Svetsa plast?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Jag tänkte köra spikband och popnit för att få ihop det här men det brukar vara svårt att få ihop det snyggt. Finns det något mirakel lim eller liknande för att få ihop det bra först innan jag drar dit popnitarna? Kan man svetsa ihop det på något bra sätt innan? Hålla på med lödkolv? Helst skulle man ju hitta något som löste upp plasten och limma ihop det så? Tips?

Det är kåpan runt lyset som också håller stänkan på BMW:n...
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    239.3 KB · Visningar: 866
Last edited:
Av mina erfarenheter av plastlagning på bil då men samma sak så har det inte gått så bra att svetsa ihop det genom att värma tillräckligt, blir bara sämre. Men jag brukar köra med ordentligt superlim, se till att förarbeta kanterna genom att slipa lite så att det fäster bra sen borde det bara vara att nita om du vill. :)

Edit: Loctite super glue
http://www.loctitelim.se/limma/plast-stark
 
Pröva glasfiber!
Slipa baksidan av plasten, tvätta rent med aceton, blanda plast(flytande form) och härdare, kleta på blandningen och riv loss tussar av glasfiber och lägg på(glasfiber funkar som armering/förstärkning i plasten. Slipa ned framsidan, spackla, lacka.

Vad tror du om det? (:
 
Enklast vore ju om man hade en riktig plastsvets men lödkolv funkar, fast det är svårt att få det snyggt. Skall man slipa och måla efteråt är det inga större problem. Jobba främst på baksidan av kåpan.
Någon form av tillsatsmaterial behövs, annars är risken att man bara smälter upp ett dike och gör sprickan större. Man kan skära strimlor ut en skrotad kåpa för att få tillsatsmaterialet, ta bort färgrester från denna först bara.

I en tidigare tråd nämnde någon att man kan armera baksidan med aluminiumnät som man smälte fast i fogen och vid sidan av.
 
Glöm inte nät när du ska glasfiberspackla.

Fast egentligen så borde du använda ett ordentligt plastlim och nät, men det blir dyrt som fan om du ska görat själv.
 
Ser ut som ABS-plast men inte säker.

En enkel lösning som jag gjort själv, kräver följande saker:
Kemisk ren aceton(inte vanlig), ABS plast(tex från gamla trasiga kåpor) och om man vill metallnät

Gör ren dom gamla kåporna från färg, riv dom på ett rivjärn, smält plasten med acetonet för att använda som spackel/lim. Gör ren baksidan på kåpan för att få maximalt fäste.
Ser inte om den är målad men ska den målas igen så slipa fint även på framsida. Dropa/pensla aceton i skaven till du ser att plasten börjar mjukna, sät ihop delarna och låt det torka/dunsta.
Eventuell överkurs är att plasta fast nätet på baksidan, brukar nöja mig med att lösa upp baksidan med acceton så jag vet jag får gott fäste.Försök få bästa möjliga passform på nätet innan du börjar, vill man kan man trycka in det i plasten mha av värme(lödkolv) på några punkter. När nätet ligger fint mot kåpan limma/spackla med blandningen du gjorde tidigare.

Klart för att slipas och målas om det behövs/önskas

Det var nog allt jag kunde komma på just nu
 
Det där är inga problem att svetsa, så länge det inte är PUR-plast! Stämpel brukar man kunna hitta på insidan.

Gör vi på alla försäkringsjobb på jobbet så länge det blir 1 krona billigare än att köpa ny plastdetalj. Strålkastarfästen är kanon att svetsa eller plastlimma, om t.ex. ett "fästöra" gått av.

Lödkolv funkar ju att svetsa med, men inte ultimat. Kör med en värmepistol istället om du har, sedan gärna ett munstycke som är väldigt smalt så värmen blir direkt mot ytorna som ska svetsas ihop.
Nät på baksidan är att föredra för bästa hållbarhet.
Så skippa gärna popnitar, sånt ser bara "bonnigt" ut!!

Finns även plastlim med primer. Ett sådant kitt kostar ca 500:-. Sedan behöver man köpa en pistol till limmet, kostar ca 500:-(engångs kostnad). Detta inkl. moms.
 
