "svettas" lite olja genom ev sprickor.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vilken kåpa är paj samt vilken årsmodell?
 

janbanan22

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Gullabo
Hoj
Aprilia RSV Mille-01
markio skrev:
Hej alla glada!

Har en liten fråga.

Min cr 250 läcker olja. Köpte den för nån vecka sen och nu har jag upptäckt att den läcker.
Det ser ut som att dom innan har lagat med nån slags kemisk metall eller dyl.

Vad är era tips!?

Ska jag prova att laga provisoriskt med ny kemisk metall eller ska jag lämna in på svetsning? Isf vad kostar det?

Tacksam för svar!

Mvh Sad Mark..... :(

Hej!
skippa det där med kemisk metall utan det finns nåt som kallas Alutite och funkar ungefär som när man löder, man värmer med gasol och det finurliga är att lodet smälter innan aluminiumet så det är ingen risk att värma för mycket och det otroliga är att svetsen blir stark som bara satan, första gången man ser det så tror man att det är båg men jag har själv använt det och det funkar fint. Dock kan det vara lite kinkigt om det liksom kokar ut olja ur kåpan när man värmer på den.
 

markio

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Slutarp
Hoj
Cr 250
janbanan22 skrev:
Hej!
skippa det där med kemisk metall utan det finns nåt som kallas Alutite och funkar ungefär som när man löder, man värmer med gasol och det finurliga är att lodet smälter innan aluminiumet så det är ingen risk att värma för mycket och det otroliga är att svetsen blir stark som bara satan, första gången man ser det så tror man att det är båg men jag har själv använt det och det funkar fint. Dock kan det vara lite kinkigt om det liksom kokar ut olja ur kåpan när man värmer på den.


Tack för era visdomsord!
Kollade upp med en mcfirma vad dom skulle ha för att göra allt arbete och svetsjobb. 1000-1500kr. Låter det prisvärt? Men om det är som långa farbrorn säger så kanske inte svetsen blir tät?

Vilket dilemma. Gash!

Vad kostar Alutite? Och vart finns det att köpa?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
markio skrev:
Tack för era visdomsord!
Kollade upp med en mcfirma vad dom skulle ha för att göra allt arbete och svetsjobb. 1000-1500kr. Låter det prisvärt? Men om det är som långa farbrorn säger så kanske inte svetsen blir tät?

Vilket dilemma. Gash!

Vad kostar Alutite? Och vart finns det att köpa?

Svara på detta så är det större risk att det blir rätt :)

FreddaAbborre skrev:
Vilken kåpa är paj samt vilken årsmodell?

Sen låter 1000-1500 väldigt dyrt är min första tanke,det borde bli billigare att skruva loss kåpan själv och knata iväg till närmaste verkstad och knacka på dörren med hundögon.
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Jag lämnade in generatorkåpan till min x11, läckte inte men det var en hårfin spricka som jag ville få svetsad.

Första gången läckte den som ett såll, så jag gick tebaks å svetsarn mumla om zink eller magnesium men det bubblade friskt när han svetsa. andra gången höll det
 

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Blade 929:a
tycker oxå att det låter dyrt....ett par hundra rätt ner i svetsarns ficka låter mera rimligt! :tummenupp
 

markio

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Slutarp
Hoj
Cr 250
Stället som är "lagat" är om man utgår från oljepluggen också 5 cm upp mot framdrevet.

Årsmodell -97

Kan ju berätta lite hur det ligger till...

Köpte crossen för två veckor sedan. Allt verkade jättebra och den var skitfin verkligen! Inga läckage vad man kunde se. Sen 2 dagar senare så upptäcker jag att det droppar olja från bakre stötdämparen, kliar mig i huvudet och försöker lista ut vad som har gått sönder. Naturligtvis så var det en ny packningssats spm behövdes. När det var lagat och klart kändes det underbart tills att jag nu då upptäckte detta oljeläckage under motorn. Fan altså! Blir så sur. Tänk om ägaren innan visste om bägge felen! ?? Känns som man är lurad.... Men vad ska man göra?
Man blir bara så besviken...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tycker tom ett par hundra låter mycket om det nu bara är en svetssträng som ska läggas..

Förresten vad är "allt jobb" och svetsning, som mc-firman skulle göra?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Så i själva verket är det en av motorhalvorna som är spräckt. Du har tur att motorn är vanligt (sitter i CR250 rån ca 94 - 00/01) Har själv fått vänster motorhalva svetsat till en sådan (-96a). Ägarn innan hade kört på ngt med växelspaken och fått växelaxeln att "böjas" bakåt så det slet bort en bit av godeset som omger axeln. Tror det kosta 600.- eller om det var 800.- (vitt).
Areosvets i Vällingby gjorde jobbet - bra gjort.

Edit: kom in med bara motorhalvan
Om du klyver motorn så kan du gå igenom alla lager o kolven på en gång. Ganska skönt och veta hur skicket är på en nyköpt hoj. (www.soe.se har mek tips om motorrenovering på en likadan hoj fast -98a)
 
Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
om jag inte minns helt fel så kan man häva köpet, även om det är privatköp, man kan hävda att det är dolt fel.. konsumentombudsmannen på din ort borde veta mer..
Men det är väl jobbigt att hålla på och bråka om sånt..
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
markio skrev:
Stället som är "lagat" är om man utgår från oljepluggen också 5 cm upp mot framdrevet.

Årsmodell -97

Kan ju berätta lite hur det ligger till...

