Hur många gånger har inte det här varit uppe?
Nåväl. Ta samma typ av plast. strimla eller klipp småbitar ner i en mugg eller dylikt med kemisk ren aceton (utan oljer och skit som exempelvis nailremover)
rör runt till det blir lite konsistens. Addera aceton eller plast...
"Limma" acetonen som är kvar löser upp lite på kåperna och du får en fin fog.
Dra ett nät av plast eller metall på baksidan med hjälp av värme exempelvis för hållbarhet dock. (mjukgör en tunnare plastbit i aceton och tryck över metallgallret efter om du vill "snygga till lite" alternativt mjuka upp lite plastfliser och pensla över allt. Går även i vissa fall om man har tungan rätt i munnen att mjukgöra en plastbit modell större i aceton. skvätta lite aceton på kåpan/sprickan och "trycka" dit din lagningslapp. Det är svårt att få bra eller rätt dock.
Jag har gjort detta på flera "originalkåpor" i ABS liknande material. Plasten KAN vara så fet att cyanakrylat eller epoxy inte fäster.
Faktum är att i vissa fall om man "plastar" med epoxy eller polyester så KAN det vara bra att behålla färgen då det fäster bättre på det. Gör rent och rugga med 50 papper först dock.
Kan dock tillägga att ingen av mina epoxy+glasfibevävlagningar har gått upp i efterhand. Men många förståsigpåare hävdar att det är fel väg att gå på den typen av plast vi pratar om.
Sedan tycker jag ofta att lagningarna med aceton osv blir snyggare från början. Mindre efterarbete osv.
Borra 2 mm hål och trä i svetstråd.
smält fåror med lödkolv. lägg i svetstråd och gegga igen.
Ja det finns massvis med sätt att få det att hålla...
Vet dock inte om det fungerar på "ALLA" plaster men originalkåpor har jag fixat på random Yama, Honda, Suzuki på detta viset. Snappat upp lite i tidigare trådar också...
Glasfiber går inte på plast helt enkelt, den typ av plast som är i orginalkåpor ska svetsas samman med rätt tillsatsmaterial,,, det finns nått lim som jag sett hos min kompis som har lackverkstad men inligt honom så är den inte helt bra.
Med aceton, hur gör man då? Löser aceton plasten eller?

Exakt.
Fan va nice. Det där skall kopieras och testas!
Bara som info så svetsar vi PP plast på jobbet med hjälp av en varmluftspistol med ett speciellt munstycke.
Munstycket är utformat som ett rör med en diameter på ca 15mm och i manteln av röret är ett mindre rör insvetsat i vinkel så att man kan föra in tillsatsmaterialet. Se bilden nedan. Det svarta är munstycket som hålls i vinkel mot ytan som ska svetsas, det röda är tillsatsmaterialet och det blå är själva varmluftspistolen.