Last edited by a moderator:
ett bra sätt att svetsa plast på e,,,smälta ner ett rostfritt 1*1mm nät för förstyvning,,klippa remsor av plast tex innerskämar till bil för att sedan varma o smeta ut,,
har en lödkolv med en platta som e ca 10*25mm istället för lödspetsen för att smälta ner nätet o spackla ut plasten,,nästan gratis o riktigt lättjobbat,,den överflödiga plasten hyvlas
bort med en karrosserihyvel sk pansarhyvel,,
mvh jonas
 
Om det är är plast typ som är i kåpor så glöm glasfiber och lim, ta dig till en lackeringsverkstad de svetsar ihop det med olika typ av tillsatsmedel.
 
Det beror helt på vilken plast det är.

Svetsa/smälta går om det är en termoplast. Är det en härdplast går det inte eftersom härdplast helt enkelt inte kan smälta.

Samma sak med lim. Vissa plaster går att limma med det mesta. Vissa är svåra. Vissa går att limma ett lim med ett inte med ett annat. Kemi kallas det.

Antingen prövar man sig fram eller så tar man reda på vilken plast det är och sen googlar man på hur man lagar sån plast.
 
Plastlim, plastnät, plastic-cleaner och vidhäftningsspray, Absolut bästa och hållbaraste metoden.Så gör jag i mitt arbete när jag lagar stötfångare å andra plastdetaljer på bilar.Har lagat ett gäng plastdetaljer på hojar oxå...lycka till :)
 
Bara som info så svetsar vi PP plast på jobbet med hjälp av en varmluftspistol med ett speciellt munstycke.

Munstycket är utformat som ett rör med en diameter på ca 15mm och i manteln av röret är ett mindre rör insvetsat i vinkel så att man kan föra in tillsatsmaterialet. Se bilden nedan. Det svarta är munstycket som hålls i vinkel mot ytan som ska svetsas, det röda är tillsatsmaterialet och det blå är själva varmluftspistolen.
 

Bifogat

  • vlp.JPG
    vlp.JPG
    16.1 KB · Visningar: 446
En mattläggare hjälpte mig att svetsa ihop en plastdetalj till snöslungan.Blev klockrent.
 
Varför skulle det inte gå att laga kåpor med glasfiber?

Glasfiber går inte på plast helt enkelt, den typ av plast som är i orginalkåpor ska svetsas samman med rätt tillsatsmaterial,,, det finns nått lim som jag sett hos min kompis som har lackverkstad men inligt honom så är den inte helt bra.

Fick intrycket att TS ville komma billigt undan, så har man inte känningar på lackverkstad så går det bra att fixa hemma med aceton

Med aceton, hur gör man då? Löser aceton plasten eller?

Bara som info så svetsar vi PP plast på jobbet med hjälp av en varmluftspistol med ett speciellt munstycke.

Munstycket är utformat som ett rör med en diameter på ca 15mm och i manteln av röret är ett mindre rör insvetsat i vinkel så att man kan föra in tillsatsmaterialet. Se bilden nedan. Det svarta är munstycket som hålls i vinkel mot ytan som ska svetsas, det röda är tillsatsmaterialet och det blå är själva varmluftspistolen.

:tummenupp Exakt.
 
Last edited:
Det beror helt på vilken plast det är.

Svetsa/smälta går om det är en termoplast. Är det en härdplast går det inte eftersom härdplast helt enkelt inte kan smälta.

Samma sak med lim. Vissa plaster går att limma med det mesta. Vissa är svåra. Vissa går att limma ett lim med ett inte med ett annat. Kemi kallas det.

Antingen prövar man sig fram eller så tar man reda på vilken plast det är och sen googlar man på hur man lagar sån plast.
Läs detta svaret en gång till! :tummenupp

Dock går ALLA plaster, och övriga material som metall och trä, att "plasta" - dvs laga med epoxy och glasfiber. Dock måste en del ytor ruggas för att epoxyn skall fästa.
T o m thermoplaster är skitsvårt att svetsa på ett snyggt sätt... Släpp den iden och plasta istället.
Varför gör man inte kåpor av polykarbonat... Då hade de aldrig gått sönder! :va

Bara som info så svetsar vi PP plast på jobbet med hjälp av en varmluftspistol med ett speciellt munstycke.