Köpte crossen för två veckor sedan. Allt verkade jättebra och den var skitfin verkligen! Inga läckage vad man kunde se. Sen 2 dagar senare så upptäcker jag att det droppar olja från bakre stötdämparen, kliar mig i huvudet och försöker lista ut vad som har gått sönder. Naturligtvis så var det en ny packningssats spm behövdes. När det var lagat och klart kändes det underbart tills att jag nu då upptäckte detta oljeläckage under motorn. Fan altså! Blir så sur. Tänk om ägaren innan visste om bägge felen! ?? Känns som man är lurad.... Men vad ska man göra?
Man blir bara så besviken...

Ja förstår jag.

Tyvärr är det väl så att han visste pga att han lagat det med kemisk metall.
Det enda är väl att ringa och påvisa felen,men säljaren behöver inte lagligen göra/betala något,så det är oftast att bita i det sura äpplet.

När jag köpte TTR:en så var den snustorr överallt,sen när jag kom hem så hade den läckt olja när den stog på kärran..... :huvet

Letade i säkert en timme efter något som kunnde läcka...inte ett spår.
Körde en sväng och ställde den på med en bit kartong under,det droppade rakt ner i från baksidan drevet.....fakk utgånde axel,lager och bröte tänkte jag,hur kunnde jag missa det....

Men efter lite felsök och sprängkiss läsande visade det sig att det fattades bara en O-ring på högst upp på oljestickan på torrsumpen,efter det så är den torr igen :)

Ibland har man tur.

(sen vad det har med din kåpa att göra vet jag inte)
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hurtig skrev:
om jag inte minns helt fel så kan man häva köpet, även om det är privatköp, man kan hävda att det är dolt fel.. konsumentombudsmannen på din ort borde veta mer..
Men det är väl jobbigt att hålla på och bråka om sånt..

Tror inte det gälller privatköp. Tyvärr.

(vad gav du för hojen?)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Alutite må fungera ibland men kan lika gärna bli kass. Dessa lödmaterial för aluminium dyker upp då och då. Alltid under nytt namn men det är samma sak. Känsligt för vibrationer och i viss mån för värme. Inte imponerande.
Jag provade redan i slutet av 80-talet och har sen dess sett samma sak lanseras som "Världsnyhet" åtminstone 2 ggr sen dess. Båda gångerna har dom funnits ett tag och sen tystnat. Antagligen tills det kommer en ny generation köpare.
Men som sagt, ibland kanske det kan fungera.

Några tips:
Olja i sprickan är inga problem om svetsaren är seriös eftersom han då börjar med fogberedning, dvs uppslipning av sprickan.
Ibland kan det vara bättre att lämna båda blockhalvorna och få svetsningen gjord på hopsatt (tomt) block. Mindre risk att reparationen ska slå sig under avsvalningen men det får svetsaren avgöra. Ordentlig förvärming minskar risken men återigen, svetsaren avgör (och han baserar det på vad du betalar).
Som tidigare nämnts kan det ofta vara magnesium eller zink i moderna hojbitar. Detta kan resultera i att smältan kokar mer eller mindre beroende på mängden främmande material. Om kokningen blir för kraftig så är det tyvärr ofta kört. Kan möjligen gå om man svetsar helt i inert gas (dvs i skåp) men ytterst få har den möjligheten och har dom det så har dom vett att ta rejält betalt.
Själv kör jag TIG men har då och då åkt på bitar som inte är svetsbara pga för mycket magnesium. Trist då att ha stått och förvärmt en större detalj och brännt stålar (gaskostnad) och tid bara för att sen konstatera att det inte är svetsbart. :-(
 

markio

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Slutarp
Hoj
Cr 250
Enligt era goda råd och tips så är det altså alternativet att lämna in halvan på svetsning som gäller?

Det känns ju lite bättre att ha en svets än att hålla på och klibba med kemisk metall och sånt.

Jag sa ju att det kostade 1000-1500:- Det var om firman plockade ner hela motorn och kollade lager och dyl. Jag behöver inte röra något för dom pengarna. Sen känns det bättre att dom gör det för jag är inte så hajj på att bråka med motorer och sånt.

Så vad tycker ni? Ska jag lämna in skiten?

Helvete Får ju panik!

Säsongen är ju igång!!!!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
markio skrev:
Enligt era goda råd och tips så är det altså alternativet att lämna in halvan på svetsning som gäller?

Det känns ju lite bättre att ha en svets än att hålla på och klibba med kemisk metall och sånt.

Jag sa ju att det kostade 1000-1500:- Det var om firman plockade ner hela motorn och kollade lager och dyl. Jag behöver inte röra något för dom pengarna. Sen känns det bättre att dom gör det för jag är inte så hajj på att bråka med motorer och sånt.

Så vad tycker ni? Ska jag lämna in skiten?

Helvete Får ju panik!

Säsongen är ju igång!!!!

Ja plockar dom ner och ihop,svetsar, kollar lager, för 1500 så tycker jag det är billigt
Sen tillkommer väl ev lager byten på det.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Robban_C skrev:
Alutite må fungera ibland men kan lika gärna bli kass.

Runt 50% av mina vänstra motorkåpor är lödda med alu-zink lod. Det håller för det iaf.

Clas i Sjöns "JB-Weld", de röd/svarta tuberna, funkar även det om alut är uppruggat med 80-papper innan applicering. Tar dock 24 timmar för att genomhärda.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Alu lite elle vad det heter.. trodde inte skiten funka men det gör den! sitter på 7-80nm per kvadrat mm.. Blir tydligen starkare än var aluminiumet var innan.. kan man ju fråga sig varför dom inte gör allt i sådant material innan men men...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top