Munstycket är utformat som ett rör med en diameter på ca 15mm och i manteln av röret är ett mindre rör insvetsat i vinkel så att man kan föra in tillsatsmaterialet. Se bilden nedan. Det svarta är munstycket som hålls i vinkel mot ytan som ska svetsas, det röda är tillsatsmaterialet och det blå är själva varmluftspistolen.

Låter som att ni LIMMAR, inte svetsar... Vad är PP plast för något, förresten?
EDIT: Polypropylen kanske?
 
Last edited:
Går själv i tankar på att laga plast. Har inte mycket att laga så jag drar ut på det lite och kollar in andra tips.
Fick i alla fall tipset på ett 2-komp. lim "Terokal 9225" på Mekonomen. Beställningsvara och dyrt som fan, 405:- för 2 små tuber a: 25ml.
Så här säger beskrivningen:
Används för reparation av alla plastyper i förening med primer "Terokal 150".
Ingen identifiering av plast är nödvändig. Enkel bearbetning tack vare systemet dubbelpatron-munstycke.
Har hög ståndfastighet även på lodräta ytor och har högre temperaturer, även lätt att slipa.
Överlackeringsbar i förening med "Terokal 150".
 
Hur många gånger har inte det här varit uppe?
Nåväl. Ta samma typ av plast. strimla eller klipp småbitar ner i en mugg eller dylikt med kemisk ren aceton (utan oljer och skit som exempelvis nailremover)

rör runt till det blir lite konsistens. Addera aceton eller plast...

"Limma" acetonen som är kvar löser upp lite på kåperna och du får en fin fog.

Dra ett nät av plast eller metall på baksidan med hjälp av värme exempelvis för hållbarhet dock. (mjukgör en tunnare plastbit i aceton och tryck över metallgallret efter om du vill "snygga till lite" alternativt mjuka upp lite plastfliser och pensla över allt. Går även i vissa fall om man har tungan rätt i munnen att mjukgöra en plastbit modell större i aceton. skvätta lite aceton på kåpan/sprickan och "trycka" dit din lagningslapp. Det är svårt att få bra eller rätt dock.

Jag har gjort detta på flera "originalkåpor" i ABS liknande material. Plasten KAN vara så fet att cyanakrylat eller epoxy inte fäster.

Faktum är att i vissa fall om man "plastar" med epoxy eller polyester så KAN det vara bra att behålla färgen då det fäster bättre på det. Gör rent och rugga med 50 papper först dock.
Kan dock tillägga att ingen av mina epoxy+glasfibevävlagningar har gått upp i efterhand. Men många förståsigpåare hävdar att det är fel väg att gå på den typen av plast vi pratar om.
Sedan tycker jag ofta att lagningarna med aceton osv blir snyggare från början. Mindre efterarbete osv.

Borra 2 mm hål och trä i svetstråd.
smält fåror med lödkolv. lägg i svetstråd och gegga igen.

Ja det finns massvis med sätt att få det att hålla...

Vet dock inte om det fungerar på "ALLA" plaster men originalkåpor har jag fixat på random Yama, Honda, Suzuki på detta viset. Snappat upp lite i tidigare trådar också...



Glasfiber går inte på plast helt enkelt, den typ av plast som är i orginalkåpor ska svetsas samman med rätt tillsatsmaterial,,, det finns nått lim som jag sett hos min kompis som har lackverkstad men inligt honom så är den inte helt bra.



Med aceton, hur gör man då? Löser aceton plasten eller?



:tummenupp Exakt.

Fan va nice. Det där skall kopieras och testas!

Bara som info så svetsar vi PP plast på jobbet med hjälp av en varmluftspistol med ett speciellt munstycke.

Munstycket är utformat som ett rör med en diameter på ca 15mm och i manteln av röret är ett mindre rör insvetsat i vinkel så att man kan föra in tillsatsmaterialet. Se bilden nedan. Det svarta är munstycket som hålls i vinkel mot ytan som ska svetsas, det röda är tillsatsmaterialet och det blå är själva varmluftspistolen.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top